Bilbliophilia (PKPIM)
“الفتنة الكبرى”(Fitnah yang Besar) oleh Ustaz Taha
Husain.
1/4/2016.
Farhan Zamziba Uiam.
بسم
الله الرحمن الرحيم.
Penulisan kali ini, saya
akan membahaskan sebuah buku yang berkaitan tentang sejarah umat Islam pada
abad pertama hijrah khususnya pada pemerintahan khufala’ ar-Rasyidin. Buku ini
merupakan sebuah buku yang kontroversi kerana dia mengkritik sahabat Nabi
Muhammad SAW dengan kritikan yang pedas seolah-olah para sahabat banyak
melakukan dosa namun tidak dinafikan bahawa para sahabat tidak maksum seperti
para anbiya’. Sebuah buku yang cukup hebat kerana dia mengasah pemikiran
pembaca. Dia mengajak pembaca menilai semula tentang sejarah umat Islam dan
tidak dinafikan lagi bahawa belaiu bagi
saya seorang penulis yang berjiwa besar, berilmu dan kritis.
Oleh itu, saya akan membahaskan beberapa perkara yang
penting yang terdapat di dalam buku beliau serta membuat sedikit ulasan.
Perkara-perkara tersebut ialah:-
·
Pengenalan
Sejarah.
·
Ustaz Taha Husain.
·
Pemikiran dan
kritikan.
·
Persamaan zaman
terdahulu dan zaman sekarang.
1.
Pengenalan sejarah.
Saya
mengutip beberapa isi penting dari pelbagai buku sejarah antaranya ialah: 1)
Introduction to History 2) الدراسة في مدخل التاريخ
وحضارة الإسلانية 3) Sejarah Dunia dari Sudut Pandang Islam dan lain-lain lagi
namun yang pasti Al-Quran dan Hadis Shahih merupakan sumber utama saya dan
khususnya tentang sejarah. Jadi, isi-isi penting itu saya rumuskan di bawah:-
-
Mencari hakikat sesuatu terhadap perkara yang lepas sama ada betul mahupun
bukan.
-
Timbulkan pertanyaan seperti Kenapa, Di mana, Apakah, Siapakah terhadap
sejarah.
- Katakanlah
(wahai Muhammad):"Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana
akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul)
itu."(al-An’am:11)
-
Bermuhasabah terhadap peristiwa yang telah berlaku.
-
Mengajak dalam melakukan kebaikan.
-
Hadis Nabi Muhammad SAW: “jangan seorang yang beriman itu terlanggar batu dua
kali”.
-
Dalam riwayat yang lain: “Jangan kamu masuk lubang biawak dua kali”.
Maka,
jelas di sini bahawa sejarah sangat penting dalam kehidupan seharian kita. Kita
perlu mempelajari sejarah silam untuk diambil pengajaran supaya kita tidak
mengulangi kesalahan dan kesilapan tersebut sama ada sejarah umat sebelum nabi
Muhammad SAW dan selepas baginda. Sebagai contoh, apabila umat Islam ditimpa
kekalahan pada peperangan Uhud pada sesi kedua di mana ketika itu, umat Islam
lalai dan leka terhadap musuh dari belakang kerana ingin mendapatkan harta
rampasan perang. Dari kisah ini, kita dapat mempelajari bahawa apabila sudah
mencapai kemenangan, jangan mudah terburu-buru untuk mengisytiharkan kemenangan
sehingga jelas dan nyata kemenangan itu. Contoh kedua yang paling istimewa
ialah Piagam Madinah. Sejarah telah membuktikan bahawa ajaran dan didikan Nabi
Muhammad SAW adalah cara yang terbaik dan buktikan pada Piagam Madinah dapat
menyatukan seluruh umat manusia dari pelbagai agama dan bangsa demi satu
negara.
Dalam
pengkajian sejarah khususnya sejarah umat Islam, kita mesti kembali kepada
sumber yang asas. Sumber-sumber ini akan menjadi rujukan dan dalil terhadap apa
yang berlaku. Namun, saya sangat bersetuju apa yang dikatakan oleh Ustaz Taha
Husain bahawa kita mesti menilai sejarah Islam semula tanpa ada memihak berat
sebelah terhadap mana-mana pihak demi mencari kebenaran yang hakiki. Saya akan
menyenaraikan beberapa tokoh sejarawan Islam kerana merekalah yang terawal
dalam mencatatkan peristiwa-peristiwa sejarah bermula pada tahun 11Hijrah
hingga keahkir pemerintahan Islam. Namun saya memfokuskan tokoh sejarawan pada
kurun 1,2 dan 3.
