LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN.
Muhammad Nur Farhan bin Zamziba.
Guru Praktikal Bahasa Arab Sma Syubbaniah.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah tuhan sarwa alam. Memberi rahmat kepada seluruh kehidupan baik di laut mahupun di darat. Rahmat-Nya menyinari setiap genap penjuru dari barat sehingga ke timur. Rahmat Allah Yang Maha Agong itu mencurah-curah. Setiap kehidupan mendahagakannya dan mendambakannya.

Allah SWT seorang al-Murabbi iaitu Maha Pendidik. Dia mendidik hamba-hamba-Nya agar mengabdikan diri kepada Allah SWT semata-mata. Dengan kurnian dan rahmat-Nya itu telah lahir seorang pendidik yang terulung iaitu junjungan besar nabi Muhammad SAW. Baginda SAW mendidik para sahabat daripada tin kosong sehingga menjadi tin yang penuh sehingga para sahabat menjadi sebaik-baik umat di muka bumi Allah SWT ini. Itulah tanggungjawab seorang pendidik. Mendidik matlamanya untuk melahrikan generasi yang cemerlang dan terbilang dalam meneruskan misi tauhid dan menyeru kepada kebaikan serta mencegah kemungkaran. Sistem pendidikan harus berpaksikan al-Quran dan al-Sunnah SAW. Itulah teras dan puncak kegemilangan pendidikan yang menjaminkan kesejateraan umat di dunia dan akhirat.

Saya teringat dengan kata-kata Syed Nursi Badiuzzaman ketika saya membaca sebuah buku karya Habiburrahman El Shirazy iaitu “Api Tauhid”. Seorang cendiakawan islam yang hebat. Pengislah umat. Mujaddid dari Turki ini namanya tidak asing lagi dalam dunia kerana keikhlasan dan keilmuannya itu.

Beliau mengungkapkan tentang sistem pendidikan:“pendidikan mengandungi tiga aspek penting iaitu aspek tilawah (pengenalan,pemahaman dan penghayatan ayat-ayat Allah), aspek tazkiyah (pembersihan hati dan penyucian jiwa) serta aspek ta’lim (pengajaran)” menurut penulis buku Api Tauhid, dia telah merumuskan aspek ini dalam istilah filsafat. Dia mengungkapkan: “Badiuzzaman Said Nursi ingin menegaskan pentingnya ontologi, epitimologi dan aksiologi”. Maka benarlah apa yang diperkatakan itu. Untuk mendidik generasi memerlukan sistem yang benar yang bersumber wahyu. Jika perkara ini tidak dilaksanakan secara sistematik dan bersungguh maka kegagalan dan kehancuran akan menimpa kita serta generasi yang akan datang.

LADAP 3 OGOS 2016.

Pengalaman pertama saya sebagai guru praktikal dalam menyertai Latihan dalam Perkhidmatan atau dikenali sebgai LADAP telah membuka mata dan minda saya. En. Zabidi merupakan guru cemerlang menjadi fasilitator untuk memberi pengisian LADAP tersebut.

Setiap baris dan kalimat yang dipertuturkan oleh En. Zabidi, saya hadam satu persatu. Beliau membuatkan hati saya berdegup kencang. Mata saya hampir berkaca. Tangan bergetar-getar. Darah dalam badan berkocak-kocak. Tutur katanya telah memberikan satu suntikan yang halus.

Ketika itu, baru saya sedar erti nilai seorang pendidik. Ketika itu baru saya faham jasa dan pengorbanan seorang pendidik. Saya rasa malu dengan diri sendiri walaupun saya hanya sebagai guru praktikal, adakah saya sudah menjadi seorang pendidik yang dapat mendidik umat. Apa yang paling membuatkan saya rasa sebak ialah ketika saya berada di bangku sekolah dahulu, pelbagai kata cacian dan makian menjadi buah zikir kepada para pendidik. Endah tidak endah dalam menuntut ilmu. Belagak seperti kancil sedangkan dungu seperti keldai. Saya terasa insaf. Semoga Allah memberkati jasa dan budi guru-guru saya.



10 pesana-pesan pen didikan oleh Guru Cemerlang, En Zabidi.

En. Zabidi berada di sebelah kiri gambar sedang menyampaikan pesan-pesannya.

