Prinsip Asas Dalam Menghakimi Seseorang.
Pertama, Ada dalil dan bukti yang jelas.
Kedua, Menghukum pada zahir sahaja.
Ketiga, Adil iaitu mengamalkan prinsip Al-Jarh wa At-Ta'dil (kena belajar ilmu hadis sedikit)
Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan pelbagai berita yang tidak enak didengari. Kes khalwat oleh pihak berkuasa telah mengundang padah kerana kegopohan mereka bertindak untuk menangkap pasangan namun telah silap kerana telah menangkap pasangan yang telah sah berkahwin. Natijahya, telah mengundang padah sehingga bakal disaman oleh pasangan suami isteri tersebut. Hal ini juga telah mendapat kencaman yang hebat daripada para netizen dan juga ilmuwan,
Sebelum itu, beberapa isu lain seperti menuduh seorang pemimpin tidak melaksanakan amanah dan hanya mementingkan soal rohani semata-mata.
Sebenarnya, banyak lagi isu yang boleh dibentangkan di sini selain tuduhan wanita berzina. Pengalaman saya bersama seorang kawan saya ketika menginap sebuah hotel di Kelantan, ketika kawan saya melihat beberapa wanita yang tidak menutup aurat itu dikatanya pelacur, Allahu Rabbi. Tuduhan melulu dibuatnya. Boleh dijatuhkan qazaf terhadapnya. Begitu juga kes yang tidak pernah selesai sejak bertahun-tahun seperti tuduhan meliwat terhadap bekas ketua pembangkang. Apakah ini petanda akhir zaman? Semoga kita bukan menjadi sebahagian pembawa fitnah.
Saya sangat simpati kepada umat terutamanya sebahagian teman-teman saya yang masih belum memahami beberapa prinsip asas dalam menghakimi seseorang kerana mereka itu adalah para pendakwah untuk mendidik umat. Mereka melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar. Mereka berhadapan dengan cabaran yang berliku-liku demi memastikan umat itu kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. Saya sangat mengkagumi mereka kerana saya belum mampu untuk menjadi sebaik mereka. Justeru, saya meletakkan 3 prinsip asas itu:
Pertama, Ada dalil dan bukti yang jelas.
Ingat wahai teman-teman, kita hanya menghakimi seseorang berdasarkan bukti yang jelas. Banyak sekali dalil yang mengatakan baik daripada al-Quran mahupun hadis.
Saya juga simpati terhadap sesetengah teman-teman saya yang masih belum cukup memahami prinsip ini kerana mereka adalah para pendakwah. Mereka berhadapan dengan cabaran yang hebat. Saya sangat bangga dengan mereka kerana  mereka mewakafkan diri untuk hal itu dan saya bukan ahlinya.
Renungi bersama firman Allah azza wajalla dalam surah al-Baqarah ayat ke-111:
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
Maksud: "Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar".
Ayat ini menceritakan bagaimana Yahudi dan Nassrani beranggapan bahawasanya mereka sahaja yang layak untuk memasuki syurga sedangkan mereka bukan daripada pihak yang benar. Tidak ada satu pun dalil untuk membuktikan dakwaan mereka tersebut. Mereka cuba memanipulasi kebenaran demi kepentingan diri sendiri.


Dalam hadis yang shahih riwayat Muslim pula, seorang lelaki datang kepada Nabi saw dan berkata:  
يا رسولَ اللهِ! إني عالجتُ امرأةً في أقصى المدينةِ. وإني أصبتُ منها ما دون أن أمسَّها. فأنا هذا. فاقضِ فيَّ ما شئتَ. فقال له عمرُ: لقد سترك اللهُ، لو سترتَ نفسك. قال فلم يُردَّ النبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ شيئًا. فقام الرجلُ فانطلق. فأتبعه النبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ رجلًا دعاه، وتلا عليه هذه الآيةَ: أَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ الّليْلِ، إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ [11 / هود / 114]. فقال رجلٌ من القومِ: يا نبيَّ اللهِ! هذا له خاصَّةً؟ قال " بل للناسِ كافَّةً “. وفي رواية: يا رسولَ اللهِ! هذا لهذا خاصَّةً، أو لنا عامةً؟ قال " بل لكم عامَّةً “.
