Rahsia dan hikmah kalam-kalam suci Yang Maha Besar.
Ada 2 kaedah asas yang mesti dipelajari oleh setiap umat dalam memahami kalam-kalam suci ini. Iaituو pertama, memahami makna perkataan yang asal dan kedua memahami konteks ayat iaitu siyaq ayat.
Ini kerana, setiap perkataan mempunyai makna yang berbeza walaupun pada zahirnya seakan perkataan itu sama. Terjadi perbezaan tersebut disebabkan konteks ayat yang ada cerita yang berlainan.
Untuk mengetahui makna perkataan perlu dirujuk kamus-kamus al-Quran seperti Mu'jam Qharib al-Quran oleh al-Baqha'i, Qamus al-Quran oleh al-Dhamaghani, kamus-kamus seperti lisan arab, al-muhit, mu'jam faris dan sebagainya.
Manakala untuk memahami konteks ayat (siyaq al-ayat), perlu menuntut ilmu dalam buku-buku seperti tafsir al-Maudhu'i oleh al-Khalidi atau Dr. Radhwan Jamal serta syiekh al-Ghazali dan pelbagai lagi buku kerana konteks ayat ini mengandungi teori-teori asas yang mesti difahami.
.
Pertama, menghampiri
atau dekat.
Firman Allah azza wajalla:
أتى أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا
يُشْرِكُونَ
Hari Khiamat semakin menghampiri,
maka janganlah kamu untuk disegarakannya. Maha suci Allah dan Maha tinggilah Ia
dari perbuatan syirik yang mereka lakukan.
(Surah an-Nahl 16:1)
Firman Allah azza wajalla:
وَاعْبُدْ
رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ
Dan sembahlah tuhan kamu sehingga kamu
menghampiri kepada keyakinan.
(Surah al-Hijr 15:99)
Kedua, Menimpa Musibah, kecelakaan, kerugian.
Firman Allah azza wajalla dalam surah al-‘An’am ayat ke-40 dan 47:
قُلْ
أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَوْ أَتَتْكُمُ
السَّاعَةُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Khabarkanlah kepadaku, jika kamu
ditimpa` azab Allah, atau datang kepada kamu hari kiamat, adakah
kamu akan menyeru yang lain dari Allah (untuk menolong kamu), jika betul kamu
orang-orang yang benar?"
(Surah
al-‘An’am 6:40)
Ketiga,
dicabut.
Firman Allah azza wajalla:
قَدْ
مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَانَهُم
مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ
الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ
Sebenarnya orang-orang yang terdahulu dari mereka telah menjalankan
rancangan jahat (terhadap ugama Allah dan Rasul-rasulNya); maka Allah mencabut
bangunan (rancangan jahat) mereka dari asas-asasnya, lalu bumbung (bangunan
itu) jatuh menimpa ke atas mereka, dan mereka pula didatangi azab kebinasaan
dari arah yang mereka tidak menyedarinya.
(Surah an-Nahl 16:26)
Keempat,
azab, seksaan, penderitaan, memusnahkan dan hukuman.
Firman
Allah azza wajalla:
هُوَ
الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِيَارِهِمْ
لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنتُمْ أَن يَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُم
مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ
حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ
بُيُوتَهُم بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي
الْأَبْصَارِ
Dia lah yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara Ahli
Kitab - dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun
hendak memerangi Rasulullah. Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa
mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang
kuat), dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat
menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. Maka Allah mengazabkan
mereka dari arah yang tidak terlintas dalam fikiran mereka, serta
dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka
membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam)
sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian
dari luar). Maka insaflah dan ambilah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai
orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya.
(Surah al-Hasyr 56:2)
Firman
Allah azza wajalla:
هَلْ
يَنظُرُونَ إِلَّا أَن تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ
رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ
Apakah (yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang tidak beriman itu?)
mereka tidak menunggu melainkan kedatangan malaikat (yang mencabut nyawa
mereka), atau tuhan akan memusnahkan kamu, atau kedatangan sebahagian
dari tanda-tanda Tuhanmu (yang menjadi alamat hari kiamat)
(Surah al-‘An’am 6:158)
Kelima,
mengirim, menghantar dan memberi.
Firman
Allah azza wajalla:
وَضَرَبَ
اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا
رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا
اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ
Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan
satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang dikirimkan
rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan
nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang
meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan.
