Himpunan Usrah
Bitara
12/3/2016.
MUKADIMAH
Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillahirabbil’alamin.
Ini ialah
catatan ringkas buat teman-teman pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Pada
kesempatan ini, saya akan mencoretkan sebuah pengalaman manis dan pahit semasa
saya menyertai satu program iaitu “Himpunan Usrah Bitara”. Program ini adalah
agenda utama gerakan PKPIM. Program ini bagi saya cukup bermanfaat kepada
generasi muda yang cintakan agama dan umat. Program ini juga berkonsepkan
santai dan ianya memfokuskan satu konsep permulaan kepada generasi muda
mengenai usrah dan keberkesanan usrah kepada generasi muda.
Satu perkara
yang saya membuat hati ketawa kecil ialah program ini mendapat tentangan dari
pihak KLCC kerana mendapat arahan daripada IPD Dang Wangi. Setibanya saya
disana bersama saudara Fazril, saudara Khair dan Arif, kami disapa oleh seorang
pegawai. Beliau menasihati kami dengan berhikmah. Beliau menasihati kami supaya
menghentikan program ini dengan atas alasan tidak mendapat kelulusan dari pihak
KLCC. Kami akur dan menerima Cuma kami mengatakan bahawa kami ingin berehat dan
berjalan-jalan sahaja. Sepanjang 4-5 jam kami berada di sekitar KLCC, kami
dipantau dan diperhatikan dari setiap sudut. Di atas, bawah, belakang, depan,
kanan serta kiri, kami di jaga seolah-olah kami ini adalah penjenayah besar. Sungguh
melucukan!Ketika kami sedang makan tengah hari pun kami diganggu. Saya tidak
mengerti apakah yang berlaku. Kesabaran menguji hamba-hamba-Nya yang beriman.
Kini, baru saya menyedari tentang dua perkara. Pertama ialah kekuatan generasi
muda apabila bergabung pasti akan membawa kesan sama ada positif dan negatif.
Kedua, perkara baik selalu akan diuji.
Untuk
pengenalan kepada pembaca yang dikasihi sekalian. Saya akan menghuraikan serba
ringkas tentang program ini dan apakah maksudnya.“Usrah” merupakan satu konsep
pendidikan awal untuk membentuk peribadi setiap muslim dalam mencari makna dan
jati diri. Usrah melambangkan suatu kekuatan jemaah. Kekuatan sesuatu jemaah
itu adalah sangat berkait rapat dengan usrah. Tidak mungkin tertubuhnya suatu jemaah
yang berprinsip menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran tanpa sistem
usrah ini. “Bitara” pula adalah merujuk kepada satu makna yang tersendiri. Apa
yang boleh saya fahami ialah membawa erti satu kuasa yang tidak ada batasnya sama
ada dari segi idealisme, intelektualisme, aktivisme dan spiritualisme. Manakala
perkatataan “Himpunan” pula merujuk kepada suatu kumpulan yang besar yang akan
berkumpul di suatu tempat untuk membincang dan bertukar-tukar pandangan dan
idea dalam masa yang sama untuk mengeratkan silaturrahim. Oleh itu, saya
mengambil peluang keemasan ini untuk menjadi sebahagian daripada program “Himpunan
Usrah Bitara” ini yang telah dianjurkan oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam
Malaysia (PKPIM). Semua bentuk tulisan adalah pada pandangan peribadi. Semoga
bermanfaat kepada pembaca. Insya-Allah.
USRAH NADI
GERAKAN
Bab ini
disentuh oleh seseorang yang cukup berwibawa sifat ketokohannya. Seseorang yang
rendah diri dan sentiasa bersama adik-adik tanpa memberi sebarang alasan jika
pada waktu itu dia mempunyai masa dan semestinya dia akan bersama dengan
adik-adik jemaah. Saya berasa kagum dengan akhlaknya. Nama beliau tidak asing
lagi dalam dunia pentas politik dan arus perdana serta khidmatnya hanyalah
untuk umat. Beliau ialah Muhammad Raimi bin Abdul Rahim. Beliau akan mengupas
sebuah tajuk yang cukup besar dan berat iaitu Usrah ialah Nadi Gerakan.
