بسم الله الرحمن الرحيم
Usrah Umum KLMU
16/12/2015.
PERANAN
MAHASIWA BITARA
Mukadimah
1.
Siapakah
Mahasiwa? Mahasiswa ialah penuntut ilmu. Nabi Muhammad SAW menyebut: “Menuntut
ilmu adalah satu kewajipan bagi setiap muslim”. Di dalam memahami konsep
menuntut ilmu, mahasiswa perlu mengimani dua konsep teras iaitu
bersungguh-sungguh serta tawakal. Kedua- dua perkara ini tidak boleh
dipisahkan. Islam mengukur seseorang itu bukan semata-mata kepada keputusan
tetapi islam melihat bagaimana seseorang muslim itu bersungguh-sungguh untuk
melakukan sesuatu pekerjaan tersebut. Perkara ini jelas disebut di dalam kitab
Akhlah Islamiyyah antaranya “Al-Akhlak wa Mi’yaruha Baina Wadhi’iah wa
Ad-Din” oleh Dr. Abdul Hamid. Islam melihat usaha seseorang tersebut adapun
falsafah bukan islam iaitu melihat kepada keputusannya contohnya, bagi mereka
ialah mendapat ijazah dengan meniru bukanlah satu kesalahan yang besar tetapi
mesti dapatkan ijazah itu tidak kira bagaimana caranya yang penting berjaya
ataupun gagal, jika gagal maka terserlah bahawa dia tidak pernah berusaha namun
sebaliknya islam tidak!. Begitu jugalah Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam
Malaysia (PKPIM) sangat menititberaktkan konsep ilmu sehinnga “memugar budaya
ilmu dan berakhlak mulia” telah menjadi salah satu daripada budaya 7 gerakan
yang menuntut ilmu mesti dengan cara yang betul dan ikhlas kerana Allah serta
berusaha bersungguh-sungguh untuk melakukannya.
2.
Ilmu
dikategorikan kepada dua. Ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah. Yang pertama
yang wajib difahami oleh setiap muslim ialah ilmu fardhu ain seperti solat.
Kedua ialah fardhu kifayah, ilmu ini harus dikuasai oleh sebilangan sahaja dari
kalangan muslim seperti perubatan. Dewasa ini, ilmu fardhu ain sudah kian
dilupakan oleh muslim. Perkara asas seperti solat, puasa dan zakat sudah lagi
tidak ditititberatkan namun yang menjadi keutamaan bagi sesetengah mereka
adalah ilmu teknologi, sains, perubatan dan lain-lain. Islam tidaklah melarang
muslim itu untuk menguasai ilmu fardhu kifayah tetapi bagaimanakah konsep
desekularisasi dapat diterapkan dengan sempurna terhadap kedua-dua ilmu
tersebut. Inilah yang ditekankan oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam iaitu
konsep desekularisasi iaitu mengabungkan revealed knowledge dan acquired
knowledge. Apabila kita membaca sebuah buku karya Prof Wan Mohd Nor Wan
Daud iaitu “Budaya Ilmu” membincangkan
tentang konsep keperluan dan aspek ilmu,
konsep budaya ilmu, islamisasi terhadap suatu ilmu, ciri-ciri ilmu yang
boleh diteladani dan diikuti dan bagaimana konsep ilmu boleh mempengaruhi
isu-isu semasa. Buku ini wajar dimiliki dan dibaca oleh semua umat.
3.
3
persoalan yang harus dijawab oleh setiap mahasiwa. 3 persoalan ini perlu dikupas
dan dihadaam dengan baik. 1) apakah matlamat, impian dan cita-cita seorang
mahasiwa. 2) bilakah seorang mahasiwa dapat merealisasikannya?. 3) bagaimanakah
cara dia memperolehinya dan menyumbang?. 3 persoalan diatas merupakan perkara asas. Mereka perlu jelas
dengan matlamat sendiri serta perlu peka dengan keadaan yang bakal dihadapi. Insya-Allah
kejayaan akan menanti mereka. justeru, kita membincangkan soal peranan
mahasiswa. Perkara ini sangat penting. Akan penulis membuat konklusi dengan
artikel yang ringkas dengan sepotong ayat al-quran yang menjelaskan apakah
peranan mahasiswa dan haknya.
Peranan
Mahasiwa.
1. Hak
individu.
Perkara ini perlu jelas oleh setiap mahasiswa. Apakah matlamatnya.
