Perbalahan dan perbezaan
Rahmat atau Musibah.
Firman Allah azza wajalla dalam surah al-Kahfi ayat ke-54:
وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا
Maksud: sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya.
Apakah perbalahan sesama umat itu membawa rahmat? Apakah perbezaan pendapat memberikan manfaat kepada umat? Apakah kedua-dua itu menatijahkan musibah? Bagaimanakah mengharmonikan isu ini demi kemaslahatan umat dan agama.
Isu agama dipolitikkan sehingga mengkafirkan sesama muslim. Isu hukum-hukum cabang (al-Masail al-Furu’iyyat) dimainkan sehingga dibida’ahkan sebahagian yang lain tanpa ada asas. Begitu juga fatwa ulama’ diperolok-olokkan serta disanggahi tanpa adab dan akhlak yang baik.
Masyarakat umum kebingungan. Yang mana harus dipilih dan diikuti. Hendak dipilih pihak A diserang oleh pihak B, apabila memilih pihak B dikatakan pengkhianat. Bagaimanakah hendak membuat pilihan yang boleh menyenangkan semua pihak?
Banyak isu yang remeh-temeh menjadi perdebatan dan perkara itu tidak wajar dibincangkan kerana ianya tidak memberikan manfaat yang besar untuk umat. Kini, umat Islam dalam ketenatan. Umat islam tidak ada kekuatan yang boleh dibanggakan. Ekonomi dikuasai oleh bukan Islam. Sukan juga dimenangi oleh bukan Islam. Politik juga diperkudakan umat Islam oleh orang tertentu. Kesannya, umat Islam kemunduran.
Maka benarlah apa yang diperkatakan oleh Syed Qutb dalam bukunya “Kerugian Dunia Kerana Kemunduran Umat Islam”. Saya melihat, barangkali ia memang benar tetapi jika melihat dari sudut pandangan yang lain, sebenarnya umat Islam sahaja yang mengalami kerugian kerana dunia tetap berputar. Manusia yang bukan beragama Islam telah mencapai matlamat yang lebih hebat. Mereka jauh ke hadapan melaksanakan misi dan visi yang telah dirancangkan. Namun di manakah umat Islam? Jika ada pun hanya ibarat sebutir pasir di pantai.
Saya tidak menafikan bahawa Islam tidak hanya mengejar dunia semata-mata tetapi apakah kita mahu melihat umat Islam ditindas, ditipu dan difitnah. Disebabkan itu, saya juga tidak setuju tentang pemikiran bahawa anak Islam hanya perlu bersekolah agama, belajar al-Quran dan hadis serta menjadi ulama’. Cuba bayangkan jika rakyat Malaysia yang ada 30 juta ini, keseluruhannya menjadi ulama’, siapakah yang mahu membaiki kereta, menukang rumah, membaiki paip yang bocor, membina pembangunan dan empangan serta perparitan. Siapa juga yang akan menjadi askar, tentera dan polis untuk menjaga keselamatan dan keamanan Negara. Persoalan itu mesti dibincangkan oleh para pendidik dan sistem pendidikan kita mesti diperbaiki ke arah kecemerlangan dunia dan akhirat.
Justeru, kita perlu mengimbangi dan menjadikan anak Islam seorang yang serba boleh dan boleh mengikut arus pemodenan dan tidak hanya terikat dengan cara tradisional. Tidakkah ini yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabatnya. Ada daripada kalangan mereka yang menjadi penulis wahyu namun dalam masa yang sama seorang tentera dan peniaga. Ada juga yang menjadi gabenor tetapi seorang mufti. Ada juga para sahabat yang menjadi pekebun tetapi mempunyai jawatan yang lain. Sebagai contoh, Saiyidina Abu Bakar seorang perawi hadis serta peniaga dan selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, beliau diangkat menjadi khalifah.
Umat Islam harus maju ke hadapan. Menjadi seorang yang berketerampilan, berwawasan, berilmu, beretika dan mampu membuktikan kepada umat agama lain bahawa inilah cara hidup yang Islam berkehendak.
Kini, umat Islam hanyut dalam mimpi bahkan mereka hanya menyibukkan diri ke dalam perbalahan yang tidak membawa faedah untuk diri dan umat. Kancah politik yang tidak matang banyak merugikan masa dan peluang. Kekuatan yang ada tidak dimanfaatkan untuk kesejahteraan agama. Maka, musuh-musuh Islam mengambil kesempatan ini untuk membina kekuatan mereka. Kesudahannya, umat Islam terus mundur ke belakang dan tidak mampu membina kekuatan untuk maju kehadapan. Apakah yang puncanya?
Saya melihat hanya 2 aspek, tidak bertoleransi dan berfikiran terbuka. Kedua ialah ego.