Sebelum beliau
membahaskan tajuk ini, beliau memulakan pendahuluannya dengan menyentuh hal
yang berkaitan dengan isu-isu semasa. Menurut beliau, pada zaman ini, semua
manusia tidak kira tua mahupun muda akan miliki satu sifat yang tidak boleh
dielakkan itu “materialisme” iaitu kebendaan. Boleh dikatakan setiap orang
memiliki sifat ini. Mereka merasakan kebendaan ini yang membolehkan hati dan
akal mereka sentiasa bergerak, bernilai dan bermakna. Cubalah kalian bayangkan
jika dalam seminggu kita tidak dapat mengakses internet? Apakah mampu kita
mengetahui isu-isu tertentu? Adakah boleh kita bertanya khabar kepada kawan? Adakah kita dapat
bermesyuarat dan ada kata putus? Sungguh! internet dan media massa serta
kebendaan adalah perkara utama, setuju, bukan? Oleh itu, persoalan yang harus
dikupas dengan sebaik-baiknya ialah adakah kebendaan ini membawa kebaikan lebih
banyak ataupun sebaliknya serta bagaimana mahu dimanfaatkan dengan betul kerana
ini semua berkait rapat dengan kebangkitan generasi muda akan datang. Mereka
harus memikirkan bagaimana kehidupan mereka 10 tahun dan 20 tahun akan datang.
Mereka harus memikirkan bagaimana ingin mengubah dunia kepada yang lebih baik
terutama kefahaman tentang agama dan akhlak. Mereka juga harus ada misi dan
visi dalam perancangan hidup. Apakah panduan dan matlamat yang harus dikecapi
bahkan apakah jalan yang terbaik. Bagi hemat saya, matlamt dan jalannya ialah berlandaskan agama dan agama itu ialah
agama islam agama yang diredhai Allah. Islam mendidik umatnya untuk mengunakan
akal berlandaskan wahyu kepada kearah kebaikan dan keadilan. Islam akan memandu
umatnya untuk terus berada dalam kebenaran. Materialisme bukanlah
mutlaknya tetapi ia menjadi sebahagian daripada islam. Islam menitikberatkan
hal ini untuk menjamin kesejahteraan umatnya di dunia namun tujuan utama adalah
untuk membawa bekalan di akhirat kelak.
Saudara Raimi
juga menggesa kepada kami untuk memikirkan dan menggerakkan sesuatu untuk
mengembalikan kebangkitan islam kepada generasi muda kerana generasi mudalah yang akan meneruskan
delegasi-delegasi yang telah ditinggalkan. Perancangan awal perlu dipersiapkan.
Lihat sahajalah contoh paling dekat seperti al-Fateh yang dipersiapkannya pada
usia yang masih muda untuk memikul tanggungjawab yang akan datang. Bukan mudah namun
juga tidak susah untuk melaksanakannya. Keimanan dan keyakinan sebenar-benarnya
terhadap islam akan mendorong manusia untuk terus kehadapan dan berkemajuan.
Dahulu, umat islam pernah gah dari semua aspek seperti ekonomi, perubatan,
kententeraan, sejarah, kepimpinan, penaklukan, pertanian, perdagangan,
astronomi, pelabuhan dan sebagainya. Semua ini tidak boleh dinafikan oleh semua
umat namun kini semuanya ditelan zaman yang tidak ada penyambung warisannya.
Kenapa boleh terhenti? Tidakkah kita berfikir akan hal ini. Apakah yang
menyebabkan umat islam kehilangan arah dan matlamat. Kenapa umat islam setelah
menjadi sebaik-baik umat tetapi kemudiannya lesu, lembab, malas, jumud dan
tidak berjiwa besar. Sejarah menjadi kenangan. Hanya dibanggakan apa yang
terdahulu namun sekarang apa yang tinggal. Semuanya tinggal kenangan. Kenapa
hal sedemikian berlaku? Kenapa umat islam tidak mampu bangkit menjadi kuasa
besar? Adakah jawapannya kerana manusia sudah mengabaikan suruhan Allah dan
rasul-Nya serta mencampurkan urusan agama yang bukan pada keasliannya seperti
penyelewengan dan kesesatan. Saya merasakan inilah jawapannya. Sebagai contoh,
jika perintah Allah kepada hamba-Nya untuk beribadat bukanlah bererti 24 jam
itu harus berada di masjid bertasbih, bertahmid dan bertahlil. Inilah kesesatan
yang berlaku kepada umat islam zaman sekarang kerana umat islam harus berkerja
untuk menyara diri dan keluarga. Meluaskan prinsip keindahan islam dalam
melaksanakan amanah. Bukankah kita diciptakan untuk menjadi khalifah di muka
bumi ini. Sayu hati saya bila mengenangkan hal ini dan tidaklah bererti saya
melarang pemujaan 24 jam itu namun kita harus melihat keutamaan yang harus
didahului. Contoh lain. Umat islam digalakkan mencari kekayaan sebanyak mungkin
tetapi sebilangan daripada mereka tidak mahu menyucikan harta mereka dengan
zakat dan sedekah. Yang kaya terus kaya manakala yang miskin terus miskin.
