sambungan
۞ قُلْ
تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ
أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ
وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ ۖ
نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ
وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ
ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan
oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah
sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah
kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi
rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri
kejahatan-kejahatan (zina) yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan
janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya)
melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang
demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya. (surah Al-An’am:151)
3) Janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan.
Dalam hal ini, Allah sangat melarang hamba-Nya iaitu membunuh anak
kerana takut kemiskinan. Saban hari, apabila kita membaca surat khabar mesti
kita akan terbaca kisah bayi dibunuh dengan kejam sekali. Ada yang bayi dibuang
dalam tandas. Ada juga bayi dicampak dari tempat tinggi. Ada yang meninggalkan
bayi dalam kereta bahkan terdapat juga yang sengaja meninggalkan bayi di
lorong-lorong gelap, di masjid dan sebagainya. Nauzubillah. Terang lagi
bersuluh bahawa sikap kaum jahiliyyah telah kembali ke zaman 2020 ini.
Di dalam tasfir ibnu kathir, Al-Imam Ibnu Kathir ketika menafirkan
ayat ini telah menyebut bahawa: “hal itu kerana mereka terdahulu membunuh
anak-anak seperti yang diperintahkan syaitan, mereka mengubur anak-anak
perempuan takut kerana aib, dan terlarang, mereka juga membunuh sebahagian
anak-anak lelaki kerana takut kemiskinan.” Walaupun ayat ini menceritakan
keadaan zaman dahulu tetapi keadaan itu sudah berlaku di hadapan mata kita. Ya
Allah. Apakah umat manusia tidak sedar apa yang berlaku ataupun sengaja
buat-buat tidak tahu.
Betapa besarnya dosa apabila seseorang membunuh anaknya kerana
takut kemiskinan. Dalam hadis Shahih al-Bukhari(4761) dan Shahih Muslim, dari
Abdulllah bin Mas’ud, di mana dia pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Apakah
dosa yang paling besar?” Baginda SAW menjawab: “Engkau menjadikan sekutu bagi
Allah padahal Dialah yang telah menciptakanmu.” “Lalu apa lagi?” tanyaku.
Baginda menjawab: “Engkau membunuh anakmu kerana takut ikut makan
bersamamu…”
Al-Imam Ibnu Kathir juga menyebut bahawa firman Allah “من إملق” Ibnu ‘Abbas, Qatadah, as-Suddi dan yang lainnya berkata: “yaitu
kemiskinan.” Maksudnya, janganlah kamu membunuh mereka kerana kemiskinan yang
menimpa kamu. Dan manakala kemiskinan itu benar-benar terjadi, maka Allah
berfirman ayat selepasnya: “Kami akan memberi rezeki kepadamu dan kepada
mereka.”
Di dalam ayat lain juga Allah juga sangat melarang hamba-Nya
daripada membunuh anak-anak mereka. Ini adalah satu tegahan dan larangan
daripada Allah. Firman Allah dalam surah Al-Isra’ ayat ke-31:
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ
ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا
“Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan;
Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya
perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.”
Di dalam tafsir al-Azhar,
Prof Hamka menyebut satu persamaan yang berlaku pada zaman jahiliyah dengan
zaman sekarang bahkan zaman sekarang lebih teruk. Beliau berkata: “di zaman
jahiliyah benar-benar ada orang yang membunuh anak kerana takut akan miskin.
Sampai sekarang masih terdapat bangsa yang miskin menjual anaknya kerana tidak
dapat memberi makanan. Tetapi ada yang lebih buruk, yaitu meracun jiwa anak
sendiri dengan memberikan didikan yang salah kerana mengharapkan jaminan hidup.
Orang yang menyerahkan anaknya masuk sekolah kristian kerana pengaruh
pendidikan kolonial yang mengajarkan bahawa hidup yang teratur ialah meniru
hidup orang barat dan agama orang barat itu ialah kristian.” Na’uzubillah.
