Mukadimah

Bismilillahirrahimnirrahim. Alhamdulillahirabil’alamin.

Tun Dr. Mahathir pernah mengungkap satu perkataan: “The World now lives in fear. We are afraid of everything...War must therefor be made illegal”. Apakah makna hidup? Apakah nilai nyawa sudah tidak berharga lagi? Apakah nilai nyawa semurah Kangkung? Mengapa ini semua berlaku? Kenapa perang disana disini baik di barat mahupun di timur sama ada sesama agama ataupun sesama bangsa? Adakah dunia waktunya sudah sampai penghujung? Bagaimana harus dihentikan semua perkara fasad ini? Bilahkah perang akan tamat? Bilakah dunia akan aman? Apakah kekuasaan dengan menghancurkan umat itu menjadi satu kebanggaan? Hidup manusia sudah tiada kedamaian. Pasti ada kecelakaan akan berlaku. Lihatlah bagaimana saudara-saudara kita di Rohingnya, Palestin, Syria, Selatan Thai, Bosnia dan perhatikanlah masyarakat islam di negara Malaysia sendiri. Senapang digantikan dengan pensil bagi kanak-kanak. Hakikatnya meraka adalah kanak-kanak yang mempunyai impian dan cita-cita. Ada bercita-cita ingin menjadi alim ulama’, jurutera, peniaga, angkasawan dan sebagainya namun hidup mereka dipaksa memegang senapang untuk mempertahankan negara. Nyawa digadai. Cita-cita terabai!

Hidup ini hanya sementara. Hidup di dunia adalah satu persinggahan. Hidup di dunia adalah untuk mencari bekalan di sana. Apabila manusia dihidupkan oleh Alllah di muka bumi ini pasti mempunyai tujuan yang tertentu. Maka, Allah menjadikan manusia yang pertamanya adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah semata-mata dan keduanya ialah untuk menjadi pemimpin untuk memimpin diri daripada api neraka dan menjadi pemimpin yang adil untuk mengurus dunia.

Isu umat mesti ditangani dengan baik dan adil. Segala kerosakan mesti diperbetulkan. Perkara yang mungkar ditegah dan perkara yang ma’ruf mesti disuruh dan diamalkan. Islam menititberatkan soal kedamaian, kesihatan, keselamatan, keadilan dan menolak perkara yang batil, kezaliman dan kemusnahan. Tiada satu agama pun di dunia ini yang berani mengaku bahwaa ia menyokong perkara-perkara yang zalim.

Justeru, penulisan pada kali ini akan memfokuskan hal isu semasa yang wajar direnungi dan difahami oleh seluruh umat khususnya umat islam. Apa yang islam ajar itulah yang harus kita ikuti. Dan apa yang islam tegah itulah yang harus kita tinggalkan.

Bagaimanakah jihad boleh memberi keamanan dan kesejahteraan kepada umat? Dan apakah fungsi jihad? Oleh itu, umat islam harus sedar dan memahami konsep jihad dengan betul. Sungguh! Konsep jihad sangat luas. Dimensinya menyeluruh aspek kehidupan bermula dari rumah tangga hinggalah kepada pemerintahan. Konsep jihad jika dihayati dengan mata hati, segala prinsip maqasid syariah juga berkait rapat dengan jihad.
Insyallah, pada kesempatan ini, penulis ingin berkongsi dapatan hasil pembacaan dan pemahaman yang cetek ini kepada sekalian pembaca mengenai “Memaknai Jihad, Perana Umat untuk Umat”.



1.   انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

 Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (at-Taubah:41).