Dalam ajaran islam, bila orang kaya berzakat dan bersedekah kepada orang fakir,
maka fakir tersebut akan mendoakan kepada orang kaya. Inilah yang dikatakan
kebangkitan islam harus difahami oleh setiap umat islam. Umat islam harus
memahami ajaran islam yang sebenarnya dan bagaimana pengurusannya ke arah
kecemerlangan dunia dan akhirat. Saya memikirkan bahawa umat islam sekarang
terbahagi kepada tiga. Yang pertama, mengejar dunia. Kedua, mencari akhirat dan
ketiga adalah mengimbangi kedua perkara tersebut. Golongan ketiga adalah ajaran
islam yang sebenar.
Seterusnya, saudara
Raimi mengupas tajuk yang ditujukan iaitu Usrah: Nadi Gerakan. Beliau
mengajukan satu persoalan yang cukup
ringkas namun berat kepada maknanya iaitu “Bagaimana Usrah dapat menjami
kualiti yang optimum untuk membawa kebangkitan islam”. Inilah persoalan yang
saya kira harus dikupas dan dihadam oleh setiap ahli gerakan terutama PKPIM. Seharusnya
silibus usrah pada setiap ahli jemaah perlu mengupas sesuatu perkara dengan
kritis dan padat kerana ia akan menghasilkan satu bentuk pemikiran yang cerdas
serta merancang untuk bertindak melakukan sesuatu demi kemaslahatan umat. Usrah
bukanlah lagi tempat untuk gelak ketawa semata-mata, bukanlah hanya makan minum
dan bertegur sapa, bukanlah juga untuk memenuhi undangan dan takwim, bukanlah
tempat mengisi masa sahaja tetapi perlu lebih kehadapan daripada itu. Saudara
Raimi menggariskan 3 dispilin usrah yang harus dihadam oleh ahli usrah iaitu 1)
manusia, 2) pemikiran, 3) tindakan. Ketiga-tiga perkara ini merupakan displin hararki
bagi ahli jemaah kerana ia akan menentukan kebersanan dan perjalanan usrah.
Kita boleh perhatikan kenapa sistem usrah semakin lesu dan faktor utamanya
ialah manusia itu sendiri. Mereka yang rata-rata hadir ke usrah mungkin kerana tiada
kesungguhan dan tidak bersedia untuk belajar, mengajar dan diajar. Ini adalah
kesilapan yang paling besar. Satu kebodohan yang paling jelas bila dalam usrah
disibukkan dengan whatsapp untuk berhubung dengan dunia luar sedangkan masalah
dalaman masih belum dapat diselesaikan. Al-mathurat sekejap-sekejap. Bacaan
al-Quran menguap-nguap. Solat tercungap-cungap. Makan perlahap sahaja. Inilah
masalah utama yang membuatkan sistem usrah semakin mundur, kaku, lemah, tumpul
dan sebagainya. Saya belum lagi membincangkan soal pemikran dan tindakan.
Cukuplah satu perkara dahulu. Ahli usrah perlu sedar. Kehadiran hati sangat
utama berbanding dengan jiwa. Kita yang mencorakkan sistem seperti nabi
Muhammad SAW sebut iaitu manusia dilahirkan dalam fitrah. Ibu bapanya yang
mewarnai dan menghidupkannya sama dia jadi islam dan kafir. Begitulah usrah,
usrah adalah fitrah. Ahli usrah perlu merencanakannya. Saya yakin, jika perkara
pertama dapat dibentuk semula, pasti setiap ahli jemaah mampu menjadi
berkemajuan dan berketerampilan di mata Allah dan manusia. Saya yakin bahawa
sistem bukanlah punca kepada kemunduran tetapi jiwalah yang punca kepada
kemunduran itu. Sebagai contoh, kalau kita memandu BMW tetapi dengan kelajuan
200km/h boleh jadi kemalangan. Kalau kita memandu Kancil dengan kelajuan 50km/h
tetapi sibuk dengan telefon bimbit pasti juga kemalangan. Yang benarnya adalah
kita! Kita yang memandu! Kitalah yang mencorakkannya! Kitalah yang membina!
