Al-quran adalah mukjizat nabi Muhammad
SAW yang telah diturunkan oleh Allah melalui perantaraan malaikat Jibril.
Al-quran adalah satu-satunya kitab yang unggul dan ianya kekal hingga ke hari
Kiamat. Sesungguhnya Allah telah memelihara al-quran daripada diubah, ditukar
dan dipesongkan. Benarlah firmah Allah di dalam al-quran surah Al-Hijr ayat
ke-9:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan peringatan
itu (al-quran) dan Kami juga yang akan memeliharanya”.
Pada jam 6 petang bertarikh 21/4/2015. Saya
bersendirian di masjid untuk menenangkan fikiran kerana ketika itu fikiran
sangat kusut dan bercelaru. Sedang saya berehat, Saya didatangi dua orang
lelaki dewasa dan terus menghampiri saya. Kami bersalam dan berbual kosong pada
permualaannya. Inilah konsep islam yang mengajar umatnya saling
berkenal-kenalan walau berada dimana-mana sahaja tanpa mengira waktu dan
keadaan seperti firman Allah SWT di dalam surah Al-Hujat ayat ke-9:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ
شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ
ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ.
“Wahai umat
manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan,
dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu
berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya
semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara
kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).”
Maka
jelas disini, seruan keatas umatnya untuk berkenalan, berkongsi buah fikiran
dan pengalaman, mengeratkan silaturrahim dan saling bantu-membantu. Kesatuan
inilah yang menjadikan umat islam akan bertambahkan kuat dan digeruni oleh
orang yang menentang islam.
Persoalan.
Tiba-tiba seorang lelaki dewasa itu cuba
menimbulkan satu persoalan dan pada awalnya saya sudah dapat mengagak apa yang akan
ditanya kerana ketika dalam sesi pengenalan, saya mengatakan saya mengambil
jurusan Bahasa Arab. Dia bertanya : “Kenapa al-quran diturunkan di dalam bahasa
arab”. Saya hanya mendiamkan diri kerana saya juga menanti apa sebenarnya yang
dia hendak maksudkan. Dia pun membicara serba sedikit dan saya hanya mengangguk
tanda setuju walaupun ada beberapa perkara yang saya tidak bersetuju. Keadaan
saya yang bertambah kusut lagi ditambah kekusutan itu. Daripada ingin mencari
ketenangan terus diubah ingin mencari jawapan penyelesaian. Dugaan dan cabaran
sentiasa akan hadir. Benarlah kata-kata Said Nursi Badiuzzaman: “Hidup ini
tiada yang kebetulan, semuanya sudah direncanakan”.
Oleh itu, saya mengambil pendekatan untuk menulis berkenaan
persoalan diatas. Penulisan ini akan menjelaskan kenapa Al-Quran diturunkan
didalam Bahasa Arab dan kenapa tidak bahasa lain. Penulisan ini juga tidaklah
akan memfokuskan apa yang dibincangkan pada hari tu kerana perbincangan sungguh
ke laut! Namun saya akui mereka adalah orang yang hebat kerana banyak ilmu yang
saya dapat ketika itu dan mereka memberikan kata-kata semangat untuk meneruskan
pengajian di dalam jurusan Bahasa Arab ini. Terima kasih. Semoga Allah
merahmati kalian di dunia dan di akhirat. Amin.
Allah berfirman di dalam surah Yusuf
ayat ke-1 dan ke-2.
الر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ. إِنَّا أَنزَلْنَاهُ
قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ.
( 1 ) Alif, Laam, Raa'. Ini ialah ayat-ayat Kitab
Al-Quran yang menyatakan kebenaran. (2) Sesungguhnya
Kami menurunkan kitab itu sebagai Quran yang dibaca dengan bahasa Arab, supaya
kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya.
Ini
adalah dalil yang jelas dan cukup autentik untuk kita berpegang dengannya. Ayat
al-quran ini menjelaskan kenapa al-quran itu diturunkan ke dalam bahasa arab
iaitu supaya kita berfikir dan memahaminya. Apakah maksud tersirat dari ayat
ini? Mesti kita masih terfikir adakah ini sahaja jawapan yang Allah beri
ataupun adakah ada rahsia disebaliknya. Seperti yang jelaskan diatas bahawa
al-quran adalah kalam Allah dan ianya merupakan mukjizat nabi Muhammad SAW yang
paling unggul dan kekal selama-lamanya.
