Usrah Qiyadah Pkpim Siri 24
5 Aprill 2016.
KUIS
“Renungan Tentang Kebesaran Allah” (Surah Ali-‘Imran 190-194)
بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ(190)
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(191)
 (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ(192)
Wahai Tuhan kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya, dan orang-orang yang zalim tidak akan beroleh seorang penolong pun;
رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ(193)
 Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mendengar seorang Penyeru (Rasul) yang menyeru kepada iman, katanya: Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu ', maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti;

رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ(194)

Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji".


Mukadimah

Pada  kesempatan ini, saya akan berkongsi kepada kalian tentang 1 perkara yang harus direnungi oleh setiap umat iaitu penciptaan segala apa yang ada di bumi dan di langit. Sesungguhnya setiap penciptaan itu tanda kebesaran Allah SWT Maha Berkuasa dan Maha Agung. Allah SWT tidak menciptakan sesuatu itu dengan sia-sia bahkan Allah SWT menjadikannya untuk hamba-hamba-Nya sama ada beriman mahupun tidak beriman. Kita  harus berfikir dan mesti bersyukur kepada Allah kerana nikmat dan rahmat-Nya kita dapat menikmati kenikmatan dunia walaupun sementara.

Di dalam al-Quran terdapat banyak rahsia sama ada tersurat dan tersirat. Al-Quran merupakan kitab petunjuk bagi orang yang bertaqwa. Al-Quran juga kitab menyeruh umatnya kepada kebenaran dan kebaikan serta mencegah umatnya daripada kesesatan dan keburukan. Oleh itu, keharusan bagi orang yang beriman untuk menghayati (tadabbur) setiap ayat yang terdapat di dalam al-Quran, bukan itu sahaja malahan harus mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya serta sentiasa bermuhasabah.

Di dalam al-quran terbahagi beberapa golongan dan saya akan memfokuskan golongan yang sesuai dengan ayat yang kita bincang di atas antaranya 1) Angkuh dan ingkar dengan perintah Allah SWT serta merosakkan kehidupan di dunia. 2)  Menikmati kehidupan di dunia seolah-olah dunia ini tidak akan fana. 3) Sentiasa beribadat kepada Allah Yang Esa semata-mata. 4) Menjadi Pemimpin yang menyuruh kepada  yang makruf dan mencegah yang mungkar. 5) Beramal Soleh dan melakukan kebajikan dan kebaikan. Inilah 5 golongan menurut saya yang akan memakmur atau merosakkan bumi ini. Namun yang pasti, golongan pertama dan kedua tertolak dari ajaran Islam berpaksikan kepada tauhid iaitu beribadat, memimpin, dan beramal soleh
.
Justeru, persoalan demi persoalan harus kita jawab dan bermuhasabah antaranya.Apakah kita sudah melaksanakan perintah Allah SWT dan menggerakkan sunnah Rasulullah SAW? Apakah banyak amalan soleh pada siang hari dan malam sudah kita lakukan? Adakah kita pernah melakukan kezaliman terhadap Allah, Rasul, Kitab dan umat? Adakah kita sudah memohon ampun kepada Allah terhadap dosa yang dilakukan? Adakah kita sudah menunaikan janji-janji kita kepada Allah? Adakah kita yakin bahawa kita akan dimasukkan kedalam syurga Allah SWT? Segala persoalan-persoalan ini perlu dijawab oleh setiap individu kerana Allah SWT memberikan kita akal untuk berfikir dengan dipandu wahyu iaitu Al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW.

Pengajaran dan ringkasan:-

1.      Pada ayat yang ke-190, para ulama’ menafsirkan bahawa setiap segala kejadian yang di bumi ini adalah satu tanda kebuktiaan yang hebat daripada Allah SWT seperti bintang-bintang, laut, gunung-ganang, pokok-pokok, buah-buahan, binatang ternakan dan buas, pelbagai jenis warna dan bentuk dan sebagainya. Dan Allah SWT menjadikan malam dan siang yang bersilih ganti. Ada tempat malamnya lebih panjang dan ada tempat siangnya lebih panjang dari malam. Maka bagi orang-orang yang berakal, mereka akan melihat dan merenung segala peciptaan ini untuk diambil pengajaran dan merendah diri.

Al-Imam al-Qurtubi pula menyatakan bahawa ayat ini menjadi satu dalil yang kuat oleh Yang Maha Berkuasa untuk hamba-hambaNya supaya meyakini sepenuh keyakinan dan bukan hanya kepercayaan turun-temurun dan ikut-ikutan.

Di dalam ayat ke-190 ini juga membuktikan bahawa Allah SWT sentiasa berbicara dengan hamba-hamba-Nya. Di mana terdapat perkataan Ulul Albab yang bermaksud orang-orang yang berfikir dengan menggunakan akal dan dipandukan dengan wahyu. Ulul Albab ini akan mendapat petunjuk daripada Allah jika dia memikirkan kejadian alam di bumi dan di langit dengan rasa rendah diri dan bersyukur dengan nikmat dan kurnia Allah SWT.

Seperti mana yang saya sebutkan tentang beberapa golongan di atas. Kita akan dapati golongan yang pertama dan kedua bahawa mereka ini hidup di dunia hanya akan merosakkan kehidupan dan keharmonian bumi. Mereka tidak beriman dengan Allah. Mereka mengambil manfaat dari hasil bumi dan di langit untuk kepentingan diri sendiri semata-mata. Sesungguhnya golongan ini mendapat celaan daripada Allah SWT. Firman Allah dalam surah Yusuf ayat ke-105 dan 106:

كَأَيِّن مِّنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ(105)
Dan berapa banyak tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi yang mereka menyaksikannya berulang-ulang semasa mereka pagi dan datang, sedang mereka tidak juga menghiraukan dan memikirkannya

وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ(106)
Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah), kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka mempersekutukannya juga dengan yang lain.