Maksud: “Wahai Rasulullah, aku mengubati seorang wanita di hujung bandar. Aku telah melakukan kepadanya (seks), cuma aku tidak menyetubuhinya. Inilah aku, maka hukumlah aku apa yang engkau mahu.”Lalu ‘Umar (Ibn Khattab) berkata kepadanya: “Allah telah tutupi keaibanmu jika engkau menutupi dirimu”.Nabi saw tidak berkata apa-apa. Lalu lelaki itu bangun dan pergi. Nabi saw menyuruh seorang lelaki memanggilnya dan membaca kepadanya firman Allah: (maksudnya) “Dan dirikanlah sembahyang pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari malam. Sesungguhnya kebaikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat” (Surah Hud ayat 114).Maka ada seorang bertanya: “Wahai Nabi Allah, ini khas untuknya sahajakah?Jawab Nabi saw:“Bahkan untuk manusia keseluruhannya”.
Kita bukan penghukum terhadap perkara yang batin. Urusan yang tidak jelas dan dibelakang itu adalah urusan dia dengan Allah azza wajalla.
Maha Suci Allah tuhan Yang Maha Pengampun. Dia mengampuni dosa-dosa hamba-Nya jika dia benar-benar bertaubat dan benar-benar ingin mensucikan diri kepada Allah azza wajjala. Jangan sesekali seseorang itu membuka aib dirinya bahkan orang lain juga tidak perlu membuka aib orang lain selagi seseorang itu tidak melakukan kemaksiatan secara terbuka.
Pernah satu hari, dalam kelam Ayat Ahkam bersama Dr. Sofiah Shamsuddin, pensyarah UIAM, saya bertanya kepada beliau. Apakah patut sesuatu jabatan dan pihak berkuasa pergi menangkap pelaku maksiat yang dilakukan bukan terbuka seperti di rumah dan hotel yang bertaraf. Kata beliau, demi menjaga kemaslahatan, perkara itu wajar dilakukan namun perlu bersistematik.
Apabila kita mempelajari surah an-Nur dan tafsirannya, pada bab qazaf, satu perkara yang sangat penting dan berat sekali untuk dibincangkan. Saya melihat situasi sekarang adalah di mana pihak berkuasa terus membiarkan penzinaan dan kemaskiatan itu berlaku dan selepas itu mereka baru akan bertindak dengan mencekup dan menangkap.
Kenapa tidak diikuti ajaran al-Quran iaitu mencegah dahulu sebelum perkara itu berlaku. Saya perhatikan, pihak berkuasa zaman sekarang sempat lagi membuat rakaman dan menonton untuk dijadikan bahan bukti secara sengaja. Apakah itu ajaran ISLAM! Saya katakan tidak sama sekali.
Pihak berkuasa mesti memainkan peranan sebagai pencegah bukan sebagai penghukum di muka pengadilan. Jika perhatikan sunah rasulullah SAW, itulah ajaran yang sebenarnya. Sesuai dengan firman Allah azza wajalla dalam surah al-‘Imran ayat ke-104:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Maksud: Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
Kedua, Menghukum pada zahir sahaja.
Ada satu kata-kata yang sangat baik yang wajar kita renungi dan amati. Kata-kata yang diungkapkan oleh al-Imam al-Syafie yang dirakamkan oleh al-Suyuti dalam bukunya الدرر المنتثرة. Kata al-Imam al-Syafie:
أُمرتُ أنْ أحكمَ بالظاهرِ واللهُ يتولى السرائرَ
Maksud: Aku diutuskan untuk menghakimi pada zahirnya dan sesungguhnya Allah azza wajalla mengetahui yang batin.
Begitu indah akhlak al-Imam al-Syafie, sebagai pendokong mazhab syafie, kita seharusnya mencontohi akhlak al-Imam al-Syafie kerana ia akan memberikan kebaikan kepada individu dan seluruh umat.