Jadi persoalan itu harus dijawab oleh empunya badan. Dia yang lebih tahu keadaan
dirinya bahkan dia juga tahu apakah yang ingin dicapainya. Hak untuk diri
sendiri sangat penting kerana jika diri sudah bersedia dan bersiap, dia mampu
membantu keluarga, umat dan agama. Begitulah ayat al-quran menyebut dalam surah
At-Tahrim ayat ke-6:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ
نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga
kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala)...”
Di dalam tafsir ibn kathir menjelaskan beberapa perkara penting
mengenai ayat ini. Beliau menukilkan hadis-hadis yang shahih daripada rasulullah SAW antara
kepentingannya ialah: taat kepada perintah Allah dan menyuruhkan ahli keluarga
sentiasa mengingati perintahnya, jangan melakukan perkara yang mungkar dan
berbuat maksiat kepada Allah serta menganjurkan konsep pendidikan terhadap
anak-anak bermula daripada anak kecil dengan beribadat kepada Allah. Inilah
yang dikatakan hak mahasiswa untuk diri sendiri. Menuntut ilmu adalah asas dan
semua perkara diatas memerlukan ilmu. Ilmu perlu diamati dan dipraktikan di
dalam kehidupan seharian. Sebagai mahasiswa bitara, konsep belajar, belajar dan
mengajar perlu bersemadi di dalam hati.
Ketahuilah, hak individu ini jangan disalahertikan dan difahami.
Islam tidak mengajar umatnya sifat ananiah iaitu keakuan. Islam
sangat menegah hal ini. Hak individu ini merupakan persiapan awal untuk
membentuk jati diri yang unggul. Perhatikan sejarah islam terutama zaman
Rasulullah SAW. Pendidikan yang diterapkan oleh Baginda SAW kepada para
sahabatnya adalah saling membantu antara satu sama lain. Satu ilmu yang
dipelajari terus diamalkan serta berkongsi dengan para sahabat yang lain.
Oleh itu, jika hak yang asas ini sudah dapat dikuasai, insyallah
dengan izin-Nya individu tersebut mampu melangkah jauh serta boleh membimbing
keluarga, umat dan memelihara agama. Boleh dikatakan bahawa hak untuk diri
sendiri adalah prioriti yang utama.
2.
Hak
untuk keluarga.
Universiti telah melahirkan mahasiswa yang berkaliber dengan bidang
yang pelbagai. Ada yang rancak di medan perdebatan , ada yang gah dengan
jawatan, ada yang menempah nama dalam penulisan, ada yang terkenal dengan
kesukanan, ada yang masyhur dengan kepimpinan, ada yang menjadi cendiakawan,
ada yang jadi sasterawan, ada yang menjadi politikus, ada yang nampak pandai,
ada yang bodoh sombong, ada yang angkuh dan pelbagai ragam mahasiswa yang boleh
didapati di universiti. Persoalannya, apakah dengan segala kemahiran dan
kelebihan yang ada itu mereka sudah berkhidmat dan berjasa kpeada keluarga
sendiri?
Sungguh, sebahagian mahasiswa kehebatannya itu tidak dikongsi dan diraikan
bersama keluarga. Ibu bapa di rumah dilupakan. Ibu bapa di kampung diabaikan.
Ibu bapa yang sakit dibiarkan. Dimanakah haknya seorang mahasiswa untuk
keluarga. Adakah hak keluarga itu tidak lagi menjadi satu kepentingan bagi
mahasiswa. Mahasiswa sekarang rakus dengan jawatan dan harta. Mahasiswa
sekarang sibuk bercinta kononya itulah cinta pertama dan paling bahagia. Mahasiswa
sekarang mudah lupa diri dan keluarga. Bagi sesetengah mereka masa depan dan
kawan lebih penting daripada yang lain.
Setiap mahasiswa itu mempunyai hak bersama keluarga. Hak terhadap
ibu bapa sangat besar ganjarannya. Setinggi gunung harta pun jika dikumpul
belum tentu lagi dapat membalas jasa ibu bapa. Terdapat perintah dan suruhan
Allah SWT kepada hamba-Nya untuk berkhidmat kepada keluarganya terutamanya
apabila hak sendiri sudah cukup dengan keperluan yang ada.
Ingatlah firman Allah di dalam al-quran surah al-Israk ayat ke-83:
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا
اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ
وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا
الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ
( 83 ) Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami
mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman):
"Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada
kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang
miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan
dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling
membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu;
dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya.
Begitu juga di dalam firman Allah di dalam surah Al-Israk ayat ke-23:
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ
وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ
أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا
وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
“Dan Tuhanmu telah perintahkan,
supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah
engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau
kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka
janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun
perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka,
tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).”
3.