Tokoh
sejarah islam:-
-‘Urwah
bin Zubir bin al-Awwam. Merupakan Tabi’ dan anak kepada sahabat Rasulullah SAW.
Beliau dilharikan pada tahun 23 hijrah dan meninggal pada tahun 94 hijrah.
Seorang yang Alim, Fuqaha’ dan Muhadthih. Beliau merupaka yang terawal menulis
tentang peristiwa-peristwa yang berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW.
-
Aaban bin Usman bin ‘Affan. Anak kepad Khalifah Uthman. Beliau wafat pada tahun
105 hijrah. Seorang yang Alim, pakar hadis serta faqih. Beliau menulis tentang
peperangan-peperangan yang disertai oleh Nabi Muhammad SAW.
-
Muhammad bin Ishak. Beliau hidup pada zaman pemerintahan Umawi yang bermula
kira-kira pada tahun 41 hijrah yang dipimpin oleh Muawyah bin Abi Sufyan. Lahir
pada tahun 84 hijrah dan meninggal pada tahun 150 hijrah. Beliau menulis
tentang agama-agama sebelum kedatangan islam, menulis tentang sirah Nabi
Muhammad SAW dan peristiwa-peristiwa yang dihadapi oleh baginda SAW. Buku
beliau ialah “Tahzib Sirah bin Hisham”. Buku yang cukup besar tentang sejarah umat
Islam.
-
At-Thabari atau nama sebenarnya ialah Abu Ja’far bin Jarir at-Thobari. Beliau
hidup pada zaman pemerintahan Abbasiyyah yang bermula pada tahun 132 hijrah.
Beliau seorang Faqih, Alim, Muhaddith dan Mufassir. Beliau menulis tentang
sejarah di dalam bukunya “Tarikh ar-Rusul Walmuluk” yang menghimpukan segala
riwayat yang beliau dapat kemudian
beliau kumpulkan di dalam bukunya tanpa membuat penilaian. Di dalam buku ini,
kita boleh dapati banyak kisah-kisah yang jarang kita dengar. Ada yang benar
dan palsu. Beliau juga menulis sebuah tafsir al-Quran yang cukup hebat sehingga
ia menjadi asas dan rujukan pertama dalam penafsiran al-Quran. Nama tafsir
beliau ialah: “Jami’ al-Bayan fi Takwilil Quran”
Ramai
lagi ulama’ yang menulis tentang sejarah umat islam seperti Ibn Kathir (Bidayah
wa Nihayah), Ibn Qutaibah, al-Mas’udi, Ibn Khaldun dan lain-lagi. Semoga Allah
merahmati usaha dan ijtihad mereka semua. Amin.
2.
Ustaz Taha Husain.
Seorang
ilmuan yang hebat dan ahli falsafah dari Mesir. Dilahirkan pada 15/11/1889 dan
meninggal pada 23/10/1973. Beliau seorang tokoh cendiakawan dan intelektual
yang sangat hebat. Sumbangan beliau terhadap tradisi keilmuan tidak boleh
dinafikan. Menjadi Mantan Dekan Kuliyyah Sastera Arab pada tahun 1930 bahkan Mantan
Menteri Pendidikan pada tahun 1950.
Pendidikan
beliau pula, graduan Universiti Cairo. Master di University of Montpellier dan
Phd di Sorbonne. Thesis Phd belaiu dalam bidang Sastera pada 1919 iaitu Abu
al-‘Ala’ al-Mu’ari dan Phd kedua di Perancis dalam bidang falsafah ibn Khaldun.
Beliau
seorang yang bijak dan pandai. Menghafal beribu-ribu syair arab walaupun beliau
seorang yang buta penglihatan sejak umur 3 tahun. Saya kagum!
Saya
menulis satu kerja khusus tentang Ustaz Taha Husain dengan membuat ulasan
terhadap bukunya: “في الشعر الجاهلي”.
Kerja yang diberi oleh Prof Nasreldin dari Uiam, kelasnya: “النقد في الصعر الجاهلي”. Saya suka membaca pemikiran-pemikiran
beliau. Buku yang saya menulis untuk kerja khusus ini, saya mendapati bahawa dia
telah mengkritik sastera Arab antaranya bahawa seorang penyair Arab Jahili yang
bernama Umru Qaies bukan nama sebenar dan nama ini hanya rekaan semata-mata.