Ayat ini jelas menceritakan kepada kita erti kepentingan berjihad di jalan Allah. Terdapat ayat al-quran yang lain dan juga hadis menyebut perihal jihad. Jihad melawan nafsu. Jihad  menuntut ilmu. Jihad berbakti kepad ibu bapa. Jihad melakukan amar ma’ruf dan nahi mnungkar. Jihad dalam melaksanakan hukuman. Jihad dalam menentukan hukum. Inilah beberapa konsep jihad. Jihad sangat luas. Jihad bukanlah seperti yang difahami oleh kaum orientalis ataupun dari agamawan islam itu sendiri seperti Al-‘Alyani, dia berkata: “Aku berkata, sesungguhnya kedudukan jihad itu, jika mereka ketahui ialah menetak dengan pedang sehingga mati sekiranya tidak tunduk kepada islam atau membayar jizyah”.(Kepentingan Jihad). Al-Qardhawi mengencam dan menempelak kata-kata ini di dalam bukunya Fiqh Al-Jihad dengan mengatakan: “alangkah malang dan memalukan! Manakah kebodohan yang lebih teruk daripada seorang yang memelihara suatu perkara yang digunakan oleh pihak musuh sebagai tohmahan dan pendustaan ke atas dirinya sendiri.” Dalil paling rajih ialah firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat ke-190: “ berperanglah di jalan Allah dengan orang yang memerangi kamu dan janganlah kamu melampaui batas (dengan memulakan peperangan) kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas.”

Seterusnya, betapa pentingnya kita memahami makna ayat al-quran dan bagaimana para ulama’ mentafsirkan ayat al-quran. Setiap perbahasan ilmu tafsir al-quran ada prinsip-prinsip tertentu. Dan setiap prinsip itu harus disifati oleh para pentafsir al-quran kerana al-quran adalah kalam Allah dan mukjizat nabi Muhammad SAW. Dalam sebuah kitab Manhaj Mufassirin Fi Tafsir al-Quran, seperti yang disebut oleh Imam as-Shuyuti dalam kitabnya al-itqan menukilkan perkataan  al-Imam Abu Talib at-Thobari dalam tafsirnya iaitu: “ketahuilah bahawa syarat untuk mentafsirkan al-quran mesti pentafsir itu memiliki aqidah yang benar disisi Allah dan rasul serta mempraktikan sunnah islam dalam kehidupan seharian”. Ini adalah asas yang utama namun terdapat lagi perbahasan yang panjang menghuraikan kriteria-kriteria seorang pentafsir al-quran namun begitu, al-quran menegaskan bahawa setiap dari umat islam harus menghayati ayat-ayat atau tanda-tanda kebesaran Allah yang terdapat di dalam al-quran.

2.     انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا

·         Riwayat dari Ibnu Abbas dan Qatadah: Ringan iaitu badan sangat cergas manakala berat ialah tidak cergas.
·         Menurut Mujahid: Ringan ialah kaya dan berat ialah miskin.
·         Menurut al-Hassan: Ringan ialah muda dan berat ialah tua.
·         Menurut Zaid bin Aslam: Ringan ialah belum berkeluarga dan berat ialah sudah berkeluarga.
·         Menurut al-Auza’i: Ringan ialah tentera berjalan kaki. Berat ialah tentera berkenderaan.

3.      وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ

Perngertian Jihad ialah bersungguh-sungguh dan berkerka keras. Dari segi bahasanya menurut dalam bahasa arab ialah berusaha bersungguh-sungguh untuk memiliki sesuatu. Manakala dari segi istilahnya ialah berusaha bersungguh-sungguh untuk menegakkan syariat islam, mengangkat kalimah tauhid di tempat yang mulia serta menyebarluaskan syariat islam.(Fiqh Manhaji, Bab Jihad, 115).

·         Berkerja keras, bersungguh-sungguh dan berjuang. Berperang dengan musuh yang ingin menyerang islam dan sebagainya.(Hamka).
·         Perbezaan Jihad dengan Perang. Al-Qardhawi: “Secara ringkasnya, jihad lebih umum pengertiannya daripada perang(qital). Peperangan adalah sebahagian konsep jihad yang mana jihad merangkumi jihad harta, jihad percakapan, jihad nafsu dan lain-lain”.(Fiqh Jihad)
·         Pembahagian jihad antaranya jihad menuntut ilmu, jihad mempertahankan diri dan jihad menyerang.(Fiqh Manhaji)

4.      ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

·         Supaya kemerdekaan agamamu terpelihara, tanah airmu selamat dari segala bahaya dan jiwamu selamat di dunia dan akhirat.(Hamka)

·         كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
(al-Baqarah: 216 )  ertinya: Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.


