8 adab-adab berdebat dari sudut pandangan al-Quran.

Ketika Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi utusan Allah SWT, baginda sudah mendapat gelaran al-Amin kerana kejujurannya dalam perniagaan sehingga saiditina Khadijah terbuka pintu hatinya untuk menyerahkan cintanya kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Begitu juga akhlak baginda SAW sangat terpuji sehingga disenangi oleh seluruh masyarakat Arab sebelum baginda SAW diangkat menjadi rasul. Akhlaknya yang terpuji itu terus mendapat pengikhtirafan dan kepercayaan sehinggalah pada masa ini.
Nabi Muhammad SAW diutus untuk mempercantikkan akhlak dan tingkah laku umat. Tangunggjawabnya yang besar untuk menyempurnakan peribadi umat ketika itu. Walaupun dugaan dan halangan yang ditempuhi itu ibarat berjalan kaki di atas duri yang mencanak tetapi baginda SAW tetap utuh dan teguh malah sentiasa menjaga adab-adabnya.

Cabaran yang paling besar menurut hemat saya bagi seorang pendakwah ialah bagaimana menjaga tutur bicaranya ketika menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Ini bukan perkara yang mudah bahkan tidak susah untuk melakukannya. Kita sudah ada qudwah yang wajib kita teladi iaitu junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Kenapa kita masih mengikut dan mencontohi umat yang lain. Sedangkan kita sudah ada contoh yang sangat dekat dengan hati kita.

Insyallah pada penulisan kali ini, saya akan membahaskan 8 adab-adab berdebat dari sudut pandangan al-Quran.

Sumber utama rujukan saya ialah karya Prof. Nesreldin dalam kitabnya wujuh al-‘ijaz fi khitab al-uslub wal ma’rifi lilqurani karim.

Mudah-mudah kita mendapat manfaat dan ilmu daripada penulisan ini. Jika ada salah silap, saya berlapang dada untuk menerima segala teguran dan kritikan.

Prof Nesreldin menyebut bahawa Islam mengharuskan perdebatan untuk menjelaskan kebenaran dan mengangkat kebenaran dengan fakta yang benar. Seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-‘Ankabut ayat ke-36:

لَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik,

8 adab-adab berdebat tersebut telah dinaqalkan Prof. Nesreldin dalam kitabnya dan beliau mengambilnya dari Dr. Zahir ‘Awwad al-Alma’i dalam bukunya Manahij al-Jadal fi al-Quran maksudnya Cara-cara perdebatan menurut al-Quran.

1.Mencari kebenaran.

Apabila dua kumpulan berdebat, mereka mesti bersatu dan saling membantu untuk mencari kebenaran. Di dalam perdebatan ini, setiap dari mereka mesti berusaha untuk menzahirkan kebenaran dan berharap keredhaan Allah SWT.

Saya melihat sebahagian para pendakwah di dalam wacana ataupun dalam forum perdebatan, masing-masing cuba menegakkan benang yang basah walhal terdapat fakta dan hujah yang benar tetapi disebabkan ego dan angkuh, hujah itu ditolak dan mempertahankan apa yang dia miliki. Ini adalah satu kesilapan yang besar. Tidak patut bagi seorang pendakwah untuk menolak kebenaran. Sedangkan kebenaran itu datangnya dari Allah SWT.

Saya juga sangat bersetuju seperti mana yang disebut oleh al-Imam al-Syafie dalam syairnya. Beliau mengatakan: “Aku tidak berdebat dengan seseorang melainkan aku berharap untuk menzahirkan kebenaran di sebelah pihak yang lain”.

Inilah matlamat utama dalam perdebatan mahupun perbahasan. Jika perdebatan bukan kerana ini, pastinya akan berlaku pertengkaran dan permusuhan. Mungkin boleh jadi cacian dan makian yang akan berlaku.

2. Menjauhi daripada fanatik dan ekterimis.

Perkara ini juga sangat jelas. Sesetengah pihak apabila terlampau fanatik dengan seseorang ataupun sebuah parti, sebelah pihak satu laginya pasti akan dicemuh dan dimusuhi. Saya sendiri lihat tentang perkara ini ketika mana saya menghadiri satu seminar yang mana panelisnya Dr. Maza, Dr. Ridhuan Tee, Dr. Fathul Bari dan wakil pas. Apabila Dr. Ridhuan Teen dan Dr. Fathul Bari hendak berbicara habis satu dewan bising dengan bunyi-bunyian seperti “booo”. Ini adalah salah satu contoh menunjukkan bahawa umat kita masih belum matang.

Sungguhpun kita tidak bersetuju dengan seseorang, kita harus mendengar dan berlapang dada apa yang diperkatakan, andai salah, kita balasa dengan hujah yang benar. Inilah landasan Islam yang sebenar.

Dr. Zahir memetik sepotong ayat al-Quran sebagai bukti bahawa Islam sangat membenci sifat fanatik dan exterimis yang melampau-lampau. Firman Allah SWT dalam surah Saba’ ayat ke-24:

۞ قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَىٰ هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

Bertanyalah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrik itu): "Siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi?" Terangkanlah jawabnya: "Ialah Allah; dan sesungguhnya (tiap-tiap satu golongan), sama ada golongan kami ahli tauhid atau golongan kamu ahli syirik - (tidak sunyi daripada salah satu dari dua keadaan): keadaan tetapnya di atas hidayah petunjuk atau tenggelamnya dalam kesesatan yang jelas nyata ".