            1. Para pendidik harus komited dengan kerjanya. Mesti proaktif dalam pengajaran dan pemudah cara (PDP). Harus professional dari segi urusan kerja dan urusan peribadi serta mesti menjadi seorang pendidik yang berdedikasi.

            2. Objektif dalam pendidikan yang utama ialah ILMU. Ilmu diumpakan dengan sebiji Durian. Manusia kebanyakkannya menyukai buah Duiran. Buah Durian harus dimakan isinya satu persatu. Tidak ada  insan yang boleh memakan sebiji buah Durian sekali dengan kulitnya berduri. Bahkan tidak manis sebagai seorang insan yang dianugerahkan Allah SWT akal dan nafsu untuk terus melahap semua biji Durian sekali harung. Begitulah ilmu. Harus disampaikan secara berperingkat-peringkat. Harus dinikmati keenakan setiap buah yang dimakan. Bahkan perlu dikemaskan dan dibersihkan selepas menikmati kelazatan itu. Inilah peranan Ilmu dan penyampainya.

            3. Saya melihat kesungguhan beliau menceritakan pengalamannya menjadi seorang pendidik yang telah berkhidmat hampir 26 tahun. Sungguh, saya kagum dengan beliau. Amat benar dan layak beliau dikurniakan sebagai Guru Cemerlang. 23 tahun menempuh cabaran sebagai seorang pendidik bukan satu jalan yang mudah. Mesti belajar dari pengalaman dan cepat memikirkan idea-idea baru untuk memastikan genarasi baru akan terdidik.

            4. Beliau berkongsi satu pengalamannya. 3 hari beliau bermain badminton di SMA Syubbaniah. Rumahnya terletak di Anak Kurau. Lebih kurang 15 minit-20 minit perjalanan. Selepas asar, Beliau akan bergegas untuk ke sekolah untuk bermain badminton. Beliau akan menggunakan jalan Kampung Perak untuk sampai ke sekolah. Selepas itu, ketika hendak pulang, beliau akan menggunakan jalan lain. 1 hari 1 jalan. 3 hari 3 jalan yang berlainan. Jalan Kg. Bertam, Jalan Kampung Perak dan Bendang Nering. Jalan paling mudah ialah jalan Kampung Perak, jalan yang lurus namun pada waktu tengahhari dan sebelah petang, cuaca agak panas. Manakala jalan Kg. Bertam pula, akan melalui kampung. Agak jauh perjalanan tetapi dapat menikmati keindahan sawah padi. Dapat melihat bangau berterbang. Anak muda bermain layang-layang. Jalan terakhir pula jalan Bendang Nering, jalannya agak sempit dan agak sukar tetapi ramai akan menggunakan jalan itu kerana dilindungi pokok rimbunan hijau yang cantik dan sejuk. 3 jalan itu diumpamakan oleh En. Zabidi seperti jalan Pendidikan. 3 jalan pendidikan itu ialah pertama Jalan Akademik, kedua Jalan Kokurikulum dan ketiga ialah Jalan Kepimpinan atau Sumur. Kita sebagai pendidik ada objektif yang mesti direalisasikan, akan tetapi bagaimanakah wasilah yang terbaik dapat dilaksanakan. Kemana hala tuju pendidikan yang ingin diterapkan. Dia meninggalkan persoalan ini kepada para pendidi. Beliau juga menyatakan, Kemanakah para cikgu semua ingin membawa anak murid ini?

            5. En. Zabidi juga berkongsi pengalaman. 3 buah sekolah yang disebut untuk dijadikan contoh mempunyai matlamat yang jelas dan pembentukan para didiknya.

- SMKA Slim River pada tahun 1993. Mereka ingin melahirkan Professional Islamik. Beberapa anak didiknya telah menjadi ketua jabatan, peguam dan sebagainya.

- STAR. Mereka ingin melahirkan pemimpin bertaraf dunia sama ada dari segi politik, ekonomi, sektor awam dan badan bukan kerajaan. Antaranya yang disebut seperti Dato’ Idris Jusoh dan Annuar Musa.

- Maahad al-Ummah. Mereka ingin melahirkan generasi khayra ummah. Maahad al-Ummah yang dipimpin 4 Jemaah besar iaitu Kesatuan Pelajar Islam Perak (KPIP), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan WADAH. Mereka juga ingin menerapkan nilai-nilai pejuang yang akan mengembalikan kegemilangan islam dari sudut keilmuan bahkan menjadi prioriti mereka ialah menekankan tentang sistem nilai masyarakat yang sebenar. Bukan material menjadi kayu ukur tetapi ketaqwaan menjadi penilaian yang hakiki.