Peranan Umat untuk Umat

Seterusnya kita akan membincangkan satu bab yang penting. Kita pun sudah memahami apakah erti jihad dan cabang-cabang perbahasannya. Di dalam bab ini, kita membincangkan perilah tingkah laku dan bagaimana ilmu tadi dapat dipraktikan dalam kehidupan seharian. Terdapat satu pepatah arab: “ilmu tanpa amal, ibarat pohon yang tidak berbuah”. Dan begitu jugalah seperti pepetah melayu: “masuk telinga kiri keluar telinga kanan” dan “ seperti mencurah air ke daun keladi”. Semua perumpaan ini menggbambarkan apabila ilmu tidak dihayati dan diamalkan maka ilmu tiadalah nilainya. Para nabi juga mengajar kita supanya berdoa supaya dikurniakah ilmu yang bermanfaat dan berguna. Maksudnya ilmu itu kita dapat mengamalkan dengan mengharapkan keredhaan Allah.  Apabila kita membaca sebuah buku karya Prof Wan Mohd Nor Wan Daud iaitu “Budaya Ilmu” membincangkan tentang konsep keperluan dan aspek ilmu,  konsep budaya ilmu, islamisasi terhadap suatu ilmu, ciri-ciri ilmu yang boleh diteladani dan diikuti dan bagaimana konsep ilmu boleh mempengaruhi isu-isu semasa. Buku ini wajar dimiliki dan dibaca oleh semua umat.

Di dalam buku Fiqh Jihad karangan al-Qardhawi menggariskan beberapa golongan yang perlu membaca buku tersebut di antaranya golongan ulama syariah, pengamal undang-undang, golongan islam, ahli sejarah, ahli pemikir, orientalis, pendebat, ahli politik, tentera serta cendiakawan ilmuan yang lain-lain bidang.

Justeru, perbahasan kali ini lebih praktikal. Dan kita harus berlapang dada dalam menerima ilmu ini. Mungkin ada beberapa perkara yang tidak disenangi tetapi percayalah setiap hukum dan arahan Allah itu pasti ada hikmahnya. Penulis memberikan beberapa kupasan yang ringkas, insyaallah jika ada ruang yang lain, penulis akan membahas lebih terperinci.

1.       أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا...

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka(at-Tahrim:6).

Inilah ayat yang pertama dan wajar direnungi oleh setiap umat islam. Perkara asas dalam islam adalah memelihara dan menjaga hak diri. Menjaga hak diri untuk agamna. Itulah prinsip maqasid syariah yang pertama iaitu Hifz Din. Sebagai umat islam, asanya ialah memelihara dalam diri untuk terus tetap dalam agama islam kerana apabila di akhirat nanti, segala amal dan dosa ditanggung oleh empunya badan. Seperti firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat ke-15 :

ولَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ
 Ertinya: Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja)
Begitu juga Allah berfirman dalam surah al-Zalzalah ayat ke-7 dan 8.

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ، فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
Ertinya: Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
Maka jelas disini, peranan individu ini keutamaanynya ialah  mengislahkan diri kearah kebaikan sebelum mengislahkan umat yang lain. Jika akarnya baik insyallah hasil buahnya juga cantik. Tanggungjawab tentang hal ini perlu dipikul dengan sebaik-baiknya. Walaupun terdapat firman Allah yang maksudnya bahawa Dia tidak akan membebani satu tanggungjawab kepada hamba-Nya melainkan apa yang hamba-Nya mampu lakukan. Bukanlah seorang mukmin itu akan mengambil satu kesempatan untuk memberikan 1001 alasan bahawa dia tidak mampu  memikul satu perkara apatah lagi beberapa perkara tetapi mukmin yang hakiki akan melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan sebaik-baiknya. Seorang penyair arab iaitu Muhammad Iqbal ada menyebut: “ Mukmin yang  lemah itu akan menyalahkan takdir apabila dia mengalami kegagalan, tetapi mukmin yang kuat adalah mukmin yang melakukan suatu pekerjaan apabila dia gagal dia akan berkata bahawa dia tidak mampu melawan takdir qada’ dan qadar Allah”.