Kitalah segalanya! Kalau kita tidak lakukan sekarang. Pasti perubahan
kebangkitan islam tidak akan berlaku. Saya yakin! Kalau berlaku pun mungkin
sekejap dan tidak mampu bertahan lama.
Perkara lain
yang disentuh ialah tentang pengertian nadi. Perkara ini agak unik bagi saya
kerana bukan dalam bidang saya. Saya sangat kagum dengan manusia yang mahir
dalam bidang sains, matematik, kejuruteraan dan perubatan. Saya banyak
mempelajarinya dari teman-teman dan buku yang ditulis oleh Dr. Danial. Saudara
Raimi menyatakan bahawa denyutaan nadi persaat yang normal bagi setiap manusia
adalah 40 denyutan. Lagi cepat denyutan lagi berpenyakit dan lagi rendah lagi
baik untuk kesihatan, ini kerana dikatakan pemain bola sepak mempunyai dalam
linkungan 30 denyutan nadi persaat. Betulakan jika saya salah...Jika manusia memerlukan
nadi dan begitulah jemaah. Jemaah memerlukan nadinya tersendiri iaitu Usrah.
Saya teringat ungkapan seorang tokoh agamawan yang disegani iaitu Ustaz Mohd
Naim Mohd Noor. Beliau berkata: “jangan ada minggu yang berlalu tanpa hadir
usrah. Yakinlah, dengan hadir usrah hidup lebih terarah”. Saya sangat
terkesan dengan kata-kata ini. Lebih terkesan apabila saudara Raimi
mengingatkan kembali perkara ini. Kita harus sedar bahawa rukun jemaah ialah
usrah. Usrah sangat penting. Keutamaanya boleh dielakkan dengan tiga perkara
iaitu suruhan Allah, panggilan ibu bapa dan kerja ataupun pelajaran. Jika 3
sebab ini tidak ada, maka kewajipan jatuh untuk ahli jemaah untuk
menghadirinya. Runtuhnya jemaah adalah disebabkan usrah. Usrah diabaikan dan
perkara lain diutamakan. Kita mesti tegas dan berpendirian. Jika hari isnin
adalah usrah, kita mesti hadir dan segala program lain perlu dielakkan walaupun
ia berkaitan dengan jemaah. Sekali lagi saudara Raimi menegaskan bahawa kalau
tidak ada usrah akan matilah jemaah. Akan menyebabkan jemaah sakit dan banyak
masalah. Yang paling ditakuti ialah menuju kearah kehancuran.
Antara buku
yang harus dijadikan panduan dan kekuatan seperti kitab SOFHAT MIN SOBRI
AL-ULAMA’ oleh Abdul Fatah. Buku Petunjuk Sepanjang Jalan oleh Syed Qutb, Kesatuan
Gerakan oleh Fathi Yakan, Generasi Pemuda dan Perubahan oleh Fathi Yakan, Fiqh
Keutamaan oleh al-Qardhawi dan
lain-lagi buku gerakan yang perlu kita hadam. Kitab lain seperti tafsir
muktabar juga jangan diabaikan kerana ia adalah asas. Hadis-hadis dari kutub
sittah juga harus dipelajari. Ahli jemaah perlu hadam dan mengerti perkara asas
dahulu untuk menghidupkan semula kebangkitan islam supaya tidak mudah terpesong
dan salah penafsiran. Jika salah penafsiranlah yang akan menyebabkan kemunduran
dan kacau bilau terhadap agama. Seharusnya bagi ahli jemaah apabila buku-buku
ini dikhatam dan dikupas, mereka harus ada sifat perubahan dalam diri untuk
bertindak dalam erti kata lain resolusi daripada hasil perbincangan tersebut.
Jika perkara ini dapat diamalkan, ya Allah, barulah umat islam akan dapat
mengembalikan kebangkitan islam jilid kedua. Insya-Allah.