Pertama, Tidak Bertoleransi dan Berfikiran Terbuka
Firman Allah azza wajalla dalam surah An-Nisa' ayat ke-59:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
Maksud: Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
Pertama  sekali, sebagai umat Islam yang beriman kepada Allah azza wajalla dan Nabi Muhammad SAW, apabila berlaku perbalahan dan percanggahan, kita wajib kembali kepada Al-Quran dan Sunah Nabi Muhammad SAW kerana dua sumber ini akan memberikan petunjuk dan menjanjikan perdamaian.
Jika diabaikan dua sumber yang asas dalam syariat Islam ini, maka kegagalan demi kegagalan akan menimpa umat. Kita mesti berpegang teguh dengan Islam seperti firman Allah azza wajalla dalam surah al-‘Imran ayat ke-113:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
 Maksud:Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.
Mana mungkin sebagai seorang muslim, mereka mengetepikan kedua-dua sumber utama tersebut sama ada dari sudut teori dan praktikal.
Bawakan kepada saya 1 contoh sahaja bahawa al-Quran dan sunah Rasulullah SAW tidak ada jalan penyelesaian dari sudut teori dan praktikal. Buktikan kalau memang ada!
Firman Allah azza wajalla dalam surah al-An’am ayat ke-38:
مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ
Maksud: Tidaklah Kami abaikan sesuatu (daripada menyebutnya) dalam kitab ini.
Kita hidup berdasarkan dalil yang jelas dan fakta yang tepat. Kenapa perlu diketepikan dan dipinggirkan. Jangan angkuh dengan akal yang dikurniakan. Carilah jalan penyelesaian yang terkandung dalam al-Quran dan sunah Rasulullah SAW.  
Kedua, Ego.
Dr. Taha Jabir Al-Alwani dalam bukunya adab al-ikhtilaf fi al-Islam (adab perbezaan pendapat dalam Islam). Kata beliau: Rasulullah SAW menyedari bahawa kelangsungan hidup umat ini bergantung kepada kesatuan hati yang berpadu dalam mecintai Allah azza wajalla dan kehancurannya adalah berpunca dari hati mereka yang berantakan.”
Dalam Shahih Al-Jami’, Albani mensahihkan hadis ini, Nabi Muhammad SAW bersabda:
لا تختلِفُوا، فتَختَلِفُ قُلوبُكمْ
Maksud: Jangan kamu berselisih nanti berselisih hati kamu.
Pada sisi hadis ini, kita boleh melihat bagaimana didikan Nabi Muhammad SAW sangat menjaga para sahabat supaya tidak berselisihan sehingga mengundang perpecahan sedangkan perselisihan yang datang itu bukan satu isu yang jatuh kepada kefasikan dan dosa. Sebagai contoh, para sahabat berselisihan membaca qiraah al-Quran yang berbeza namun kedua-dua cara pembacaan itu benar dan diterima.
Perkara benar perlu ditegakkan. Perkara yang salah perlu diperbetulkan. Mengapa perlu menegakkan benang yang basah. Tidakkah kita menghayati firman Allah azza wajalla dalam surah Al-Maidah ayat ke-2:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

Maksud: Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
Ingat kawan-kawan, seorang sahabat yang mencintai sahabatnya ialah dia menegur sahabatnya ketika dia melakukan kesalahan. Seperti mana ada sesuatu pepatah arab:
أخوك من تصدقك
Maksud: Saudara kamu yang sebenar ialah yang memperbetulkan kamu.
Nasihat yang baik perlu diberikan dan perlu disampaikan dengan berhemah dan berhikmah agar mereka dapat menerima teguran yang disampaikan.
Di samping itu, ada sebuah kisah yang sangat menarik yang boleh dijadikan pedoman dan pengajaran. Kisah Ibn Abbas berdebat dengan Khawarij di Nahrawan. Ketika itu, Sayidina Ali khalifah. Sayidina Ali mengutuskan Ibn Abbas untuk berdebat dengan mereka bagi mendamaikan antara kedua-dua pihak. Ibn Abbas pergi kepada Khawarij dan berdebat dengan mereka. Setelah 3 persoalan dikemukakan lantas Ibn Abbas menjawab dengan berlandaskan al-Quran dan sunah rasulullah SAW, dengan kebenaran yang dibawa itu telah membuahkan hasil yang baik sehingga setengah daripada 6000 khawarij kembali ke pangkal jalan. Inilah petanda hati yan suci dan bersih akan menerima kebenaran. Kebenaran yang hakiki akan menjaminkan kemenangan dan ketenteraman umat. Namun, apakan daya, umat kini ego dengan pendapat yang dipegang dan kadang-kadang pendapat itu terlalu lemah dan tidak boleh dijadikan hujah. Inilah punca kelemahan yang menimpa umat.

