Firman Allah azza wajalla:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ
Pengertiannya: Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Surah Yunus 10:57)

Pada zaman sekarang, umat dalam keadaan jiwa yang sakit (sick souls) dan tenat dari segi segi ilmu, pemikiran dan akhlak. Bermacam ragam dan fe'el mazmumah seperti fitnah, hasad dengki, pemarah, sombong, kedekut, maksiat berleluasa, takut mati, tamak dengan kekayaan dunia, bunuh diri, mencuri dan merompak, korupsi, taksub, penzinaan, permusuhan dan paling merisaukan ialah melupakan akhirat.

Masalah yang dihadapi umat sekarang adalah masalah kehilangan jiwa dan roh iaitu hilang kepercayaan dan kebergantungan kepada Maha Pencipta kerana apabila kita tidak memahami tujuan dan matlamat hidup iaitu mengabdikan diri kepada Allah azza wajalla dengan mengikuti segala perintah dan meninggalkan segala laranga-Nya maka ia akan memberikan kesan negatif dan buruk terhadap diri sendiri lantas mempengaruhi persekitarannya. Seandainya kita memahami matlamat hidup yang sebenar, saya yakin bahawa kehidupan kita akan menjadi bahagia, damai dan tenang.

Oleh itu, buku ini sangat baik untuk dijadikan penawar untuk mengatasi segala permasalahan tersebut. Buku ini sangat bersesuaian kepada seluruh lapisan umat khususnya bagi individu yang inginkan penawar kesembuhan daripada penyakit hati dan mengharapkan perubahan ke arah yang lebih baik. Begitulah pesan Allah azza wajalla dalam al-Quran:

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا  وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا

Pengertiannya: Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya -yang sedia bersih- bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan) (9), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat) (10). (Surah al-Syams 91:9-10)

Latar belakang Al-makki.

Al-Makki dilahirkan pada tahun 350H, beliau pakar dalam ilmu tasawuf dan hadith dan banyak menulis buku di antaranya karya teragung dalam bidang sufi iaitu Qut al-Qulub (Makanan Hati). Karya beliau ini juga diiktiraf ulama selepasnya seperti al-Ghazali (m.505H). Ramai para ulama terdahulu dan kontemperori mengkaji ilmu dan pemikiran beliau. Semoga Allah merahmati beliau di dunia dan akhirat memberikan ganjaran yang besar kepada beliau di akhirat atas sumbangan dan jasa yang ditaburkan. Amin.

Buku Kaedah Psikoterapi Islam Berasaskan Konsep Maqamat Abu Talib al-Makki.

Buku ini mengandungi 5 bab utama. Bab pertama mengisahkan peribadi Al-Makki dan karya-karyanya. Bab 2 menghuraikan pengertian maqamat dalam tasawuf serta hubungan dengan psikoterapi. Bab 3 membahaskan secara terperinci tentang Maqamat iaitu ada 9 maqamat seperti Taubah, Sabar, Syukur, Raja', Khawf, Zuhud, Tawakal, Rida' dan Mahabbah. Bab 4 pula menjelaskan pembentukan kaedah psikoterapi dan Bab terakhir ialah  Psikoterapi Islam dalam menangani penyakit rohani seperti marah, hasad dengki, riya’, takabbur, mengumpat dan sebagainya.

Buku ini sangat berkesan bagi mendidik jiwa yang lara dan roh yang sakit. Buku ini juga sarat dan padat dengan kajian dan fakta yang ilmiah bersumberkan al-Quran dan Sunah, Qaul ulama' dan kajian terkini.


Dapatan peribadi.

Saya kongsikan beberapa perkara yang menjentit hati kecil saya di antaranya:

1) Al-Makki menyebut bahawa Rida' (Redha) ada dua makna. Pertama, apabila seseorang hamba tidak membezakan daripada pemberian dengan tegahan daripada Allah azza wajalla kepadanya, maka itulah redha. Kedua, redha juga ialah keadaan seseorang hamba tidak berselisih dan tidak berbolak-balik hatinya pada sesuatu yang tiada atau ada seperti belum memiliki rumah dan kereta dan sebagainya.

Konsep redha ini mesti dirasai dengan sepenuh jiwa dan raga bagi setiap hamba untuk menghadapi kehidupan di dunia dan Allah azza wajalla menjanjikan ganjaran yang besar kepada hamba-Nya yang beriman. Firman Allah azza wajalla:

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ 
وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Pengertiannya: Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam "Syurga Adn" serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar. (Surah al-Tawbah 9:72)

2) Matlamat hidup adalah kerana Allah, segala sesuatu yang dilakukan hendaklah hati itu ikhlas semata-mata kerana sama ada pekerjaan seperti perniagaan, permainan seperti chess. Manakala dari sudut ibadat semestinya! Firman Allah azza wajalla:

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

Pengertiannya:   Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Ugama yang benar. (Al-Bayyinah:5)

3) Riya' dalam perkataan. Seseorang yang bercakap dan memberi nasihat dengan al-Quran, hadis dan perkataan salaf, sedangkan hatinya kosong dalam keikhlasan dan kebenaran,

Riya' ini diantara perkara yang paling bahaya terutama kepada para pendidik dan pendakwah. Lantas saya terkenang zaman dahulu, kenapa kurang keberkesanan dakwah adalah berpunca daripada sikap diri sendiri sehingga ilmu dan dakwah itu tidak sampai dan masuk ke hati-hati mereka dan diri sendiri. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa yang lalu. Begitulah firman Allah azza wajalla:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَّا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ

Pengertiannya: Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti, seperti (rosaknya pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riak), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah seperti batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin (tidak bertanah lagi). (Demikianlah juga halnya orang-orang yang kafir dan riak itu) mereka tidak akan mendapat sesuatu (pahala) pun dari apa yang mereka usahakan. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. (Surah al-Baqarah 2:264)

Walaupun konteks ayat ini mengenai sedekah namun saya melihat ia boleh diertikan dengan amalan yang soleh. Setiap amalan soleh jika bertujuan bermegah maka natijahnya sama seperti mana firman Allah azza wajalla di atas.

Kesimpulan

Sekali lagi saya menyarankan buku ini dibaca oleh semua orang kerana saya melihat penghuni bumi semakin tenat zahir bahkan batin yakni pemikiran dan sahsiah diri.

Ketika membaca buku ini, saya baharu sedar di mana bumi saya berpijak dan langit hendak dijungjung. Ketika membaca buku inilah, saya baru memahami erti makna diri dalam kehidupan baik bersendirian, berkeluarga bahkan bermasyarakat.

Sebelum kita terus penat dan hanyut tanpa sedar, maka buku ini asas untuk mengembalikan jiwa kita yang telah mula menghilang. Buku ini akan membentukan peribadi dan roh yang baik. in sha Allah. Bersama memperbaiki diri.

Selamat mebaca. Yang baik kita ambil dan memang banyak yang baik. Yang kurang baik dijadikan sempadan.

Wallahu a'lam. Semoga bermanfaat.


Comments (0)