KASSIM AHMAD DALAM KENANGAN.

Bismillhirrahmanirrahim. Alhamdulillahirabil'alamin.

Mukadimah.

Sarjana kontroversi Kassim Ahmad meninggal dunia hari ini selepas dilaporkan koma semalam akibat masalah jangkitan kuman dan jantung tersumbat. Sarjana kontroversi Kassim Ahmad meninggal dunia di hospital di Kulim Bandar Baru pada usia 84 tahun. MalaysiaKini melaporkan berita kematian Pak Kassim pada 07102017.

Dr.Mahathir juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan takziah kepada keluarga pak Kasim. Dr.Mahathir meluahkan kekesalannya terhadap penentang Pak Kassim dengan ungkapan, “Kasim Ahmad yang meninggal dunia hari ini, semasa hayatnya tidak mendapat keadilan seperti yang dikehendaki oleh agama Islam, hanya kerana beliau dituduh kononnya membelakangkan hadis, Bacalah tulisannya sebelum menghukumnya," kata Dr Mahathir dalam kenyataan media, merakamkan takziah atas pemergian Kassim.(TheMalaysianInsight)

Tidak terlepas juga seorang waris daripada Pak Kassim untuk memberikan sepatah dua kata mengenai wasiat terakhir Pak Kasim :“Beliau selalu berpesan supaya membaca Al-Quran setiap hari dengan minda yang kritikal. Beliau juga berkata jangan ikut semua hadis atau ulama, kerama semua itu ciptaan manusia. Bapa saya selalu berkata ‘Al-Quran adalah jalan sebenar’.”(waris al-Marhum daripada petikan freemalaysiatoday)

Seorang tokoh pertubuhan yang sentiasa menyanjung dan mendokong pemikiran Pak Kassim juga menyebut perihal keperibadian Pak Kasim: “Beliau mempertahankan banyak idea dan prinsip sepanjang hayatnya – keadilan, kebebasan berfikir dan bersuara, dan kebebasan beragama.“Beliau menunjukkan keberanian dan daya tahan ketika berada di titik rentan,” Pengarah Eksekutif SIS Rozana Isa (petikan daripada freemalaysiatoday).

Innalillahiwainnailaihirajiun. Masih belum terlambat untuk saya mengucapkan salam takziah kepada ahli keluarga beliau walaupun sudah 7 hari Kassim Ahmad telah pergi menghadap Allah azza wajalla. Semoga kita semua mendapat pengampunan dan mudah-mudahan kita juga mendapat pengajaran daripada apa yang telah berlaku.

Saya baru mengenali beliau kira-kira 7 tahun yang lalu daripada buku yang menjadi "kontroversi" dan sejak itu saya terus mencari penulisan beliau yang lain dan cuba juga untuk memahami gaya penulisan dan corak pemikiran beliau sehinggalah saya menemui buku "Dialog Dengan Sasterawan" dan saya membaca buku ini pada tahun 2015.

Buku: Dialog Dengan Sasterawan


Pendahuluan kata, Wan Hamidi Hamid memuji Kassim Ahmad: "Nada kritikan Kasim keras tapi tak kejam, tegas tapi tak kurang ajar, jauh sekali menghina penulis atau penulisan. Beliau menumpukan sepenuhnya kepada karya tanpa menghakimi peribadi penulisnya".



Di dalam buku ini, beliau membentangkan ide-ide yang sangat kritis dan setiap perbahasan yang dibahasnya sangat mengkagumkan. Ketika saya membaca buku ini, terasa dunia yang tersangat asing kerana saya terlalu mengkagumi corak pemikiran beliau yang kritis dan gaya penulisan beliau yang sangat kreatif.

Buku ini mengandungi 20 bab utama. Antaranya, beliau menghuraikan perkembangn Kesusasteraan Melayu Moden dan Aliran-Aliran terbaru dalam persajakan Melayu. Kemudian, beliau mula mengkritik sastera seperti Musafir, Winstedt, Dari Mana Punai Melayang, Salina, Pulangya Seorang Athies dan Ranjau Sepanjang Jalan. Beliau juga mengupas ciri-ciri penyajak, keindahan sajak, tugas penulis zaman kini apakah masalah yang dihadapi oleh penulis. Selain itu, beliau menghuraikan kritikan sastera, teori sastera, marxis dan sebagainya. Banyak topik yang dikupas dan setiap kupasan yang diberikan sangat baik. Buku ini patut menjadi bacaan utama bagi penulis khususnya penulis sastera.

Buku ini telah mempersembahkan cara beliau berfikir dan sesungguhnya beliau seorang yang hebat dan pemikirian beliau begitu kritis kerana beliau mampu mengkritik karya-karya sasterawan sezamannya dan selepasnya dan saya kira tidak ramai pengkritik sastera sehebat beliau. Saya petik satu contoh bagaimana dia mengolah tema sastera dalam al-Quran dahulu.

Sebagai contoh firman Allah azza wajalla bermaksud: "Adakah engkau hendak meletakkan di dalamnya mereka yang akan membuat kerosakan dan memumpahkan darah, padahal kami mengucap puji-pujian kepada-Mu dan mengagungkan kesucian-Mu?, Tuhan berfirman: "Sesungguhnya, aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui,". (2:30)

Kata beliau: "Ayat ini memberi sokongan yang terang kepada optimisme. Ia menunjukkan bahawa walaupun pada jangka pendek manusia seorang yang perosak dan pembunuh, pada jangka panjang, tidak. Salahlah bagi sebuah karya sastera menggambarkan manusia dari satu segi sahaja (perosak dan pembunuh); ia harus menggambarkannya juga sebagai pembina (pejuang keadilan dan kebenaran). Malah segi akhir inilah yang harus diperlihatkan sebagai segi pokok.