Sungguh tajam pemikiran
Hamka dan menampakkan pandangan kehadapan dan realiti yang berlaku. Sememangnya
hal ini sudah pun berlaku. Anak-anak lebih cenderung kepada hal dunia
berbanding akhirat. Setiap apa yang dilakukan matlamatnya adalah kebahagian dan
kejayaan di dunia sedangkan tujuan utama manusia itu diciptakan adalah menjadi
khalifah Allah dan menyembah Allah SWT. Ibu bapa yang merosakkan pemikiran
anak-anaknya dengan kebatilan juga boleh dikatakan bahawa mereka membunuh anak
mereka dengan secara tidak sengaja. Bahkan ada juga ibu bapa yang membiarkan
anak mereka membuat sesuka hati tanpa ada batas-batas agama. Ada juga
membiarkan anak-anak mereka sakit. Ada ibu bapa yang sibuk dengan hal dunia
sehingga mengabaikan tanggungjawab.Semoga Allah memberi hidayah kepada seluruh
ibu bapa. Amin
Saya masih percaya bahawa
tiada ibu bapa yang tidak sayangkan anak namun mungkin secara peribadi ingin
saya katakan bahawa ibu bapa yang melakukan hal sebegitu adalah disebabkan
kurang kefahaman bagaimana islam mendidik anak-anak.
Justeru, hargailah anak dengan
sebaik-baiknya. Mereka adalah anugerah Allah. Ibu bapa perlulah memainkan
peranan dengan baik dalam mendidik anak-anak. Biar ibu bapa tak makan
tapi anak-anak makan, biar ibu bapa susah tapi anak senang dengan didikan
agama, biar ibu bapa sakit tapi anak sentiasa sihat. Insya-Allah, didikan yang
baik kepada anak-anak akan melahirkan generasi yang baik dan kelak mereka akan
menyayangi ibu bapa tersebut.
4) Jangalah dekati segala
kekejian, sama ada zahir mahupun batin.
Hamka menyebut bahawa: “segala
kekejian, dosa, kejahatan, maksiat, penderhakaan dan semua jenis perbuatan yang
merugikan diri sendiri, merosakkan agama atau yang merugikan masyarakat,
hendaklah dijauhi dan didekati bahkan haram hukumnya jika didekati.”
Terdapat sebilangan
ulama’ tafsir mengatakan bahawa fahisyah itu ialah sekalian perbuatan
keji yang menjolok mata yang mana sangat dibenci oleh masyarakat, syara’ dan
akal dan puncak kekejian itu itu adalah zina.
Syed Qutb juga menyokong
bahawa fahisyah di dalam ayat di atas adalah lebih dekat dengan makna
perbutaan zina. Beliau menyebut dengan lebih jelas di dalam Tafsirnya Fi
Zilalil Quran: “besar kemungkinan bahawa perbuatan zina inilah yang
dimaksudkan dengan perbuatan fahisyah dalam ayat ini, kerana ruang pembicaraan
di sini ialah menghuraikan perbuatan-perbuatan yang haram dan salah satunya
adalah perbuatan zina.”
Bahkan di dalam tafsir
ibnu Kathir juga telah menyebutkan hal sedemikian dengan memberikan sebuah
dalil daripada hadis nabi Muhammad SAW dan telah diriwayatkan dalam shahih
al-Bukhari dan Shahih Muslim (3837). Sa’ad bin ‘Ubadah berkata: “Seandainya
aku menyaksikan seorang lelaki bersama isteriku, nescaya aku akan menyebatkan
dengan pedang tanpa ampun.” Kemudian hal itu sampai ke Rasulullah SAW, maka
beliau pun bersabda: “apakah kalian hairan akan kecemburuan Sa’ad? Demi
Allah, aku adalah orang yang lebih cemburu daripada Sa’ad, dan Allah lebih
cemburu daripadaku, dari sebab itulah Allah mengharamkan segala perbuatan keji,
baik yang tampak mahupun tersembunyi.”
Maka jelas disini bahawa
ayat disini memfokuskan hal-hal yang berkaitan dengan zina. Zina ialah
persetubuhan yang dilakukan tanpa ada ikatan syara’. Zina adalah satu perbuatan
yang sangat keji. Zina adalah dosa yang sangat besar. Zina boleh meruntuhkan
akhlak dan memecahkan belahkan umat. Zaman sekarang manusia sudah berani
melakukan zina secara terang-terang dan tidak lagi berselindung. Berapa banyak
majalah-majalah, filem-filem, laman sesawang dan lain-lain lagi menjaja
perbuatan zina. Jika tidak dibendung maka umat akan jaga rosak.