Adab perbezaan dan perselisihan yang akan menjaminkan rahmat.

Banyak adab yang boleh memberikan kebahagian kepada umat dan membentuk perpaduan sejagat apabila berbeza pendapat dan perselihian. Saya yakin dengan adab yang benar di sisi syariat akan mengembalikan umat Islam ke landasan yang tepat, maka dengan itu, umat Islam mampu bangkit dan membina kekuatan semula serta membuktikan bahawa umat Islam boleh bersatu demi agama.
Perkara ini tidak mustahil akan berlaku, kerana sejarah telah membuktikan bagaimana para ulama’, sarjana dan cendiakawan Islam mampu membina tamadun yang hebat. Mereka berselisih pendapat namun tidak menyebabkan permusuhan di antara mereka. Mereka arif dalam syariat Islam dan dalam masa yang sama mereka juga hebat dalam pementasan politik, ekonomi, sastera, falsafah, ketenteraan, perubatan dan sebagainya.

Di antara adab-adab yang boleh dipraktikkan ialah:

Pertama, jangan melenting dan meninggikan suara ketika menyuarakan pendapat dan pandangan. Firman Allah azza wajalla dalam surah al-Hujurat ayat kedua:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
Maksud:Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya.

Kedua, berjumpa dan berdebat terhadap sesuatu isu yang menjadi perselisihan. Pada masa kini, kita mempunyai media massa, boleh dilakukan secara terbuka mahupun secara rahsia berdasarkan sebuah hadis dalam Sahih Bukhari, telah diwartakan bahawa Abdulullah bin Amru berkata: “Ayahku mengahwinkan aku dengan seorang perempuan daripada keluarga yang baik-baik.” Setelah pernikahan, ayahku selalu datang kepada menantunya dan bertanya perihal suaminya (Abdulullah). Menantunya akan berkata: “Dia adala sebaik-baik lelaki yang tidak jemu mencari perlindungan dan dia tidak pernah tidur di atas katil kami atau beberapa ketika, ayahku pun pergi dan melaporkan hal itu kepada Nabi Muhammad SAW.”
Maka Nabi Muhammad SAW pun bersabda: “Benarkan aku berjumpa dengannya. Lamntas aku datang kepada Nabi Muhammad SAW. Baginda SAW bersabda kepadaku: “Berapa kerap kamu berpuasa? Aku menjawab: “Setiap hari.” Baginda SAW bertanya kepadaku lagi: “Berapa kerap kamu mengkhatamkan al-Quran? Aku menjawab: “Setiap malam.” Baginda SAW bersabda: “Sesungguhnya kamu tidak akan sanggup melakukannya. Puasalah dan berbukalah, bangunlah dan tidurlah, puasalah dalam sebulan tiga hari, bacalah al-Quran setiap bulan sekali khatam.” Kataku: “Aku sanggup lebih daripada itu.” Sabda Nabi Muhammad SA: “Puasalah dalam seminggu tiga hari.” Kataku: “Aku sanggup lebih daripada itu.” “Puasalah sehari dan berbukalah dua hari.” Kataku: “Aku sanggup lebih daripada itu.” Sabda Nabi Muhammad SAW: “puasalah sehari dan berbukalah sehari. Yang demikian itu adalah seperti Nabi Daud alaihissalam dan itulah puasa yang utama. Dan khatam al-Quran sekali setiap tujuh hari.”

Ketiga, sabar dalam berdebat untuk mencari kebenaran. Firma Allah azza wajalla dalam surah al-‘asr ayat ke-3:
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Maksud: mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Kesimpulan
.
Sebagai umat Islam yang sejati, penghayatan terhadap al-Quran dan sunah rasulullah SAW perlu diperkukuhkan lagi. Membina keyakinan diri berlandaskan dua prinsip ini akan menjadikan umat Islam akan berjaya dunia dan akhirat.

Umat Islam mestilah menjadi seorang muslim yang berwawasan dan berdaya saing. Memiliki idea-idea yang besar, kreatif dan inovatif terhadap semua bidang yang diceburi. Umat Islam mesti memiliki ilmu yang pelbagai demi kemaslahatan umat dan agama.

Umat Islam mesti berlapang dada dalam menerima teguran dan tidak cepat melatah apabila menerima teguran dan begitu juga kepada penegur agar berhemah dalam menyampaikan teguran supaya hati tidak terguris.

Umat Islam mesti menunjukkan teladan dan contoh yang terbaik kepada seluruh umat kerana itulah kekuatan umat Islam. Itulah didikan yang diajari oleh Nabi Muhammad SAW, seperti mana hadis Nabi Muhammad SAW: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnai akhlak.”
Sekian terima kasih.
Wallahu a’lam.


Comments (0)