- SMA SYUBBANIAH. Sekolah kami. Beliau mengemukakan persoalan. Siapa yang tahu visi dan misi sekolah. Tiba-tiba dewan mesyuarat menjadi kaku. Hanya kedengaran bunyi kipas sahaja. Ada yang tunduk malu. Ada yang saling berpandangan. Beliau bertanya lalu beliau yang menjawab. SMA SYUBBANIAH berada dibawah naungan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Beliau memetik kata-kata Tan Sri Madinah Dr. Madinah binti Mohammad yang merupakan setiausaha Menteri Pendidikan.katanya: “professional agamawan”. Iaitu menjadi tokoh agama ini mesti menjadi seorang yang berprofesional dari semua aspek sama ada sosial, teknologi, kewangan dan sebagainya. Saya juga melihat bahawa ini juga diperkatakan oleh 4 Jemaah Besar yang saya sebut di atas iaitu “mengulama’kan professional” dan “memprofessionalkan golongan ulama”. Erti kata ulama’ ini memfokuskan agamamawa.

            6. En. Zabidi sekali lagi melontarkan persoalan. Persoalan demi persoalan yang ditujukan. Saya kira, beliau ingin sekali para pendidik itu faham dan berfikir apa yang disebutkan. Saya sangat setuju dengan tindakan itu. Beliau bertanya: “Kenapa zaman sekolah itu harus dibentuk peribadi dan sahsiah para pelajar, Kenapa tidak selepas mereka telah mendapat tempat di IPT”. Seoalan yang mudah dan ringkas tetapi bagaimanapun memberikan 1001 makna yang mendalam. Jawapannya ialah “Melentur buluh biar dari rebungnya”. Jawapan yang ringkas namun untuk mempraktikkannya memerlukan kekuatan fizikal dan mental. Saya sangat bersetuju dengan beliau. Di Menara Gading bukan tempat yang cocok untuk dijadikan medan utama dalam pembentukan peribadi tetapi proses itu harus dilakukan lebih awal daripada itu kerana pemikiran anak muda lepas SPM sudah berawang-awangan. Mereka mahukan kebebasan. Mereka sudah mahu dikongkong. Oleh itu, sebelum pemikiran mereka terbabas dan bebas tanpa ada panduan, justeru mereka akan hidup dalam terumbang ambing. Saya juga tidak menafikan ada sebilangan kecil yang dapat melakukan perubahan akan tetapi hanya berskala kecil.

            7. Guru dan seorang pendidik ialah satu pekerjaan yang mulia di sisi Allah SWT dan nabi Muhammad SAW. Perhatikan lirik lagu “al-Mu’alim” oleh Sami Yusuf.

We once had a Teacher
The Teacher of teachers,
He changed the world for the better
And made us better creatures,
Oh Allah we’ve shamed ourselves
We’ve strayed from Al-Mu’allim,
Surely we’ve wronged ourselves
What will we say in front him?
Oh Mu’allim…
He was Muhammad salla Allahu ‘alayhi wa sallam,
He prayed while others slept
While others ate he’d fast,
While they would laugh he wept
Until he breathed his last,
His only wish was for us to be
Among the ones who prosper,
Ya Mu’allim peace be upon you,
Truly you are our Teacher,
Oh Mu’allim..
He taught us to be just and kind
And to feed the poor and hungry,
Help the wayfarer and the orphan child
And to not be cruel and miserly,
His speech was soft and gentle,
Like a mother stroking her child,
His mercy and compassion,
Were most radiant when he smiled.

En. Zabidi mengingatkan kepada para pendidik jangan hanya memikirkan pekerjaan menjadi pendidik ini hanya disebabkan ada gaji tetap, mendapat kenaikan dan elaun yang banyak. Saya merasakan perkara ini juga harus dijelaskan kepada bakal para pendidik yang ingin menjadi pendidik untuk mendidik ummah di masa mendatang.