Beliau mengkritik penulis sastera dan cerpen pada zaman ini yang tidak sabar untuk menerbitkan karya mereka tanpa melihat soal bahasa dan gaya. Kata beliau:" apakah pengarang kita mempermudahkan soal bahasa dan gaya dan tidak mengambil berat soal-soal ini? Perlu diingatkan,pengarang-pengarang dunia yang agung seperti Tolstoy dan Balzac meminda draf mereka sekurangnya empat lima kali sebelum dihantarkan kepada pencetak. Maka, tidak hairanlah berlaku isu jika beliau seakan meragui satu isu dari sumber kedua yang kelihatan bercanggah dengan sumber utama. Ini kerana, dia melihat seakan ada pertembungan penaqal dengan teks utama kerana ada beza dari segi bahasa dan gaya.

Kassim Ahamd seorang yang realis kerana beliau mampu mendalami dan menyelami perasaan ketika menulis novel, cerpen dan sajak. Kita boleh mengenalinya bahawa dia seorang realis ketika dia membahaskan karya Ranjau Sepanjang Jalan, Musafir, Dari Mana Punai Melayang, Salina, Pulangnya Seorang Athies dalam buku ini. Cuba baca!

Akhir kata, bagi menggambarkan tentang diri dia, dia mengungkapkan satu kata-kata dan bagi saya ia cukup jelas dengan falsafah kehidupannya baik dalam bidang sastera, politik, jurubicara al-Quran, revolusioner dan anti sebahagian hadis. Kata beliau: "Sama ada saya 'mati' atau tidak sebagai seorang penulis, masa dan rakyat akan menentukan..."

Sumbangan

Dalam dunia akademik, kita diajar supaya tidak membuang sebarang khazanah ilmu tidak kira siapa pun yang menulis dan dari mana sumber ilmu itu kerana ia juga ditekankan dalam Islam iaitu membaca seluruh ilmu yang ada di muka bumi
.
Oleh itu, sebagai ahli akademik, mereka perlu mengimbangi dan memilih yang baik dan menapis yang sebaliknya namun juga perlu dikaji satu persatu kerana barangkali ada faedah yang boleh diperolehi.

Kita juga tidak boleh menafikan sumbangan seseorang khususnya dalam bidang keilmuwan. Adapun jika terdapat perbezaan yang ketara khususnya yang boleh menggugat aqidah maka perkara itu perlu dikaji dan dielakkan.

Pak Kassim pula, mungkin ada beberapa perkara yang sudah menjadi ijtihad beliau dalam satu isu khususnya al-Quran dan Hadis sehingga beliau tidak menemukan titik persamaan dan semakin dikaji semakin terserlah jurang perbezaan. Mudah-mudahan hal itu mendapat pengampunan Allah azza wajalla dan saya kira bahawa dia bersungguh mendalami ilmu agama Islam bukan semberono mengkritik hadis dan sebagainya.

Pada hemat saya, beliau seorang pejuang yang ada nilai tersendiri malahan ada sumbangannya yang boleh dihargai. Beliau juga sama seperti ulama' terdahulu seperti Rasyid Ridha yang dikatakan mujaddid lewat kurun ke-19 yang ada menolak beberapa hadis. Perkara ini disentuh olehl Baksh (بخش) dalam bukunya Al-Quraniyyun wa syubhatuhum haula al-sunnah (القرانيون وشبهاتهم حول السنة) namum ulama itu karyanya dijulang dan dikaji sehingga kini sama ada dari segi tafsir al-Quran, poltik dan gerakan.

Sebelum itu, kita ada ulama’ Balaghah yang mengkaji al-Quran seperti al-Zamakshari dalam tafsirnya al-Kashaf juga seorang yang bermazhab muktazilah. Bahkan al-Jahiz seorang ilmuwan Balaghah juga bermazhab muktazilah yang mengarang kitab yang hebat iaitu Al-Bayan wa Al-Tabyin yang menghuraikan ilmu Bahasa dan Balaghah. Ramai lagi seangkatanya dengan mereka namun karya mereka tetap dijulang dan dikaji. Bukan itu sahaja, jika kita membaca buku Sibawaih yang bernama Al-Kitab, disebut dalam buku itu, ada suatu ketika, Sibawaih mendengar halaqah hadis dari seorang muhadis yang besar pada zaman dia, ketika beliau mendengar muhadis meriwayatkan hadis itu seakaan ungkapan itu ada salah tatabahasa dan makna hadis, maka timbul persoalan, apakah itu hadis atau sebaliknya. Pun begitu juga, terdapat dalam riwayat hadis yang meriwayatkan dengan makna iaitu lafaz berlainan tetapi diertikan dengan makna sendiri. Maka hal ini semua perlukan satu kajian yang menyeluruh dan teliti. Barangkali ilmu manusia terbatas dan kadangkala apa yang telah dia kaji itu sahaja yang menjadi hujahnya. Wallahu a’lam.

Kesimpulan

Selamat membaca buku ini khususnya penulis sastera, cerpen, sajak dan sebagainya. Untuk makluman, saya hanya peminat sastera dan bukan ahli sastera. Mungkin ahli sastera ada pandangan yang lain.

Semoga Allah azza wajalla sentiasa merahmati kita dan memberikan hidayah dalam mencari kebenaran dan menolak kebatilan. Insya-Allah. Amin.



Comments (0)