Begitu juga syair yang diungkapkan oleh al-Imam al-Syafie dalam Diwannya pada bab Adab Orang Yang Memberi Nasihat. Beliau berkata:
تَعَمَّدني بِنُصْحِكَ في انْفِرَادِي     وجنِّبني النصيحة َ في الجماعهْ
فَإِنَّ النُّصْحَ بَيْنَ النَّاسِ نَوْعٌ      من التوبيخِ لا أرضى استماعه
وَإنْ خَالَفْتنِي وَعَصَيْتَ قَوْلِي     فَلاَ تَجْزَعْ إذَا لَمْ تُعْطَ طَاعَه
Maksud: berilah nasihat kepadaku secara peribadi, Dan jauhi aku daripada memberi nasihat di hadapan khayalak ramai,
Kerana nasihat di hadapan umum itu daripada bentuk penghinaan, aku tidak redha untuk mendengarinya,
Jika engkau berbeza denganku dan menginkari kata-kataku, janganlah marah sampai berpatah arang berkerat rotan.
Kata-kata ini sungguh mendamaikan hati. Tidakkah para pendakwah itu harus menghafal nasihat ini dan tanamkan ianya di dalam sanubari. Saya percaya, umat akan lebih menerima nasihat untuk berubah demi kebaikan diri dan agama.
Juster, apabila kita menilai seseorang itu cukuplah pada zahirnya. Jika dia solat masjid, bersangkalah baiklah bahawa dia juga bersolat di rumah. Jika dia membaca al-Quran di masjid, bersangka baiklah dia juga membaca al-Quran di biliknya. Siapalah kita untuk menghakimi di belakang tabir dan sesuatu kita tidak melihatnyaJangan jadi penghukum. Kesolehan itu diukur di sisi Allah. Ketaqwaan itu dinilai oleh Allah azza wajalla. Bukan KITA wahai teman-teman!
Ketiga, Adil iaitu menggunakan prinsip Al-Jarh wa At-Ta'dil (kena belajar ilmu hadis sedikit)
Ingat wahai teman-teman, adillah dalam menghakimi seseorang. Kini baru saya memahami tentang kepentingan prinsip Al-Jarh wa At-Ta'dil yang disusun oleh para ulama Hadis dalam menilai sesuatu hadis dan perawinya. Saat ini, saya mengerti, praktikal konsep ini dalam semua hal. Jelas, sunah juga praktikal dalam banyak perkara.
Firman Allah azza wajalla dalam surah al-Maidah ayat ke-8:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
Maksud: Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
Sebelum saya mengakhiri penulisan ini. Suka saya ingin menyenaraikan beberapa adab dalam menilai seseorang yang telah disusun oleh para ulama' hadis ketika mereka cuba menerima hadis dan menghakimi perawi, antaranya:
1. Adil dalam menghakimi.
2. Tidak boleh menghakimi melebihi daripada keperluan.
3. Tidak boleh menghakimi jika tidak ada keperluan.
4. Nyatakan sebab yang jelas.
5. Jangan fanatik.
6. Menghukum pada zahirnya.
Benar, ilmu ini sangat penting dalam penilaian sesebuah hadis dan perawinya namun pada saya, saya melihat ia boleh juga memberikan manfaat yang sangat besar untuk umat khususnya para pendakwah, ustaz, pihak berkuasa dan sebagainya.
Kesimpulan.
Saya ingin menegaskan lagi kepada semua bahawa prinsip-prinsip asas dalam menghakimi seseorang iu ada tiga perkara yang mudah diamalkan. Pertama, ada dalil dan bukti yang jelas. Kedua, Menghukum pada zahir sahaja. Ketiga, Adil iaitu menggunakan prinsip Al-Jarh wa At-Ta'dil.

3 prinsip ini sangat mudah dan dapat dihadam. Meskipun saya tidak berkecimpung dalam medan dakwah tetapi saya sebagai rakyat marahaen ingin melihat keadilan ditegakkan kepada seluruh umat dan tidak hanya berpihak kepada sebahagian pihak sahaja. Yang kaya dan berkuasa bermaharajalela manakala miskin dan lemah ditindas.
Semoga kita semua mendapat sedikit pencerahan agar kehidupan kita terus harmoni khususnya hubungan antara sesama muslim terus mekar dan mewangi seharum kasturi.
Wallahu a'lam.


Comments (0)