2.      إنمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Ertinya:Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.(al-Hujrat:10)

·       sabda nabi Muhammad SAW: “Seorang Muslim itu adalah saudara kepada muslim yang lain, dan dia tidak menzaliminya dan dia juga tidak membiarkan saudaranya disakiti serta menolong dan mempertahankannya.”
·         hadis nabi Muhammad SAW yang shahih dalam kitab “Al-Mujam Al-Ausath” karya Ath-Thabarani menyebut:
من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم
Ertinya: “sesiapa yang tidak mengambil berat tentang urusan orang islam maka dia bukan dalam kalangan mereka.”
·         hadis Nabi Muhammad SAW daripada riwayat Muslim Nabi Muhammad SAW bersabda: “ Sesiapa yang berjihad menentang dengan tangan, maka dia ialah Mukmin. Sesiapa yang berjihad menetang mereka dengan lisan, maka dia ialah Mukmin. Sesiapa yang berjihad menentang mereka dengan hati, maka dia ialah mukmin. Selepas tiga peringkat, tidak ada lagi iman walaupun sebesar sebiji sawi.”

Maka jelas perkara penting disini, seluruh masalah umat sama ada baik mahupun buruk seperti mereka ditimpa kecelekaan, kezaliman, kemusnahan dan ditindas, maka seharusnya seluruh umat islam bersatu untuk membantu meringankan beban saudara kita tersebut bukan itu sahaja. Allah juga berfirman maksudnya: “bertolong-tolonglah kamu dalam kebenaran dan janganlah kamu bertolong-tolong dalam kerosakan”. Oleh itu, kewajipan ini dituntut. Apabila kita melihat adik-beradik kita dalam kesusahan kita harus membantunya. Begitu juga saudara seagama juga menjadi tuntutan. Malahan jika bangsa dan agama lain juga kita diharuskan menghulurkan pertolongan.

Isu sejagat, isu Syria dan Palestin sangat mendukacitakan hati umat islam. Dimanakah khilafah islamiyyah yang konon-kononya menzahirkan diri mereka sebagai pemegang obor-obor islam tetapi tidak memperdulikan nasib saudara seagama. Adakah ini dinamakan islam? Adakah itu ajaran islam yang mereka faham? Jika mereka benar-benar faham makna islam pasti keamanan dunia akan dinikmati oleh seluruh umat islam.
Pelbagai bantuan yang boleh kita hulurkan, bukanlah semestinya bantuan ketenteraan tetapi inilah jihad yang utama namun terdapat alternatif yang lain seperti kewangan, pembinaan, protes, boikot, menerima kemasukan pendatang dan sebagainya. Cubalah kita bermuhasabah tanya iman kita. Apakah kita sudah berjasa kepada ibu bapa, keluarga, kaum kerabat serta kepada umat islam!

3.    Inilah khalam terakhir yang ingin penulis nukilkan. Semoga kita semua dapat memikirkan apakah yang boleh dilakukan dan bagaimana harus kita bertindak. Kata-kata Al-Qardhawi dalam “Fiqh Jihad”: “kaum lelaki mempunyai peranan yang sesuai dengan mereka, kaum wanita mempunyai peranan yang sesuai dengan mereka, golongan tua mempunyai peranan yang sesuai dengna mereka, kanak-kanak mempunyai peranan yang sesuai dengan mereka, orang yang berpendidikan mempunyai peranan yang sesuai dengan mereka dan golongan buta huruf turut mempunyai perana yang sesuai dengan mereka. Apa yang dituntut ialah setiap orang ditempatkan pada posisi yang sesuai dengannya.”

Kesimpulan

1.      Jihad adalah satu tuntutan wajib bagi seluruh umat islam.
2.      Jihad selalu dikaitkan hanya dengan peperangan namun definisinya sungguh luas.
3.      Jihad adalah sumber kekuatan dan kesatuan islam.
4.      Setiap umat islam mempunyai peranan masing-masing bagi mengangkat syiar islam.
5.      Jihad adalah sunnah rasulullah SAW.
6.      Jihad mementang kezaliman dan mencegah kezaliman merupakan perkara utama.

7.      Jihad pada masa kini, sebagai umat islam harus memikirkan bagaimana cara yang terbaik untuk menyebarkan islam.

Comments (0)