Kedudukan Al-Sunnah Dalam Sintaksis Arab oleh Dr. Badrul Munir Muhamad Nur.


Pengenalan.

Firman Allah azza wajalla:

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ 
وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

Yang bermaksud: Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.(Al-‘imran 3:164).

Firman Allah azza wajalla:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا
Yang bermaksud: Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya.(Al-Hashr 59:7)

Firman Allah azza wajalla dalam surah al-Syu’ara’ ayat 192-195:

وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Yang bermaksud: Dan sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya kisah-kisah yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam.

نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ
Yang bermaksud: Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah.

عَلَىٰ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ
Yang bermaksud: Ke dalam hatimu, supaya engkau (wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia).

بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ
Yang bermaksud: (Ia diturunkan) dengan bahasa Arab yang fasih serta terang nyata.

Maka jelas ayat di atas bahawa Nabi Muhammad sollahu’alaihiwasallam diutuskan untuk menyampaikan wahyu iaitu kalam Allah azza wajalla dan dalam masa yang sama juga setiap perkataan, perbuataan dan taqrir baginda sollahu’alaihiwasalam juga merupakan wahyu yang wajib diikuti. Al-Quran kalam Allah azza wajalla ini diturunkan ke dalam Bahasa Arab dan al-Sunah juga diungkapkan ke dalam Bahasa Arab. Maka bahasa memainkan peranan yang penting untuk mendalami dan menghayati al-Quran dan al-Sunah.

Bahasa Arab.

Bahasa Arab sudah menjadi bahasa yang paling agung dalam dunia dan paling utama ia merupakan bahasa pengantaran al-Quran dan bahasa Nabi Muhammad sollahu’alaihiwasallam. Tidak asing lagi bahawa Bahasa Arab menjadi satu kewajipan utama untuk mengkaji khazanah Islam sehingga para sahabat berkata bahawa tidak boleh mengajar al-Quran jika tidak mengetahui Bahasa Arab.

Ibn Khaldun merupakan sarjana Islam yang pakar dalam bidang agama, sejarah, politik, kemasyarakatan dan lain-lain juga membahaskan perihal kepentingan Bahasa Arab. Beliau meneybut  dalam al-Muqadimah dan menyatakan rukun ilmu Bahasa Arab: “Rukun ilmu Bahasa Arab itu ada empat: Bahasa, Nahu, Balaghah dan Sastera. Kesemua ini wajib dikuasai oleh ahli fiqh dan syariah sebab sumber hokum syarak semuanya diambil daripada al-Quran dan al-Sunnah yang diturunkan dalam Bahasa Arab”.

Bahasa Arab ini juga cerminan dan keperibadian seseorang bahkan yang menjadi keutamaan dalam penulisan ini ialah bagaimana Bahasa Arab mempersembahkan cerminan dan keperibadian junjungan besar Nabi Muhammad sollahu’alaihiwasalam kerana ada pepatah arab:

الأسلوب هو الجرل
Maksud: Gaya bahasa seseorang itu adalah cerminan keperibadiannya

Muhammad bin Lutfi al-Sabbagh berkata: Kefasihahan Rasulullah sollahu’alaihiwasallam bukan sahaja terhad kepada gaya bahasa yang indah dan makna yang mendalam, malah ia ditambah dengan gaya penyampaian yang unik…”

Sintaksis dan Retorika Al-Sunah.

Memahami Al-Sunah dalam sintaksis arab sangat penting kerana al-Sunah merupakah sumber ilmu utama selepas al-Quran. Al-Sunah bukan sahaja dibahaskan dalam aqidah, fekah, akhlak, muamalat dan politik semata-mata tetapi ada juga ilmu yang lebih penting dan perlu dikaji dahulu iaitu ilmu sintaksis dan retorika Bahasa Arab kerana peranan bahasa akan menentukan kefahaman yang benar dan tepat terhadap lafaz dan makna Nabi Muhammad sollahu'alaihiwasallam.

Dalam buku ini ada 5 utama. Bab pertama membahaskan kefasihan Rasulullah sollahu’alaihiwasallam. Bab kedua menjelaskan konsep al-Sunnah. Bab kedua menerangkan pengumpulan Al-Sunnah. Bab keempat pula menghuraikan kedudukan al-Sunnah dalam Sintaksis Arab dan bab terakhir ialah Sumbangan al-Sunnah terhadap perkembangan sintaksis arab.

Dalam buku ini, yang menarik bagi saya ialah periwayatan al-Makna dalam sintaksis dan retorika Bahasa Arab kerana persoalan ini sudah lama saya mencari kerana seandainya diriwayatkan hadis dengan lafaz oleh para sahabat  maka ia bererti ia tidak menjadi ketulenan yang asli hadis itu diungkapkan oleh rasulullah sollahu’alaihiwasallam. Maka dengan itu, bagaimana hendak mengkaji kehebatan dan keunikan sintaksis dan retorika al-Sunah. Persoalan ini hampir mendapat jawapan dan penulis menemui jawapan itu dalam buku ini walaupun masih perlu diluaskan lagi pembacaan mengenai hal ini.

Jawapan yang saya temui ialah kesungguhan para ulama’ hadis meletakkan syarat yang sangat ketat bagi riwayat al-Makna seperti hanya para sahabat, tabi’in dan ulama’ yang ahli dalam Bahasa Arab dan berketurunan arab. Ketika pembukuan hadis pada kurun ke-2 yang dimulai oleh Khalifah Umar ‘Abdul Aziz dan dalam masa yang sama juga jaguh sintaksis Bahasa Arab telah memainkan peranan mereka dengan sungguh hebat dan teliti dalam membahaskan al-Sunah dalam sintaksis Arab.

Sungguh para ulama kurun ke-2 bahasa telah membahaskan perkara ini dalam karya mereka seperti al-Khalil bin Ahmad dalam bukunya al-Ain telah menggunakan hadis bagi menguatkan hujah kesahihan bahasa, begitu juga Sibawayh dalam bukunya al-Kitab telah memuatkan 10 hadis dalam bukunya. Ini menunjukkan bahawa ulama’ sintaksis arab telah menjadikan al-Sunah dalam kajian bahasa mereka. Kesungguhan mereka ini diteruskan oleh ulama’ selepasnya seperti Ibn Malik, Ibn Hisyam, Ibn Aqil, Al-Ashmuniy, ibn Qutaibah, Ibn Athir, Al-Zamakshari, Al-Suyuti dan sebagainya.
Usaha untuk mengkaji ilmu al-Sunah dalam sintaksis dan retorika diteruskan oleh ulama’ kontemperori seperti Mustafa Sadiq al-Rafie, Muhammad Qutub, Ali Al-Sabuniy, Abdul Fatah Lasyin, Prof Nesrldin dan ramai lagi.

Oleh itu, para pengkaji dan pembaca zaman sekarang harus memahami al-Sunah dari sudut sintaksis dan retorika Bahasa Arab kerana ulama’ pada zaman dahulu telah melakukan hal ini sebelum mengkaji ilmu yang lain seperti al-Zamakshari, Al-Suyuti, Muhammad Qutub, Ali al-Sabuniy dan sebagainya.

Bahasa sangat penting dan bahasa adalah satu ilmu yang sangat istimewa terutama Bahasa Arab yang mesti dipelajari kerana al-Quran diturunkan dalam Bahasa Arab dan al-Sunah diungkapkan dalam Bahasa Arab.

Maka, buku ini adalah silibus yang asas dan buku yang mudah bagi para pembaca untuk mula mengkaji al-Sunah dari segi sintaksis dan retorika Bahasa Arab.

Selamat membaca.


Comments (0)