Inilah adab yang harus diteladi oleh setiap pendebat sama ada hendak mencari petunjuk ataupun terus berada dalam kesesatan yang jelas dan nyata.

3. Berbicara dengan berhemah.

Berkata-kata dengan perkataan yang baik dituntut di dalam Islam. Menurut Dr. Zahir bahawa kita mesti menjauhi daripada mengkeji dan mengejek pendapat orang lain andai kita berbeda pendapat.

Kelemahan yang dihadapi para pendakwah pada zaman sekarang ialah mudah melenting apabila pendapatnya ditolak. Sebahagiannya pula melalak-lalak ketika menyampaikan dakwah. Ada juga dengan kata-kata dan ungkapan yang keras. Ada juga suka memerli. Sedangkan Islam itu tidak pernah berbicara kepada umatnya dengan sedemikian rupa.

Sebagai contoh kisah Nabi Musa dan Nabi Harun ketika hendak menentang Firaun.  Firman Allah SWT dalam surah Taha ayat ke-44:

فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ

  "Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut".

4. Melazimi cara yang tepat.

Adab ini sangat penting bagi seorang pendakwah dalam menyampaikan risalah Tauhid dan misi kenabian. Setiap sesuatu perkara perlu disandarkan kepada prinsip. Tegas dalam pendirian dan sentiasa membawa bukti yang nyata untuk menyampaikan dakwah tersebut.

Perkara palsu dan penyelewengan perlu dihindari. Jika yakin dengan kebenaran, segala bukti dan fakta yang jelas perlu dikemukan agar isi yang hendak disampaikan tercapai pengertiannya.

Ini juga sangat bertepatan dengan kaedah fiqh: “Jika awak pembahas bawakan faktanya manakala jika awak pendakwa datangkan buktinya”.

Bahkan ini juga dianjurkan oleh ajaran Islam itu tersendiri iaitu firman Allah SWT di dalam surah al-Baqraha ayat ke-111:
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

"Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar".

5. Sebutan dan panggilan yang baik.

Perkara ini sangat maklum di sisi umat kita. Sejak dari kecil lagi kita diajar bagaimana menghormat orang yang lebih tua dari kita. Kita juga dididik dalam untuk menghormati guru-guru. Paling menarik dalam adab di Negara kita ialah apabila kita berjalan dalam majlis ataupun di dalam rumah yang mana dihimpun sanak saudara atau tetamu, pasti kita akan berjalan dengan keadaan sedikit bongkok sambil satu tangan lurus ke bawah dan sebelah lagi di belakang, perkara seperti juga sudah dibentuk dalam masyarakat kita.

Apatah lagi dalam konteks pertuturan dan perbualan. Tidak melunakkan suara dan menengking. Paling utama bagaimana untuk kita menghormati pandangan yang berbeda daripada kita.

Kita lihat pelbagai contoh yang tertera di dalam al-Quran seperti Luqman memanggil anaknya “Wahai anakku...”. begitu juga dengan ungkapan para anbiya’ yang sentiasa merendahkan suara dan bahasanya. Dengan itu, umat akan mudah menerima teguran dan pandangan kita.

6. Ikhlaskan niat.

Dr. Zahir menyebut bahawa, kita mesti mengikhlaskan diri kepada Allah SWT dengan harapan untuk mencari kebenaran. Kita juga dituntut untuk saling menyanyangi dan hendaklah dihindari sifat yang terkeji iaitu riak. Dalam perdebatan ini bukan menang kalah menjadi ukuran tetapi fakta dan hujah mana yang benar dan yang paling baik.

Di dalam hadis Nabi Muhammad SAW, beliau bersabda: “sesungguhnya setiap amalan itu dimulai dengan niat...”. Niat menjadi ukuran di sisi Allah SWT. Niat yang ikhlas kerana Allah SWT akan memperoleh ganjaran di akhirat kelak bahkan saya yakin bahawa jika kita niat untuk melakukan sesuatu pekerjaan kerana Allah SWT, nescaya kita akan dipermudahkan segala urusan ke arah itu. Inilah yang dijanji Allah SWT di dalam al-Quran. Firman Allah SWT dalam surah Muhammad ayat ke-7:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu

7. Memilih waktu yang sesuai.

Ini adalah adab yang terakhir yang disebut oleh Dr.Zahir. beliau menyatakan bahawa adab perdebatan ini juga mesti mengambil berat dari sudut waktu yang sesuai seperti bukan dalam keadaan lapar, marah dan sakit kerana kesannya akan memberikan keputusan yang negatif.
Bukan itu sahaja, para pendebat juga dituntut untuk bersahabat dan mengeratkan silaturrahim dalam mencari kebenaran yang hakiki seperti mana firman Allah SWT dalam surah Fussilat ayat ke-34:

لا تَستوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.

Kesimpulan.

Inilah beberapa adab yang digariskan di dalam Al-Quran. Terdapat 7 adab berdebat dari sudut pandangan al-Quran. Insya-Allah, dengan 7 adab ini jika diamalkan oleh para pendakwah, keharmonian umat akan terjaga dan agama akan dipelihara.


Bukan hendak mencari siapa yang salah dan siapa sesat. Bukanlah tujuan berdebat itu merendah-rendahkan sebelah pihak tetapi objektif utamanya ialah mencari kebenaran.

Comments (0)