Bismiilihirrahimanirrahim. Alhamdulillahhirrabil’alamin. Salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad SAW.
Al-quran ialah kalam Allah SWT dan mukjizat nabi Muhammad SAW yang paling unggul. Al-Quran ialah petunjuk bagi seluruh umat yang berada di muka bumi ini. Risalah al-Quran menjadi panduan dan pedoman bagi setiap zaman dan tempat tempat sehingga Hari Pembalasan.

Namun sebahagian umat ada yang menolak dan menafikan al-Quran itu ialah kalam Allah SWT. Mereka mengatakan bahawa ianya adalah kata-kata seperti syari-syair arab jahiliah. Mereka mengatakan bahawa nabi Muhammad mereka-reka ayat al-Quran tersebut. Walaubagaimanapun, penafian itu semuanya tertolak. Mereka tidak dapat mendatangkan satu surah al-Quran bahkan 1 ayat pun tidak mampu mereka melakukan. Ini terbukti bahawa al-Quran ialah kalam Allah SWT yang sempurna dan benar selama-lamanya.

Pun begitu, terdapat juga sebahagian umat yang mengakui bahawa dia menganut agama Islam walhal dia telah menolak al-Quran. Ini satu bencana dan fitnah yang terbesar. Kefahaman dan keikhlasan untuk mendalamni Islam daripada sumber auntentik iaitu al-Quran telah disalahertikan. Disebabkan itu, umat kafir telah mengambil kesempatan ini untuk mendakwa bahawa pengikut agama Islam juga telah menolak al-Quran. Ini musibah yang besar!.

Ulama’ terdahulu dan kontemperori telah banyak mengarang kitab dan menulis jurnal bagi menjelaskan permasalah tersebut. Tidak hairan jika kekeliruan itu berlaku pada zaman ini kerana perkara ini juga sudah terjadi pada masa kenabian Muhammad SAW tetapi kita mesti menanam keimanan yang tinggi terhadap kesucian al-Quran dan mempertahankannya.

Kitab I’Jaz al-Quran banyak ditulis oleh para ulama’. Matlamat mereka adalah memberikan penerangan yang sebenar tentang ketulenan al-Quran itu sendiri. Al-Quran kitab hidayah bagi sesiapa yang mencarinya, mereka pasti akan dipertemukan cahaya yang terang yang akan menerangi kehidupan yang gelita.

Sudah tidak disangkal lagi bahawa setiap permasalahan ada jalan penyelesaian. Keimanan terhadap al-Quran itulah yang menjaminkan ketenangan dalam mencari jalan keluar bagi setiap masalah yang dihadapi.
Kita perlu bersedia mempertahankan al-Quran dan menjelaskan kepada orang-orang yang jahil terhadapnya. Islam mengajar umatnya untuk berdebat apabila perlu bagi mencari kebenaran. Kebenaran itu diukur atas landasan fakta yang tepat. Bukan semata-mata logik akal apatah lagi jika tidak dapat menerima kebenaran, segala kata cacian dan makian menjadi topik perbincangan.

Dengan itu, saya rasa terpanggil untuk menulis beberapa perkara yang berkaitan dengan asas-asas al-Quran yang saya telah pelajari. Andai salah dan silap, mohon diperbetulkan.
Sebuah kitab yang dikarang oleh Prof. Nasreldin Ibrahim bin Ahmad Husin yang berjudul “wujuh al-I’jaz fi Khitab al-Uslubi walma’rifi lilquranikarim” yang bermaksud “Pandangan Keajaiban Al-Quran dari segi percakapan, gaya bahasa dan ilmu pengetahuan.

Saya ingin berkongsi dapatan yang saya dapat dari hasil kefahaman saya untuk para pembaca kalian mendapat manfaat dan semoga saya juga dapat beramal dengannya.

Bab 1.

“Al-Jadal wa al-Tahaddi fi al-Quran” yang membawa erti “Perbahasan dan Cabaran dalam al-Quran”. Satu topik yang cukup luas. Satu topik awal dalam memberikan penerangan kepada seluruh pembaca agar mengenali bagaimana al-Quran itu telah dicabar oleh kaum musyrikin khususnya pada zaman Nabi Muhammad SAW. Dalam topik ini juga mengandungi perbahasan yang menarik dalam merungkai beberapa teori asas dalam pembentukan sahsiah dan minda umat.