Dia juga menyebut bahawa syair Arab Jahili bukan asasnya daripada Bahasa Arab
sendiri. Walaupun dia membuat kritikan yang sebegitu besar terhadap sastera
Arab tetapi hujahnya tidak kukuh dan kuat namun dia telah memberikan satu
tamparan hebat kepada golongan pengkaji dan pendokong sastera Arab untuk
membalas kritikannya.
Saya
bukan hendak membincankgan buku sastera Arab tetapi saya ingin menunjukkan
kepada kalian bagaimana bentuk corak pemikirannya. Saya sangat mengkagumi usaha
beliau dan semoga Allah merahmati ijtihad beliau. Amin
Di
dalam buku “الفنتة الكبرى” terdapat dua jilid.
Jilid pertama, membincangkan sistem pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan.
Beliau membuat kritikan cara perlaksanaan khalifah Saidina Uthman dan para
pendokongnya. Banyak riwayat palsu yang dibongkarnya terutama pada saat
kematian Khalifah Uthman dan pergaduhan di antara para sahabat yang berlebih-lebihan.
Jilid kedua pula membahaskan tentang kepimpinan Saidina Ali dan keturunannya.
Beliau menghuraikan konflik-konlfik yang besar terutama dalam peperangan Jamal,
Siffin dan Nahrawan dan permusuhan yang berlaku antara Saidina Ali dengan
pemberontak seperti Muawyiyah. Semua ini ada faktor-faktornya dan kita perlu
memahami satu persatu sebelum terus mempercayainya. Kita perlu mengimbangi
diantara kebenaran dan kebatilan. Kita juga harus mempertimbangkan dari sudut
ketidakfahaman para sahabat dalam sesuatu isu tersebut.
Ingin
saya menegaskan, jika para pembaca ingin membaca, maka teruskanlah pembacaan
ini namun jangan mudah membuat peniliaian tanpa ada bukti yang kukuh. Jika terdapat
kekeliruan maka kembalilah kepada al-Quran dan Hadis. Ini cerita sejarah
manusia. Boleh jadi benar. Dan boleh jadi palsu. Semoga kita dipermudahkan
urusan dalam memahami sejarah Islam dan umat Islam. Saya juga ingin mengatakan
bahawa Islam adalah ajaran yang sempurna, lengkap dan betul!
3.
Pemikiran dan
kritikan:
Saya
akan memilih beberapa pemikiran dan membuat sedikit ulasan terhadap apa yang
saya fahami dan ilmu yang saya ada. Boleh jadi juga, saya akan membuat
kesilapan. Penulis sudah meninggal dan hanya ilmu sahaja diwarisinya. Dan saya
tidak sempat bertanyakan hal ini. Saya akan menyatakan pendirian saya tentang
realiti yang sebenar. Insya-Allah.
·
Di dalam
Mukadimahnya, beliau telah menyatkan pendiriannya: “Saya menahan diri agar
bersikap adil, tidak condong dan tidak berpihak kepada salah satu daripada
golongan kaum muslimin tersebut.” Namun yang menjadi kepentingan baginya
ialah kebenaran. Inilah kata-kata yang harus diungkap oleh para pemikir dan
ulama’. Bukan kita mencari kesalahan semata-mata demi menjatuhkan maruah namun
masing-masing punya pegangan, kepercayaan dan ijtihad. Semoga Allah merahmati.
Amin.
·
Beliau menyatakan
bahawa: “Ada kekurangan pada sistem musyawarah yang ditetapkan oleh Umar
yang bilangannya sedikit iaitu 7 anggota, Abdulullah bin Umar hanya boleh
memberi pendapat tetapi tidak ada hak bersuara”. (Saidina Umar, Saidina
Ali, Saidina Uthman, Abu Talhah, Zubair, Abdur Rahman bin Auf dan Saad bin Abi
Waqash. Bagi dia, sistem syura ini tidak lengkap dan sempurna seperti ajaran
Nabi Muhammad SAW. Bagi saya, sistem syura tidak tetap dan caranya boleh
berbeza namun suara pandangan dan buah fikiran setiap yang hadir harus ditimbal
balik yang mana baik dan lebih baik serta mana yang buruk dan lebih buruk.
