Sejarah Pendidikan di Perak. Isu Sekolah Kerajaan Zaman Penjajah Kolej Melayu (MCKK) vs Pondok dan Sekolah Agama Madrasah Idrisiah (MADID)

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
Terjemahannya:Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. (Surah al-Ahzab 33:23)

Sejarah Madrasah di Tanah Melayu. Jika di Kelantan, adanya Maahad Muhammadi (banin dan banat) yang diberi nama ini pada tahun 1956. Jika di Pulau Pinang, adanya Madrasah al-Masyhur ditubuhkan pada tahun 1919.
Tetapi jangan lupa, ada sebuah madrasah yang telah mula dibina seawal pada tahun 1916 iaitu Madrasah Idrisiah di Perak.
Madrasah Idrisiah diilhamkan oleh Sultan Idris Mursidul Adzam Shah 1 bersamanya seorang ulama iaitu Tuan Sheikh Haji Nawawi bin Haji Tahir. Madrsaha ini dibuka pengajian pertamanya pada tahun 1922 bersamaan 1340 Hijrah.
Madrasah Idrisiah merupakan madrasah pertama di Perak yang berteraskan konteks sistem pendidikan Islam. Mereka mencontohi sistem pendidikan dan pengajaran dari Mekah. Dan pada awal pengajian dimulakan, madrasah merupakan pusat ilmu yang bersistematik kerana memiliki sukatan pelajaran yang menyeluruh dalam semua bidang.
Pada awal penubuhan Madrasah Idrisiah bertujuan:
1. Memberikan pendidikan agama dan mengembangkan syiar Islam.
2. Institusi yang diharapkan akan dapat mempertahankan Islam.
Selain itu, Madrasah ini terus dipimpim, dipelihara, dijaga dan dididik oleh ramai ulama' yang terkemuka dan disanjungi umat sepanjang zaman, di antaranya:
1. Tuan Haji Muhammad bin Haji Salleh (1922-1924) menjadi mudir yang pertama. Beliau berasal dari Kelantan dan mendapat pendidikan dari Mekah.
2. Tuan Syiekh Abdulullah Maghribi (1924-1932) berbangsa Arab Saudi menjadi mudir yang kedua.
3. Syiekh Abdullah Fahim bin Haji Ibrahim (1932-1948) berasal dari Kepala Batas dan mendapat pendidikan di Mekah. Menjadi mudir yang ketiga.
4. Tuan Syiekh Haji az-Zubair Haji Ahmad (1948-1976) mendapat pendidikan dari Mekah serta menjadi mudir yang keempat.
5. Dato' Haji Abu Al-Hasan Ashari bin Abdul Majid (1976 - 1983).
6. Tuan Haji Nawawi b. Hassan (1982-1985).
7. Ustaz Musa bin Zainuddin (1985-1999) merupakan anak kelahiran Teluk Intan. Menjadi mudir ketujuh. Disebut ahli sejarah bahawa zaman madrasah era beliau ini merupakan 1 zaman perubahan dan lonjakan kegemilangan serta kebangkitan. Di samping itu, pada nasa itu negeri Perak jugadinaungi oleh Sultan Azlan yang sangat berwibawa dan sering memberikan sumbangan kepada madrasah ini.
8. Ustaz Kamaruddin bin Ahmad (1999-2011).
9. Dan sekarang bermula pada tahun 2011-kini dipimpin oleh Ustaz El Syazali bin Musa yang merupakan anak bagi mudir yang ketujuh, beliau mendapat pendidikan dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Madrasah ini telah melahirkan ramai sarjana Islam baik dalam bidang agama mahupun profesional. Di sini, bermula lahirnya seorang Mufti Perak iaitu Mufti Harussani, pejuang kemerdekaan Perak seperti Ustaz Abu Bakar al-Baqir, pensyarah, guru-guru, peguam, juruwang, YDP ABIM N9 dan YDP ABIM Kinta, YDP KPIP, presiden PKPIM, Amir Pkpim, usahawan, jurutera, doktor, penulis, Imam, aktivis, ahli politik kerajaan dan pembangkang dan sebagainya.
Saya melihat bahawa yang pasti, kelahiran daripada Madrasah ini pastinya menjadi "seseorang" yang selalu dicanang-canang oleh para senior iaitu insan yang berilmu, berakhlak dan berjasa untuk agama dan umat.
Seandainya Madrasah Idrisiah ini ingin terus menjadi satu wadah pembentukan idealisme, intelektualisme dan spritiualisme yang berkualiti, maka segala persiapan mesti bermula dari atas sehingga ke bawah. Mereka wajib memainkan peranan dengan sesungguhnya tanpa penat, jemu dan putus asa.
Adapun generasi saya (2005-2009), menjadi satu zaman perubahan dan peralihan. Zamannya bermula sekolah agama dianaktirikan. Isu-isu dalaman diantara para perwakilan pelajar dengan pentadbiran, masalah displin pelajar dan lain-lain. Mungkin banyak kelemahan dan tidak perlu menunding jari bahawa generasi awak tiada apa-apa yang boleh dibanggakan kerana setiap manusia pada zaman itu memainkan peranannnya.
Semoga Madrasah Idrisiah ini terus-menerus melahirkan insan yang cemerlang dan terbilang seperti yang pernah dilahirkan sesebelum ini. In-sya-Allah.