Para pemimpin dan
institusi agama perlu memainkan peranan yang penting dalam mencegah yang
mungkar dan menggalakkan yang baik iaitu perkahwinan serta kempen-kempen dan
ceramah bagi menjelaskan bahawa zina adalah perbuatan yang sangat hina dan
jijik
.
Insya-Allah, dengan
perlaksaan syariat islam dengan sempurna terutama sekali dalam bab hukum hakam
dan perundangan. Saya sangat menyokong hudud dilaksanakan dengan tulus dan
sistematik. Hukum islam bukanlah semata-mata ingin melaksanakan hukuman tapi
hukuman islam itu adalah hukuman yang mendidik. Itulah islam membawa
kesejahteraan kepada sekalian umat.
5) Jangan membunuh jiwa
yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak.
Perkara yang kelima yang
dilarang oleh Allah dalam surah Al-An’am ayat ke-151 ini menceritakan perihal
janga membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan hak. Insya-Allah
saya akan kupaskan dengan
beberapa keadaan yang boleh kita faham dengan realiti
semasa. Ini sangat penting kerana zaman sekarang telah banyak berlaku fitnah
sehingga berlaku pembunuhan terutama jika berbeza pendapat dalam hal-hal besar
dan kecil seperti isu aqidah tentang menyamakan Allah dengan yang lain, isu
fekah seperti perbezaan pendapat mazhab yang terlampun taksub, isu jihad, isu
keselamatan dan lain-lain. Semua ini perlu dipelajari dan difahami.
Perkara pertama yang
iaitu berkaitan dengan darah seorang Muslim. Terdapat hadis dalam Shahih
al-Bukhari(6878) dan Shahih Muslim yang diriwayatkan daripada Ibnu Mas’ud,
Rasulullah SAW bersabda: “tidak halal darah seorang muslim yang bersaksi
bahawa tidak ada tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku adalah rasulullah,
kecuali kerana salah satu sebab daripada tiga sebab iaitu: seorang duda atau
janda yang berzina, jiwa dengan jiwa (qisas) dan orang yang meninggalkan
agamanya yang memisahkan diri dari jama’ah (kaum muslimin).” Tiga perkara
sahaja yang disebut dalam hadis ini yang mana halal darahnya.
Perkara kedua adalah
berkaitan dengan sebab. Mestilah berlaku pembunuhan itu ada sebab bukan ikut
suka hawa nafsu sahaja. Allah
berfirman di dalam surah Al-Maidah ayat ke-32:
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ
أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا
قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا
ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ
ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
“sesiapa yang membunuh seorang
manusia dengan tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana)
melakukan kerosakan di muka bumi, maka seolah-olah dia telah membunuh manusia
semuanya; dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka
seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya.”
Perkara ketiga ialah
Allah sangat murka kepada sesiapa yang membunuh orang yang beriman dengan
sengaja dan pastinya tempat mereka itu di dalam neraka jahanam. Allah berfirman
di dalam surah an-Nisa’ ayat ke-91:
وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ
جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا
عَظِيمًا
“Dan sesiapa yang
membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam,
kekal ia di dalamnya, dan Allah murka kepadanya, dan melakanatkannya serta
menyediakan baginya azab seksa yang besar.”
Hamka menyebut: “segala
jiwa ini diharamkan oleh Allah, atau Allah memberi hak hidup bagi setiap jiwa.
Sebab itu janganlah kamu membunuh orang. Jangan menghilangkan satu jiwa
manusia. Sejak dari anak yang masih dalam kandungan, orang tua yang dekat
ajalnya pun janganlah kamu membunuh. Kerana selama nafas itu masih turun naik,
mereka masih diberi hak untuk hidup langsung oleh Allah termasuk juga membunuh
diri.”