Menurut beliau, syura harus ada setiap suara umat Muhammad ketika perlantikan
Pemimpin selepas Saidina Umar. Pendapat beliau ini benar dan kita harus
mengakuinya namun ia bukan cara perlaksanaan yang wajib. Cukup juga dengan
ijtihad Saidina Umar yang memilih beberapa wakil Kabilah yang dekat dengan Nabi
Muhammad SAW dan lebih memahami Islam dan Sunnah Rasulullah. Kedua-duanya betul
dan tidak ada yang salah. Ada jemaah yang mempraktiskan sunnah Saidina Umar.
Saya dapati PKPIM, ABIM dan WADAH menggunakan ijtihad Saidina Umar ini.
·
Satu ungkapan dan
pemikiran Ustaz Taha Husain yang cukup tidak menyenangkan hati dan keimanan
saya. Beliau berkata: “Keislaman masyarakat arab pada zaman nabi Muhammad
SAW dan selepasnya, keislaman mereka itu bukan atas kemampuan, kesedaran dan
keikhlasan tetapi kerana kekuatan umat islam dan terpaksa. Memikirkan tentang
kuasa yang boleh memimpin dunia”. Na’uzublillah. Siapalah kita yang boleh
menafirkan hati umat manusia. Urusan keimanan dan keislaman seseorang itu,
urusannya di antara dia dengan Allah. Mungkin beberapa sahabat tidak dapat
mempraktikan ajaran Islam yang sebenar dan sesempurna seperti ajaran Nabi
Muhammad SAW dan masih terikut-ikut dengan budaya Arab Jahili namun mungkin
kerana faktor tidak memahami dan belum sampai pengetahuan. Kita boleh dapati
banyak hadis daripada para sahabat yang bertanya itu ini tentang Islam. Setiap
zaman dan perilaku umat manusia berubah dan berbeza. Kuasa, kekayaan dan nafsu
dan lumrah fitrah umat. Tidak ada manusia yang tidak mahu kuasa, kekayaan dan
nafsu. Semua ini adalah sifat semula jadi manusia. Islam datang dengan
berperingkat-peringkat. Maqasid Syariah yang sentiasa melindungi umat Islam dan
setiap umat itu berbeza kefahaman dan kebjikasanaannya. Jangan mudah menghukum
seseorang seperti dia mencuri maka dia tidak ikhlas dalam keislamannya.
·
Berkenaan sistem
politik Saidina Uthman. Beliau menyebut: “Uthman memberhentikan Sa’ad kerana
berselisih faham dengan Abdulullah bin Masud tentang baitulmal di Kufah”
pada tahun kedua pemerintahannya. Seperti mana kita ketahui, bahawa Saidina
Uthman pernah berkata kepada Saidina Umar bahawa beliau tidak akan memecat
jawatan gabenor dan ketua-ketua kecuali berlaku salah dan bukan pada awal tahun
pemerintahannya namun sebaliknya berlaku. Ini salah satu contoh dan terdapat
lagi kalian boleh membacanya. Di dalam ini, terdapat beberapa riwayat-riwayat
yang kita perlu membuat penelitian. Sa’ad dikatakan meminjam wang baitulmal dan
melakukan sesuka hati dan tidak melengah-lengahkan bayaran hutangnnya sehingga
bergaduh dengan Abdulullah bin Mas’ud. Mungkin para pembaca akan berasa
terkejut, apakah para sahabat yang sudah dijanjikan syurga Allah ini boleh
bergaduh. Saya tidak berani untuk menyebelahi mana-mana pihak. Pendirian saya
disokong oleh Ustaz Abdul Ghani Fattani, Pensyarah UIAM, boleh jadi ia berlaku
dan boleh jadi rekaan. Fitrah manusia!
·
Saya juga memuji
Ustaz Taha Husain kerana beliau seorang yang berlapang dada dan berjiwa besar.