Saya
bawakan para pembaca sekalian apa yang ditafsirkan oleh mufassirin iaitu
para pentafsir al-quran:
1. 1) Ibnu kathir dalam Mutktasar Tafsir
Ibni Kathir menyebut: “kerana bahasa arab itu adalah bahasa yang paling
jelas, tepat dan luas bahasanya, meresap ke dalam jiwa-jiwa. Maka dengan sebab
itu, ianya diturunkan kepada semulia-mulia buku dengan semulia-mulia bahasa,
kepada para utusan yang mulia, melalui perantaraan malaikat yang mulia, untuk
mengurus bumi. Diturunkan di dalam bulan ramadhan.”
2. 2) Di dalam tasfir Thabari meyebut: “ Abu
Ja’far telah berkata: Allah SWT telah berfirman di dalam al-quran, Sesungguhnya
Kami telah menurunkan al-quran yang hebat ini ke dalam bahasa arab kepada orang
arab kerana percakapan dan pertuturan mereka di dalam bahasa arab, maka Kami
menurunkannya supaya mereka berfikir dan memahami”.
3. 3) Di dalam tafsir Jalalayn: “(Sesungguhnya
Kami menurunkannya berupa Alquran dengan berbahasa Arab) dengan menggunakan
bahasa Arab (agar kalian) hai penduduk Mekah (memahaminya) memahami
makna-maknanya.
4.
Di dalam Tafsir Tafheem Maududi
menyebut: “Ini tidak bermakna bahawa Quran ini diturunkan secara eksklusif
untuk orang-orang Arab. Apa yang dimaksudkan dengan ayat ini: "Untuk semua
orang dan wahai orang-orang Arab, anda perlu memahami kecemerlangan al-Quran,
yang merupakan bukti pasti Wahyu Ilahi yang menjadi, kerana ia adalah dalam
bahasa anda sendiri dan anda tidak mempunyai alasan mengemukakan bahawa dalam
bahasa asing yang anda tidak faham. "
Maka timbullah
persoalan. Adakah al-quran ini khususnya untuk manusia yang berbangsa arab yang
mana mereka adalah golongan yang memahami bahasa arab? Jawapannya TIDAK! Kerana
Allah SWT tidak menyebut al-quran itu khusus kepada manusia yang berbangsa arab
tetapi Dia hanya menyebut al-quran itu diturunkan di dalam bahasa arab supaya
setiap manusia yang membaca al-quran di dalam bahasa arab itu dapat berfikir
dan memahami.
Namun sekarang
boleh kita dapati, semua umat yang berbilang bahasa dan bangsanya mempelajari
Al-Quran yang ditulis dalam Bahasa Arab sama ada dari barat hinggalah ke timur.
Kitab itu dikaji, ditafsir, dibaca, diterjemah dan sebagainya oleh setiap umat
bahkan umat yang bukan beragama islam pun mengkajinya.
Ia jelas, bahawa
keunikan Bahasa Arab yang terdapat di dalam al-quran mempunyai satu sistem yang
mana tiada bahasa yang dapat ditandingi. Halusnya penulisan Al-Quran itu hanya
dapat difahami oleh umat yang berfikir. Berapa ramai umat manusia khususnya
berbangsa arab memperaktikan Al-Quran dan adakah mereka semuanya memahami? Saya
masih percaya bahawa sebahagian daripada mereka juga tidak memahami apa yang
Allah bicara di dalam Al-Quran tersebut walaupun ianya ditulis di dalam Bahasa
Arab.
Mukjizat Al-quran dari segi bahasanya
Saya akan
memetik beberapa contoh untuk membuktikan bahawa ada hikmah disebalik penuruan
al-quran ke dalam bahasa arab. Seperti yang saya jelaskan diatas bahawa bahasa
arab adalah bahasa yang paling tepat dan jelas. Setiap perkataannya membawa makna
yang pelbagai. Setiap susunan ayat ada maksud yang hendak diceritakan. Di dalam
Bahasa Arab sendiri, ia mengandungi kaedah-kaedah yang unik dan ia tidak sama
dengan bahasa arab seperti Nahu, Sorof, Balaghah, Bayan, Ma’ani, Syair, i’jaz
dan sebagainya. Malahan di setiap cabang ilmu tersebut mengandungi pelbagai
lagi bahagian. Saya akan menulis beberapa contoh:
1.
Rahsia balaghah mendahulukan dan
kemudian di dalam al-quran.(الأسرار البلاغية للتقديم
والتأخير في القرآن الكريم.)