Al-Imam ibnu Kathir juga
menyatakan bahawa ayat ini ialah: “ ini tidak lain adalah ketetapan Allah
SWT atas larangan membunuh sebagai suatu penekanan, sebab hal itu telah
termasuk dalam larangan berbuat keji baik yang zahir mahupun tersembunyi.”
Perkara keempat adalah
berkaitan membunuh kerana terpaksa. Apakah membunuh itu dilarang oleh
Allah dan apabila ada orang ingin membunuh kita, kita membiarkannya. Ini adalah
kefahaman yang salah. Seharusnya kita melawan dan mempertahankan hak kita.
Sebab hak hidup juga adalah hak milik kita. Sebab itu terdapat dalam hadis Shahih Bukhair yang
diriwayatkan oleh Abdulullah bin ‘Amru dia mendengar nabi Muhammad SAW
menyebut: “sesiapa yang mati kerana pertahankan hartanya dia adalah syahid”.
Zaman sekarang misalnya kes rompakan, ragut dan pecah rumah pasti berlaku kes
pembunuhan terutama mangsa namun tidak pesalah. Maka saya menyeru kepada semua
umat manusia. Pertahankan diri, keluarga kamu, harta kamu dan hak umat manusia,
dan jika perlu berbunuh, maka lakukannlah supaya pesalah itu tidak akan wujud
dan tidak akan berlaku lagi kes seperti ini. Inilah islam! Ia mengajarkan erti
hak kesamarataan dan sememangnya kita perlu pertahankan hak kita dan jangan
biarkan orang lain merampas hak kita dengan sewenang-wenangya. Berlajarlah ilmu
persilatan dan ilmu pertahankan dan janganlah menyalahkan gunakannya.
Dan akhir sekali saya
ingin menegaskan bahawa islam adalah agama kedamaian, kesejahteraan dan memberi
rahmat kepada sekalian. Islam tidak mengajar umatnya saling membunuh sama ada
terhadap bukan islam apatah lagi jika islam. Terdapat sebilangan ulama’ yang
cuba menafsirkan pengertian jihad yang sangat pelik dan sukar hendak difahami
dengan logik akal. Jihad yang sebenar bukanlah pergi memerangi orang bukan
islam, bunuh dengan kejam dan sebagainya. Ingatlah matlamat tidak menghalalkan
cara.
Jika terdapat pemahaman
seperti ini, terserlahlah bahawa ianya bukan ajaran islam yang dibawah oleh
Rasulullah SAW. Ingin saya petik satu ayat al-quran di dalam surah al-Baqarah
ayat ke-208:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ
كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
“Wahai orang-orang yang
beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala
hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya
Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.”
Ada beberapa yang Allah
dan Rasul-Nya melarang dan ada juga yang membenarkan mengikut keadaan. Islam
adalah agama yang adil dan tidak cenderung kepada kezaliman. Maka fahamilah
ajaran islam terutama berkaitan isu-isu jihad. Semoga Allah pelihara umat
manusia dan semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk mempertahankan hak
peribadi kita. Amin
Kesimpulan
Kelima-lima ini adalah
sebahagian apa yang dilarang oleh Allah iaitu jangan menyukutkan-Nya, hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa,
jangan membunuh anak-anak, jangan dekati perkara yang keji, jangan membunuh
jiwa kecuali dengan hak. Ini semua adalah perintah Allah. Maka jelas bahawa
perkara ini perlu dilakukan kerana kita ingin menjadi orang yang bertaqwa
kepada Allah dengan melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang
dilarang.
Bertepatanlah apa yang
disebut oleh Allah di akhir ayat ini iaitu: “ Demikian itulah Dia wasiatkan
kepada kamu, supaya kamu mengerti.”
Syed Qutb menafsirkan
ayat dengan mengaitkan dengan kefahaman akal. Katanya: “mengikut
pertimbangan akal hanya kuasa yang tunggal ini sahaja yang berwibawa menudukkan
manusia kepada undang-undang yang dikeluarkan oleh-Nya.”
Wallhu a’lam. Terima
kasih.
7:30 AM |
Category: |
0
comments
Comments (0)