Pengkritik merupakan salah satu dari cabang ilmu dan penghormatan sama ada dari
sudut kepimpinan mahupun keilmuan. Beliau berkata: “mengiktiraf bahawa para
gabenor dan para pemimpin boleh dikritik dengan kata-kata dan disebabkan itu
tidak boleh dihukum”. Antaranya Sa’ad bin Abi Waqash, Zubair al-Awwam,
Talhah, Ali, Abdulullah bin Mas’ud, abu Dzar, Ammar bin Yasir. Kesemua nama
saya sebut ini adalah para sahabat nabi Muhammad SAW yang sangat dekat dengan
nabi Muhammad SAW. Kesabaran mereka dalam menghadapi cabaran kehidupan awal
kedatangan Islam sangat mencabar. Mereka beriman dengan Allah dan rasul-Nya dan
oleh itu, mereka apabila melihat kemungkaran, mereka akan mencegahnya dengan segeara
sebelum perkara itu akan menjadi lebih besar. Sebabnya tentang dasar kewangan
negara,melucutkan jawatan gabenor serta memberi wang baitulmal dan duit sendiri,
zakat kuda, bacaan al-quran dalam satu penulisan.Contoh dasar kewangan,
dikatakan Uthman telah mengambil wang dari baitulmal 30000 dirham kepada
al-Hakam, 300000 dirham kepada Abdulullah. 600000 dirham kepada Zubair dan
Talhah dan Sa’id 100000 dirham. Kata Taha Husain, ini ialah hak khalifah!
Setiap isu yang dibangkitkan merupakan isu yang yang banyak telah dibahaskan
oleh karyawan dan sejarawan Islam terutama berkaitan dengan hukum hakam Islam. Ijtihad
Saidina Uthman boleh kita katakan. Kita akan dapati hikmah-hikmahnya setelah
perkara-perkara itu dilaksanakan. Silakan membacanya! Membaca buku Ustaz Taha
Husain.
·
Pemberontakan ke
atas Uthman pada tahun ke-35 hijrah dan konflik yang berbagai serta
cerita-cerita yang tersebar seperti rombongan dari iraq yang menerima surat
kononya dari Saidina Uthman. Kisah ini sangat menyakitkan hati bagi saya. Terbukti
bahawa dalam tradisi kepimpinan Islam, para pemimpin dibunuh. Saidina Umar
dibunuh dan Saidina Uthma dibunuh oleh para pemberontak yang rakus dengan
kekuasaaan. Mereka menyokong apabila mendapat habuan dan menolak apabila tidak
menerima apa-apa. Mereka menahan dan mengepung Saidina Uthman. Kalian boleh
baca tentang pembunuhan Saidina Uthman dan kalian akan menangnis dan kecewa
dengan sikap umat Islam tersebut. Semoga Allah mengazab orang yang membunuh
Saidinia Uthman!
Saya
juga tertanya-tanya dimana para sahabat. Timbulah beberapa persoalan yang perlu
dijawab ialah dimanakah sahabat rasulullah SAW dan kaum muslimin? Kenapa mereka
tidak membantu seperti saidina Muawiyah dan lain-lain lagi. Kenapa dibiarkan
sahabat dan menantu Nabi Muhammad SAW dibunuh dengan kejam. Sedangkan ketika
itu, Saidinia Ali ada di Madinah dan ramai para sahabat juga berada di Mekah.
Saidina Muawiyah juga memiliki kuasa ketenteraan yang besar berbanding yang
mengepung Saidina Uthman dalam 150 orang sahaja. Kenapa selepas kematian
Saidina Uthman, Saidina Muawiyah beriya-riya mahu menuntut keadilan. Begitu
juga sahabat-sahabat nabi yang lain sehingga ada yang menyokong! Wallahu ‘Alam.
·
Ringkasnya tentang
buku jilid kedua iaitu tentang pemerintah Saidina Ali diangkat menjadi khalifah
dan konflik dengan Muawiyah bin Abi Sufyan anak kepada Hindun yang telah
membunuh saidina Hamzah. Jilid kedua juga membahaskan panjang lebar perjalanan
sistem politik Saidia Ali. Dia juga mengamalkan semua cara perlaksanaan yang
dilaksanakan oleh Saidina Umar iaitu dengan ketegasan.
Pada
zaman ini juga, munculnya golongan seperti Syiah dan Khawarij. Dikatakan syiah
ialah pendokong saidina Ali dan khawarij penentang saidina Ali. Munculnya
golognan Khawaji setelah tidak bersetuju
dengan Saidina Ali pada peristiwa Tahkim pada peperangan Siffin.