Madrasah Idrisah vs Kolej Melayu Kuala Kangsar; Dasar Pendidikan Pada Zaman Penjajahan

"Tujuan pembaratan orang Islam ini adalah supaya umat Islam meninggalkan ajaran Islam, lalu dibuka Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Tambahnya, MCKK menjadi tempat mengajar pelatih guru Melayu untuk mengajar tulisan rumi demi menghapuskan tulisan jawi.
Dalam masa yang sama, di MCKK juga pelajar belajar sejarah Majapahit, sejarah Hindu namun meninggalkan sejarah Islam dan melumpuhkan pengajian Islam melalui pengajian kebangsaan
.” Tuan Guru Haji Hadi (2018)



Saya tidak berani mengiakan namun sedikit pembacaan sejarah pendidikan di Bumi Melayu secara umum dan Tanah Melayu secara khusus, ada kebenaran fakta sejarahnya.
Cukuplah kalian membaca sebuah buku dahulu iaitu Peradaban Islam di Bumi Melayu Dahulu dan Kini oleh Dr. Abdul Ghani Pattani, Karya asalnya (Al-Islam fi 'Alam Al-Malayu al-Thaqafi Baina al-Hadhir wa al-Madhi).
Dalam buku itu menyatakan bagaimana penjajah mahu menyekat orang-orang Melayu daripada mempelajari Islam dan Bahasa Arab, di antara caranya yang dilakukan ialah menyekat pendidikan!.
Dr. Abdul Ghani sebut: "Kolej Melayu dan UPSI dikenali sebagai sebuah institusi yang melahirkan ramai graduan Melayu khususnya dalam bidang politik. Dahulu, pusat pendidikan tersebut turut mengharamkan anak-anak buruh mendapat pendidikan di dua institusi ini".
Bukan itu sahaja, silibusnya juga berlainan. Kata beliau lagi: "Kerajaan British telah membina institusi pendidikan barat di Pulau Pinang, iaitu Penang Free School yang dibina pada tahun 1826M, mereka membina Victoria Institution di Singapura pada tahun 1894M. Silibus dan modul di Penang School dan Victoria mengamalkan pendidikan yang berlandaskan orientalis".
Kalau kalian sempat membaca sejarah pendidikan di Perak. kalian akan menemukan pertembungan idealisme, intelektualisme dan spritualisme di antara MCKK dan MADID pada awal tahun 1920an.
Pada hakikatnya, dahulu MADIDlah yang mengimbangi isu pendidikan di Perak. Diberikan hak kepada semua rakyat, silibusnya mendaulatkan agama dan memartabatkan Bahasa Arab dan Jawi dan bukannya MCKK pada awal sejarah penubuhan. ini hakikat sejarah tak boleh dinafikan.
Namun sejarah sentiasa berkembang dan berubah. MCKK dan MADID mempunyai peranan masing-masing dan ada sumbangan tersendiri. Mudah-mudahan Allah azza wajalla sentiasa merahmati kita semua dan memelihara institusi agama.

Sumber Rujukan

1)      Madrasah Idrisiah Bukit Chandan 1922-2000 Sumbangan dan Kejayaan (Ishak Saat & Mod Azhar Bahari.
2)      Peradaban Islam di Bumi Melayu Dahulu dan Kini. (Dr. Abdul Ghani).
3)      Sinarharian.com.
Top of Form


Comments (0)