Penting untuk kita mendalami apakah yang dimaksudkan dengan perbahasan atau kata lainnya ialah perdebatan pada kaca ulama’. Prof Nasreldin telah merumuskan beberapa isi-isi penting. Sebelum kita mengetahuinya. Dr. Anwar telah menjelaskan kepada kami tentang kaedah para ulama’ menulis kitab. Perkara utama ialah penakrifan. Setiap bab ataupun topik, perkara utamanya ialah penakrifan. Apabila kita jelas tentang penakrifan tersebut maka kita akan mudah memberikan tumpuan terhadap topik yang dibincangkan.

Prof. Nasreldin telah merumuskannya menjadi 8 penakrifan:

1. Perdebatan dan perbahasan
2. Perbahalan yang keras.
3. Perdebatan, pertentangna dan konflik.
4. Menzahirkan kebenaran ke atas kebatilan.
5. Berdebat atas dasar fakta.
6. Mengatasi permusuhan dengan memberikan kefahaman untuk mendapatkan bukti yang nyata.
7. Membuat rundingan dalam menyelesaikan konflik
8. mMenerangkan kepada sesiapa yang ingin mencari kebenaran dan jawapan.

Dari segi isitlah pula. Abu al-Baqa’ bin Musa al-Husaini di dalam kitabnya: alkuliyyat:mu’jam fi mustalahat alfuruk allughawiyat mengatakan: “seseorang yang mempertahakan dirinya dengan kata-kata berasaskan fakta dari pihak lawannya yang telah memburuk-burukkannya.”

Di dalam al-Quran, Prof. Nesreldin menyatakan makna jadal di dalam al-Quran terdapat 29 tempat bahkan Allah SWT telah menurunkan satu surah khas iaitu surah al-Mujadilah. Sebagai contoh:

1. قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ فِي زَوْجِهَا وَتَشْتَكِي إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ
Sesungguhnya Allah telah mendengar (dan memperkenan) aduan perempuan yang bersoal jawab denganmu (wahai Muhammad) mengenai suaminya, sambil ia berdoa merayu kepada Allah (mengenai perkara yang menyusahkannya), sedang Allah sedia mendengar perbincangan kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.(al-Mujadilah:1)

Pada perkataan tujadiluka yang membawa makna aduan ataupun berdebat. Kisah ini mempunyai asbabul nuzul. Boleh lihat tafsir seperti Ibn Kathir ataupun Sofwatur Tafasir. Kisah seorang perempuan yang bernama Khaulah yang mengadu kepada nabi Muhammad SAW mengenai zihar.

2. وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ             
Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik(al-Ankabut:46)

Pada perkataan tujadiluu yang membawa erti berbahas. Ayat ini juga menerangkan kepentingan bagi orang mukmin yang ingin melakukan perdebatan dengan ahli kitab melainkan dengan cara yang baik, lemah lembut dan paling penting ada sumber ilmu yang benar. Demikian seperti apa yang dikatakan oleh Dr. Abdul Rahman bin Haji Abdullah dalam bukunya Sejarah dan Tamadun Islam: “ ditegah pula agar tidak berdebat dengan ahli-ahli kitabi kecuali dengan cara yang baik”. Beliau menjelaskan bagaimana menjaga hubungan antara muslim dengan orang musyrik.

3. وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ
Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran.(Luqman:20)

Ini adalah contoh ketiga. Lihat pada perkataan yujadil yang memberi makna membantah. Ayat ini menerangkan bagaimana kebanyakkan manusia yang menyanggah tentang sifat-sifat Allah SWT berdasarkan logik akal semata-mata. Mereka tidak menuntut ilmu. Mereka tidak mahu menerima hidayah walaupun kebenaran sudah jelas di hadapan mata. Mereka juga tidak merujuk al-Quran iaitu sumber utama dalam perundangan syariah islamiah.

Ini adalah ringkasan mengenai bab al-Jadal. Insya-Allah akan datang. Saya akan berkongsi dapatan yang lain. Semoga bermanfaat.






























































































Comments (0)