Peperangan Siffin berlaku pada 37 Hijrah. Berlaku juga peperangan Jamal pada
tahun 36 hijrah, peperangan yang dipimpin oleh Saiditina Aisyah berperang
dengan Saidina Ali. Kedua-dua peperangan ini, adalah faktor menuntut baiah
daripada pihak Saidina Ali manakala sebelah pihaknya menuntut hukum Qisas
terhadap Saidina Uthman. Manakala peperangan Nahrawan pula berlaku diantara
Saidini Ali dan kaum pemberontak. Ketiga-tiga peperangan ini mendatangkan kesan
yang negatif yang sangat besar. Umat islam berperangn sesama umat islam.
Bilangan umat islam ramai yang meninggal. Namun, perkara utama yang ingin saya
bahaskan ialah pendirian kita. Kita tidak boleh mudah mengkafirkan sesiapa pun.
Mungkin ketika itu, mereka berijtihad dan belum ada kata sepakat bersama.
Masing-masing punya hujah tersendiri. Semua daripada mereka mengharapkan
keredhaan Allah SWT. Cuma, saya lebih berpihak kepada Saidina Ali kerana beliau
seorang Pemimpin Islam namun saya tidak mengatakan bahawa lawannya itu KAFIR!.
Selepas
daripada peristiwa-peristiwa ini,Sikap para sahabat selepas peperangan Jamal,
Siffin dan Nahrawan terutama saiditina Aisyah yang memecilkan diri di Mekah dan
mengajarkan Islam kepada umat. Ramai juga para sahabat yang menyendiri dan lari
daripada berpihak mana-mana pihak. Mereka tidak mahu menyertai konflik dan
sentiasa mendoakan kesejahteraan umat Islam. Saya lebih suka dengan pendirian
para sahabat ini yang mana, jika tidak pasti dimana kebenaran dan kebatilan,
maka dipilih jalan yang mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Selepas
kewafatan saidina Ali, Hassan dibaiat dan berlaku perdamaian sehingga Muawiyah
diangkat menjadi khalifah dan bermula autokrasi dalam pemerintahan
berzaman-zaman. Jatuhnya pemerintahan semuanya disebabkan harta dan kuasa.
Sampailah satu masa, umat Islam jatuh sejatuhnya daripada menjadi satu kuasa
besar. Semoga Allah akan membangkitkan Kebangkitan Islam Jilid ke-2. Amin.
4. Persamaan
pemerintahan zaman dahulu dan zaman sekarang. Ini adalah perbahasa terakhir
saya. Mungkin akan menimbulkan konflik dengan para pembaca namun ini adalah
pendirian awal saya dan jika saya salah maka perbetulkan supaya saya mendapat
pencerahan yang sebenar tentang ajaran Islam yang betul seperti yang disebut di
dalam al-Quran dan hadis Rasulullah SAW yang shahih.
-Politik
Wang: menggunakan wang untuk mendapatkan habuan dan kepentingan sendiri.
Perkara ini dilakukan pada zaman dahulu dan dilaksanakan kembali pada zaman
ini. Inilah sejarah! Adakah benar dan tepat jalan ini. Adakah ini cara Islam?
Saya melihat semua parti melakukan perkara hal yang sama. Dalam jemaah juga
mungkin. perhatikan sendiri sahajalah jika pernah merasainya dan memerhatinya.
-Politik
Kuasa: merebut kuasa dengan apa cara untuk berkuasa. Ini memang tidak dapat
dinafikan lagi. Kita boleh baca mana-mana buku sejarah tentang khifalah
islamiyyah. Apabila satu zaman bertukar ke zaman lain. Pertempuran dan
perebutan kuasa pasti berlaku bahkan ia berlaku sesama Islam. Inilah masalah
umat Islam, apabila asas tauhid belum cukup maka perkara ini akan terjadi dan
akibatnya sangat memberi kesan. Islam digelar terrorisme dan sebagainya. Bukan
salah Islam tetapi umat Islam itu sendiri.
Di
dalam sistem politik tidak kira apa sahaja bentuknya dan dimana sahaja akan
berlaku kerosakan jika tidak mengikut cara politik Islam yang sebenar. Sesuai dengan peribahasa Arab: “سياسة فريق تسد” yang bermaksud politik memecah-belahkan
umat manusia dengan apa sahaja cara sama wang, kuasa, kardisasi, ilmu,
kefahaman, melabel, kekerasan dan sebagainya.