Selain itu,
usrah juga disebut life long learning yang membawa maksud
belajar seumur hidup. Ini juga dianjurkan oleh nabi Muhammad iaitu menuntut
ilmu adalah wajib bagi setiap orang yang beragama islam bermula dari kecil
sehingga ke liang lahad. Kita bukan terhenti pada satu-satu ketika sahaja. Dan
bila suka sahaja mahu dan tidak suka tidak mahu hadir untuk menuntut ilmu. Saya
ingin jelaskan bahawa ilmu ini perlu dipaksa
untuk mempelajarinya iaitu membawa erti kesungguhan semaksimum yang mungkin
untuk menuntut ilmu. Inilah yang dikatakan long life learning.
Sebagai contoh lain, jika kita perhatikan kisah Nabi Musa dan Khidir dalam
surah al-Kahfi daripada ayat 60-82, kita akan dapati satu kisah iaitu bagaimana
seorang Nabi iaitu utusan Allah sentiasa istiqamah dalam menuntut ilmu dan
sentiasa merendah diri. Begitulah usrah,
ahli harus harus mencontohi sikap dan teladan Nabi Musa dan bukan terhenti pada
masa dan tempat tertentu. Jika berlaku, maka terang lagi bersuluh ahli usrah
itu akan menyebabkan usrah itu mati!
Usrah bukan
satu tempat persinggahan dan tempat bermain serta bersuka ria. Usrah merupakan
satu sistem yang membentuk pontensi ahli usrah tersebut. Usrah membina jati
diri. Usrah membina pemikiran. Usrah adalah tempat perbincangan yang tuntas dan
padu. Silibus usrah mesti bersistematik dan ada hala tuju. Usrah juga adalah
tempat menjana idea dan mencari resolusi terhadap masalah yang berlaku. Bahkan
usrah matlamat akhirnya bukan hanya untuk memiliki kebaikan di dunia namun
ingin memperoleh keredhaan Allah di akhirat kelak.
PENUTUP
Para pembaca
yang dirahmati Allah sekalian. Kita umat islam memiliki garis panduan yang
jelas. Garis panduan tersebut ialah Maqasid Syariah yang berpegang teguh dengan
sumber perundangan islam iaitu al-Quran, Hadis Rasulullah yang shahih, Ijma’,
Qias dan sebagainya. 4 perundangan islam yang asas ini akan menjamin
kesejahteraan hidup yang mencakupi 5 perkara asas Maqasid Syariah iaitu agama,
jiwa, akal, harta dan keturunan.
Maka dengan
semua perkara asas di atas dapat
dihadam, insya-Allah, saya percaya usrah yang sedia ada mampu membangkitkan
kebangkitan islam jilid 2.
Akhir kalam, saudara
Raimi berkongsikan satu potong ayat al-Quran. Allah berfirman dalam surah ali-‘Imran ayat
ke-79:
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ
وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللَّهِ
وَلَٰكِن كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا
كُنتُمْ تَدْرُسُونَ
Tidaklah patut
bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya Kitab ugama dan hikmat
serta pangkat Nabi, kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai:
"Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan
perbuatan menyembah Allah". Tetapi (sepatutnya ia berkata):
"Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah
Taala - dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan
isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya.
2 perkara
penting yang boleh kita ambil dari kalam Allah ini iaitu pertama kita mesti
berilmu, beramal dan terus berlajar. Kedua, kita mesti menyampaikan apa yang
diajar kepada umat islam dan dalam erti kata lain ialah apakah tindakan yang
boleh kita berjasa untuk umat setelah kita fahami ilmu tersebut.
Oleh itu,
mudah-mudahan, para pembaca sekalian mendapat sedikit pencerahan tentang
pengamatan cara hidup dan bagaimana sistem usrah itu mampu membina kebangkitan
islam. Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa yang boleh merubah dunia bukan
orang lain tetapi kitalah yang akan menjadi agen perubah untuk diri, keluarga,
masyarakat, negara dan agama. Jangan hanya berkata-kata kosong dan berangan
tanpa tindakan. Lakukankanlah sesuatu. Percayalah, jika kita menolong agama
Allah, Allah akan permudahkan segala urusan kita tanpa diduga seperti murah
rezeki, kebahagian, kesenangan, kekayaan, berjaya dalam kerjaya ataupun
peperiksaan dan sebagainya.
Wallahu a’lam.
11:23 AM |
Category: |
0
comments
Comments (0)