2.      Ayat ke-191 itu pula memberikan resolusi kepada kita bagaimana caranya untuk sentiasa berfikir akan kebesaran Allah SWT. Ini bukti tanda kecintaan Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya kerana Dia tidak membebani hamba-hamba-Nya dalam beribadat kepada-Nya. Dalam keadaan duduk dan berdiri tidak menjadi masalah namun mesti sentiasa memikirkan tentang kebesaran Allah dan menyebut-nyebutnya.

Dengan ayat ini juga, Imam Ibn Kathir menukilkan sebuah hadis daripada Nabi Muhammad SAW tentang cara perlaksaan solat bagi umat yang ada kesusahan. Hadis shahih daripada Bukhari daripada ‘Imran bin Husain radhiyallahu’anhu daripada nabi Muhammad SAW, dia bersabda: “solatlah kamu dalam keadaan berdiri, jika tidak mampu maka hendaklah kamu duduk, jika tidak mampu hendaklah kamu berbaring”. Oleh itu, ini sangat jelas pembuktiaan cinta dan rahmat Allah yang luas kepada hamba-hamba-Nya. Amatlah rugi bagi sesiapa yang tidak mengambil kesempatan terhadap peluang keemasan ini kerana apabila sudah mati, kita tidak mampu untuk melakukan solat dan memikirkan kebesaran Allah.

Saya ingin menukilkan beberapa kalam hikmah yang terdapat di dalam tafsir ibn kathir daripada para ulama’ tentang kepentingan berfikir dan cara berfikir berlandaskan wahyu yang sebenar antaranya. Al-Imam Hasan al-Basri, beliau merupakan tabi’. Beliau lahir pada tahun 21 Hijrah bersamaan 642 Masihi. Dilahirkan di Madinah. Beliau menyebut: “berfikir sejenak lebih baik daripada mengejarkan qiamullail”. Wahab Bin Munabbih pula ialah tabiin. Beberapa riwayat mengatakan beliau lahir pada 34 Hijrah bersamaan 654 Masihi. Dilahirkan di Yaman. Beliau menggariskan beberapa pra syarat tentang berfikir iaitu pertama mestilah memahami, keduanya ada ilmu dan ketiga pula beramal. Yang terakhir ialah kata-kata hikmah arab: “apabila seseorang itu ada pemikiran(ilmu) makan dia akan mendapat mendapat hikmah(pengajaran)

Maka jelaslah di disini, berfikir untuk bukan sebarangan dan berfikir mestilah mendatangkan hasil terhadap diri dan orang sekeliling. Ramai yang mampu jadi pemikir tetapi belum tentu dia boleh jadi perlaksana. Ilmu itu harus digabungkan 2 konsep ini iaitu berfikir dan beramal. Inilah ajaran islam yang sebenar yang telah ditinggalkan oleh umat islam!

Di dalam ini ayat ini juga, kita boleh mengambil pengajaran bahawa tidak mungkin Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Setiap penciptaan pasti ada hikmah. Kenapa burung, air, awan, angin, ikan, gunung-ganang, pokok, bunga, binatang ternakan, binatang buas, binatang haram dimakan kecuali darurat dan sebagainya. Satu buku yang menarik yang pernah saya baca iaitu “Keajabian Haiwan” yang ditulis oleh Umi Kalthum dan Zulkifli. Buku ini menceritakan pelabagai jenis haiwan dan manfaatnya. Contoh seingat saya ialah bagaimana mereka mengambil iktibar daripada penciptaan Jerung. Dengan Jerung, daripada siripnya itu, mereka tercetus idea untuk mencipta baju renang.

3.      Ayat ke-192-194 pula mendidik kita supaya sentiasa berdoa dan memohon pertolongan kepada Allah. Doa merupakan senjata orang yang beriman. Orang yang beriman apabila dia berdoa bersungguh-sungguh pasti akan diperkenankan oleh Yang Maha Berkuasa. Dia yang memberikan segala-segalanya kepada hamba-hamba-Nya. Seperti ayat ke-192, memohon dijauhkan daripada menjadi penzalim dan dizalimi kerana penzalim akan dimasukkan ke neraka dan dizalimi pula mendapat kecelakaan di dunia. Dan ayat ke-193 pula berpesan tentang memohon keampunan kepada Yang Maha Pengampun atas segala dosa yang telah dilakukan sama ada secara sengaja mahupun tidak. Dosa-doa kerana tidak mengikut perintah Allah dan Rasul-nya. Manakala ayat ke-104 pula mengajar kita tentang pengharapan untuk mendapat ganjaran Allah SWT setelah segala kebaikan dan kebajikan yang telah dilakukan dengan ikhlas.

Prinsip doa yang harus kita amalkan ialah mesti memuji Allah SWT dengan ikhlas. Kedua pula, kita berselawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga baginda dan seterusnya berdoalah dengan penuh pengharapan dan bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya. Berdoalah dengan doa yang mudah difahami maksudnya kerana itu lebih dekat dengan Allah. Jika ada kemampuan, berdoalah dengan doa-doa al-Quran dan doa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW.

Wallahu ‘Alam. Terima kasih

Comments (0)