-Fitnah:
fitnah dikalangan umat islam sehingga agama lain mengambil kesempatan. Fitnah
berlaku pada zaman dahulu dengan bisikan dan surat-menyurat. Memerlukan masa
namun sekarang fitnah tersebar dengan sekelip mata. Belum sempat menjelaskan 1
perkara datang fitnah yang ke-2. Saya memfokuskan perbahasan kita pada
negara-negara majoriti Islam dan pemimpinnya beragama Islam. Kalau kita
diperhatikan di Malaysia sahaja pun kita boleh dapatinya sama ada dari pihak
kerajaan mahupun pembangkan. Bukan itu sahaja, dalam entiti jemaah juga berlaku
hal yang sedemikian. Fitnah berlaku sebab kurang berkomunikasi dan tidak dapat
penjelasan yang sebenar. Golongan pemfitnah pula rakus dan baginya dia berjaya
menjatuhkan sesiapa sahaja yang dia mahu yang tidak bersependapat dengannya.
Bukan
dalam isu politik sahaja, dalam perbahasan para asatizah juga berlaku perkara
yang sama. Kita akan dapat melihat konflik Dr. Maza dengan Ustaz Zamihan dan
Ustaz Abu Syafiq.
-Kedudukan
dan kekuasaan pemerintah: pemerintah dibunuh, dilucutkan dan lain-lain.
Walaupun kita mengamalkan sistem demokrasi namun kita masih tidak terlepas
daripada hukum dan maqasid syariat Islam. Kita tidak boleh memisahkan di antara
politik dengan Islam. Islam agama yang syumul. Apabila kita menghadapi
permasalahan, maka wajib kita kembali kepada Allah SWT dan Rasul-Nya.
Contohnya, apakah boleh menjatuhkan pemimpin sehingga dibunuh seperti yang
berlaku di Libya dan Mesir. Apakah ini ajaran Islam? Tidak salah pemimpin itu
jatuh dan turun tetapi jangan kita jadi kaum pemberontak dan bughah kerana kita
akan dapati banyak masalah yang berlaku. Krisis ekonomi, sosial dan potilik
pasti berlaku. Sejarah telah membuktikan bahawa ini cara yang salah. Kenapa
pembangkan tidak mahu berkerjsama dengan kerjaaan? Mungkin ada beberapa isu
kita tidak bersetuju seperti dahulu pihak kerajaan menolak rang undang-undang
hudud tetapi sekarang pihak kerajaan sudah menerima. Inilah dinamakan politik
damai. Mencari kebaikan dan bersatu ke jalan yang sama. Saya yakin, dengan cara
ini akan lebih menenangkan pelbagai pihak.
Contoh
lain, dalam dunia akademik, kita boleh kutip beberapa perkataan ulama’ tidak
sealiran dengan kita tetapi mungkin dalam satu dua perkara kita mengambil
perkataan dan ijtihadnya. Kenapa kita tidak boleh bersatu untuk mendapatkan
keredhaan Allah. Perlukah setiap hari mahu bergaduh dan berperang! Perlukah
setiap hari mahu mencari kesalahan dan tidak mengaku kesalahan. Saya yakin jika
kita mengamalkan sistem politik dengan cara Rasulullah SAW pasti bumi ini akan
aman dan keadilan dapat ditegakkan. Insya-Allah.
-Sistem
syura dan demokrasi: apakah ada wujud sistem ini dizaman sekarang?
Kedua-dua ini adalah wasilah bagi saya, keduanya betul dan tepat. Jika dengan
demokrasi boleh ditegakkan keadilan dan dapat menegakkan syariat islam, kenapa
tidak? Usah dimomok-momokkan bahawa Islam hanya dengan syurga sahaja dan
demokrasi bukan dari Islam. Islam mengiktiktifar cara yang betul dan adil
kerana Rasulullah SAW juga mendengar pendapat Salman al-Farisi, menenrima
pendapat tentang kedudukan tempat berperang pada peperangan Badar sekitar 624
masihi pada awal hijrah. Kita boleh dapati bagaimana Rasulullah mendengar
nasihat bapa saudaranya Abu Thalib. Ini jelas membukitkan Islam ada cara yang
tersendiri. Jika kita mengikut sunnah Rasulullah SAW, Islam akan dapat
ditegakkan. Insya-Allah
Saya
mahu menulis panjang lagi tetapi harap para pembaca sekalian dapat membaca buku
ini. Semoga Allah merahmati kita. Wallahu a’lam, terima kasih.
3:02 AM |
Category:
intelektualisme
|
0
comments
Comments (0)