Nabi Muhammad SAW telah menjadi pendidik yang terbilang. Kita perhatikan sejarah para ulama’ silam seperti khulafa’ ar-Rasyidin, para sahabat dan para tabi’ tabi’in serta para imam, muhaddthis, mujtahid, fuqaha’. Kalaulah mereka mementingkan ganjaran dunia pasti kita tidak akan menikmati kemanisan dan kenikmatan Iman dan Islan. Cuba kita perhatikan generasi pendidik zaman sekarang. Jauh beza ibarat bumi dan langit. Sibuk memikirkan tentang rumah, kereta, tanah, hal keluarga tetapi kurang berbicara dan berbincang tentang perubahan para pelajar dan kemajuan dunia akhirat.

            8. Para pendidik mesti memastikan para didiknya itu mempunyai cara dan gaya hidup yang berpaksikan al-Quran dan hadis nabi Muhammad SAW yang shahih. Hal yang sedemikian akan melahirkan generasi al-Quran yang professional. Natijahnya, umat islam akan bangkit. Kegemilangan islam akan terjamin. Kesucian islam terpelihara.

            9. Dunia sekarang berada pada penghujungnya. Bumi makin penat. Bumi sudah berusia. Fitnah berleluasa. Peperangan dan pembunuhan menjadi fitrah. Umat islam ditindas. Islam dikatakan agama terrorisme. Barat memperkudakan pemimpin islam. Islam berperang di antara satu sama lain. Penyelesaiannya ialah mengembalikan sistem pendidikan itu kepada sistem yang tulus suci. Semua agama dan bangsa harus menuntut ilmu yang benar. Mencari kebenaran yang hakiki. Menuntut keadilan dan kesaksamaan. Walaupun umat islam telah menjadi umat majoriti melebihi 1 billion tetapi benarlah apa yang disabda nabi Muhammad SAW hanya menjadi buih-buih di lautan yang takut mati dan cintakan dunia.

            10. Perkara terakhir yang dikongsikan oleh En. Zabidi ialah beliau merumuskan bahawa para pendidik mesti mencuba untuk melahirkan generasi dalam meneruskan kesinambungan survival tauhid dan kenabian.

Penutup Kalam oleh Pengetua.

En. Rosli sekali lagi memberi ingatan dan ulangan tentang moto, visi dan misi SMA Syubbaniah.

Visi Sekolah: Ke arah melahirkan insan yang cemerlang Akademik dan Cemerlang Agama agar mencapai kebahagian dunia dan akhirat.

Misi Sekolah: Berusaha untuk mendidi pelajar mencapai keputusan 100% dan meningkatkan tahap pelajaran dan pembelajaran untuk mencapai kecemerlangan dalam SPM, PMR, Thanawi dan I’dadi.

Falsafah Sekolah: Setiap insan boleh dididik menjadi insan gemilang dengan didikan dengan Syairah Islamiah.

Visi Kementerian Pendidikan Malaysia: Pendidikan berkualiti, Insan terdidik dan Negara sejahtera.

Misi Kementerian Pendidikan Malaysia: Melestarikan sistem pendidikan yang berkualiti untuk membangunkan potensi individu bagi memenuhi aspirasi negara.

Beliau juga menegaskan bahawa para pendidik wajar menjadi role model dalam memastikan iklim sekolah menjadi sihat. Para pendidik hidup dalam kebersamaan, saling hormat-menghormati.

Beliau juga berpesan agar para pendidik lebih kreatif dan inovatif dari segi pengkaedahan teknik mengajar agar ilmu yang disampaikan itu difahami oleh para para lantas mudah mereka mengamalkannya dalam kehidupan seharian.

Para pendidik tidak hanya menunggu arahan dari pihak pentadbiran tetapi mesti cepat bertindak dalam penjanaan idea.

Saya juga merasakan hal ini benar. Presiden Pkpim iaittu Saudara Fazril Salleh mengingatkan bahawa umat islam menjadi individu yang berkemajuan dan terampil.

Kesimpulan

Saya bersyukur kerana diberi kesempatan ruang dan peluang untuk berkhidmat di SMA Syubbaniah ini. Semoga jasa dan usaha yang dikorbankan itu mendapat keredhaan Allah SWT dan menjadi bekalan di akhirat kelak.


Saya juga berdoa kepada Allah SWT agar dikurniakan rahmat kepada para pendidik supaya menjadi pendidik yang berwawasan dan bersungguh dalam melaksanakan misi dan pendidikan. Dengan hal itu, para didik akan terdidik dan menjadi insan yang cemerlang dunia akhirat. Amin.

Comments (0)