Dalam sebuah buku yang ditulis oleh Dr. Radhwan Jamal,UIAM telah
meletakkan bab ini di dalam bukunya kerana bab ini sangat penting untuk
difahami oleh para pecinta al-quran. Beliau memetik sepotong ayat al-quran
dalam surah Al-Ahzab ayat ke-56:
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى
النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا
تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala
penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang
beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan
penghormatan yang sepenuhnya.”
Apakah kalian faham dengan ayat ini? Ayat ini cukup luar biasa
kerana Allah dan para Malaikat berselawat keatas nabi Muhammad SAW. Ini
menunjukkan satu penghormatan besar daripada Allah dan para Malaikat ke atas
nabi Muhammad SAW. Namun para pembaca perlu jelas bahawa bukan bermakna Allah
menyembah nabi Muhammad SAW!. Di dalam kaedah balaghah ianya dinamakan at-taqdim
lilta’zim.
2.
Rahsia
harf jar di dalam Al-quran. Apakah harf jar? Di dalam Nahu Arab
ianya mengandungi 20 huruf seperti ba’, ta’, ila dan lain lagi. Dan
setiap huruf itu mempunyai makna yang pelbagai. Tidak seperti bahasa melayu
seperti ‘ke’ berbanding bahasa ‘ila’ yang mana maknya adalah ‘ke’, tetapi Nahu
Arab lebih unik daripada itu. Sebagai contoh:
Perkataan ‘ila’ bermaksud ‘ke’ ataupun ‘sehingga’ di dalam Bahasa
Melayu. Tetapi di dalam bahasa arab berlainan. Saya memetik maknanya daripada
sebuah buku jami’ ad-durus al-a’rabiah( جامع الدروس
العربية). Di dalam buku tersebut memberikan defini ‘ila’ ialah
penamat ataupun penutup iaitu penutup matlamat masa ataupun tempat. Contoh
mudah ialah di dalam al-quran Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat
ke-187:
ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى
اللَّيْلِ
“Kemudian
sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)”
Dalam ayat yang lain pula ialah di dalam surah Al-Maidah ayat ke-6:
إذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ
وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ
“apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas
kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan
kamu meliputi siku”.
Di dalam dua ayat di atas ada sedikit perbezaan maksud ‘ila’ ( ألى) dan para ulama’ sudah membahaskan dengan
teliti terutama dari sudut fekah namun disini saya ingin menghuraikan dari sudut bahasa yang mana saya
mempelajarinya dari Ilmu Nahu.
Seperti yang dijelaskan bahawa makna ‘ila’ ialah ke atau sehingga
yang mengertikan bahawa ianya tamat ke sesuatu masa dan tempat misalnya di
dalam Bahasa Melayu ‘Saya hendak pergi ke masjid’ maksudnya destinasi
penamatnya masjid. Begitulah ayat Al-Quran yang pertama yang berkenaan dengan
Puasa. Apa yang kita faham ialah kita berbuka apabila maksudnya waktu maghrib
dan bukannya hendak tunggu lebih dari waktu maghrib. Itulah syarat puasa.
Namun sebaliknya ayat Al-Quran kedua iaitu yang berkaitan dengan
mengambil wudu’ yang mana hendaklah dibasuh tangan itu meliputi siku. ‘ila’
disitu ialah mesti melebihkan sesuatu keadaan yang telah lari makna hakiki
perkataan ‘ila’. Inilah keindahan Bahasa Arab dan ianya akan difahami oleh umat
yang berakal jika mereka belajar dan sedia mengkaji.
Terdapat banyak lagi contoh-contoh ayat Al-Quran dan Hadis yang
menjelaskan keistimewaan Bahasa Arab. Insya-Allah, saya akan mencerita lagi di
lain penulisan.
Saya ingin menjelaskan bahawa setiap umat islam perlu mempelajari
Bahasa Arab kerana setiap rukun islam yang kita amalkan berkait rapat dengan
ilmu Bahasa Arab. Jika kita mempelajari Bahasa Arab bagaimana kita hendak jadi
umat yang berakal dan faham Al-Quran kerana Al-Quran itu sendiri diturunkan di
dalam Bahasa Arab supaya umatnya berfikir dan memahami.
Masih belum terlambat mempelajari Bahasa Arab. Belajarlah untuk
mengislahkan diri. Timbalah ilmu Bahasa Arab untuk lebih dekat dengan Allah.
Galilah ilmu Bahasa Arab kerana masih terdapat banyak rahsia yang belum dikaji
dan dijumpai oleh umat islam pada zaman ini.
Semoga Allah merahmati kita dan umat islam dalam memartabatkan
agama islam di puncak yang tertinggi. Amin. Insya-Allah.
5:00 PM |
Category: |
0
comments
Comments (0)