Hak
untuk umat.
4.
إنمَا الْمُؤْمِنُونَ
إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون
Ertinya:Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,
maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.(al-Hujrat:10)
sabda nabi Muhammad SAW: “Seorang Muslim itu adalah saudara kepada
muslim yang lain, dan dia tidak menzaliminya dan dia juga tidak membiarkan
saudaranya disakiti serta menolong dan mempertahankannya. Hadis nabi Muhammad
SAW yang shahih dalam kitab “Al-Mujam Al-Ausath” karya Ath-Thabarani menyebut:
5.
من لم يهتم بأمر
المسلمين فليس منهم
Ertinya: “sesiapa yang tidak mengambil berat tentang urusan orang
islam maka dia bukan dalam kalangan mereka.”
Hadis Nabi Muhammad SAW daripada riwayat Muslim Nabi Muhammad SAW
bersabda: “ Sesiapa yang berjihad menentang dengan tangan, maka dia ialah
Mukmin. Sesiapa yang berjihad menetang mereka dengan lisan, maka dia ialah
Mukmin. Sesiapa yang berjihad menentang mereka dengan hati, maka dia ialah
mukmin. Selepas tiga peringkat, tidak ada lagi iman walaupun sebesar sebiji
sawi.”
6.
Hak
untuk agama.
Hak untuk agama merupakan paksi yang paling utama. Hak untuk individu,
hak untuk keluarga dan hak kepada umat tidak dapat direalisasikan tanpa
pegangan agama yang betul. Berbezanya umat islam dengan umat bukan islam adalah
agamanya. Setiap apa yang dilakukan oleh mahasiswa yang beragama islam mesti
berlandaskan syariat islam dari segi menuntut ilmunya, mensucikan hatinya,
berjasa untuk keluarganya serta berkhidmat untuk umat kerana terdapat beberapa
perkara yang sangat ditegah oleh islam seperti hak individu dengan mempelajari
ilmu sihir untuk menyihirkan orang. Perkara seperti ini perlu jelas dan
difahami oleh mahasiswa islam. Antaranya hadis yang paling popular iaitu setiap
pekerjaan perlu dimulkan dengan niat.
Firman Allah di dalam al-quran surah ali-Imran ayat ke-85:
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ
وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Dan sesiapa
yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya,
dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
Maka penting
bagi umat islam mengikuti perkara-perkara yang disuruh oleh Allah dan rasul-Nya
serta meninggalkan perkara yang ditegah oleh-Nya. Insya-Allah, dengan pegangan
akidah islam yang teguh, mahasiswa tidak akan menjadi seperti Lalang yang
ditiup angin tetapi akan menjadi seperti pokok Kelapa yang sangat kukuh
walaupun ribut memukulnya.
Kesimpulan
1.
Yang
pertamanya, kewajipan menuntut ilmu merupakan satu tuntutan bagi seluruh umat
islam. Al-quran dan sunnah nabi Muhammad SAW perlu dipelajari dan diamalkan.
2.
Buku
Fiqh Keutaman karangan al-Qardhawi perlu dibaca dan dihadam oleh seluruh
mahasiswa khususnya yang beragama islam.
3.
Susunan
peringkat hak ini fleksibel. Boleh jadi hak kepada keluarga diutamakan lagi
mengikut keadaan, masa dan tempat. Buku Fiqh Jihad wajar dibaca oleh mahasiswa.
4.
(...إن لربك عليك حقا ولنفسك عليك حقا ولأهلك عليك حقا فاعط كل ذي
حق حقه) Ini merupakan pesanan ringkas yang cukup
padat bagi mahasiswa. Kata-kata hikmah ini adalah hadis Rasulullah SAW yang membawa
maksud :
“Sesungguhnya Allah telah memberikan kepada kamu hak iaitu hak itu Allah
iaitu islam, hak untuk individu dan hak untuk ahli keluarga kamu, maka
hendaklah kamu memberi hak kepada yang selayakanya”.
5.
Hak untuk
agama adalah paksi kepada setiap perkara. Semua perkara boleh diselesaikan
dengan agama iaitu agama islam dengan sumbernya syaraiah yang utamanya ialah
al-quran dan hadis.
6.
Wallahu
a’lam. Semoga Allah merahmati kita semua dalam mencari keredhaannya dan
mengembalikan kembali zaman kegemilangan islam di pentas dunia. Jika ada
penulisan yang salah, mohon dibetulkan. Yang baik itu daripada Allah, dan yang
buruk adalah daripada kelemahan penulis ini.
4:12 AM |
Category: |
0
comments
Comments (0)