(Surah al-Nahl 16:112)
Kelima,
memasarkan.
Firman Allah azza wajalla:
وَضَرَبَ
اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا
رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا
اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ
Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan
satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, dia memasarkan
rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan
nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang
meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan
(Surah
al-Nahl 16:112)
Keenam, bersetubuh.
Firman Allah azza wajalla:
نِسَاؤُكُمْ
حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ
Isteri-isteri
kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu kamu menyetubuhi
isteri-isteri kamu menurut cara yang
kamu sukai
(Surah
al-Baqarah 2:223)
Firman Allah azza wajalla:
إِنَّكُمْ
لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ۚ بَلْ
أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
"Sesungguhnya kamu menyetubuhi
lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan
kamu ini adalah kaum yang melampaui batas".
(Surah
al-‘Araf 7:81)
أَتَأْتُونَ
الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ
"Patutkah kamu menyetubuhi dengan lelaki dari
kalangan manusia,
(Surah
al-Syu’ara’ 26:165)
Ketujuh,
melakukan.
Firman Allah azza wajalla:
وَلُوطًا
إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا
سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِينَ
Dan (ingatkanlah
peristiwa) Nabi Lut tatkata ia berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya kamu melakukan
perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorangpun dari
penduduk alam ini sebelum kamu.
(Surah al-‘Ankabut 29:28)
Kelapan, menyaksikan dan mentaati.
Firman Allah azza wajalla:
إِن
كُلُّ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمَٰنِ
عَبْدًا
Tidak
ada sesiapapun di langit dan di bumi melainkan penyaksian kepada
(Allah) Ar-Rahman, sebagai hamba.
(Surah Maryam 19:93)
Kesembilan,
mencipta.
Firman Allah azza wajalla:
أَلَمْ
تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۚ إِن يَشَأْ
يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ
Tidakkah engkau mengetahui bahawa Allah telah menciptakan langit
dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat? Jika Ia kehendaki
nescaya dibinasakanNya kamu (dengan sebab kekufuran kamu) dan Dia menciptakan
pula dengan makhluk-makhluk yang baharu.
(Surah
Ibrahim 14:19)
Kesepuluh, tiba dan kembali.
Firman Allah azza wajalla:
فَأَتَتْ
بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ ۖ قَالُوا
يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا
Maka, Maryam tiba kembali kepada kaumnya sambil
mendokong anaknya mereka pun menempelaknya dengan berkata: Wahai Maryam!
Sesungguhnya engkau telah melakukan suatu perkara yang besar salahnya!
(Surah
Maryam 19:27)
Kesebelas,
muncul.
Firman Allah azza wajalla:
وَإِذْ
قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ
إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا
بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ
Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata:
"Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu,
mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan
memberikan berita gembira dengan kemunculan seorang Rasul yang
akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad".
(Surah al-Saf 61:6)
Dua belas,
masuk.
Firman Allah azza wajalla:
يَسْأَلُونَكَ
عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ
الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ
اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا
اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (peredaran)
anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu menandakan
waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya ibadat Haji. Dan bukanlah
perkara kebajikan: kamu memasuki rumah dari bahagian belakangnya
(ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan orang yang
bertaqwa; dan masuklah ke rumah (Kamu) itu melalui pintunya, serta bertaqwalah
kamu kepada Allah supaya kamu berjaya."
(Surah al-Baqarah 2:189)
Tiga belas,
melepasi, melalui dan mendahului.
Firman Allah azza wajalla:
وَجَاوَزْنَا
بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ
يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَّهُمْ
Dan
Kami bawakan Bani Israil ke sebarang Laut (Merah) itu lalu mereka melepasi
kepada suatu kaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya.
(Surah
al-‘Araf 7:138)
Firman Allah azza wajalla:
حَتَّىٰ
إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا
أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ
وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
(Maralah
angkatan itu) hingga apabila mereka melalui ke
"Waadin-Naml", berkatalah seekor semut: "Wahai sekalian semut,
masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak
serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari".
(Surah
al-Naml 27:18)
Firman Allah azza wajalla:
وَلَقَدْ
أَتَوْا عَلَى الْقَرْيَةِ الَّتِي أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ ۚ
أَفَلَمْ يَكُونُوا يَرَوْنَهَا ۚ بَلْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ نُشُورًا
Dan demi sesungguhnya, mereka (yang menentangmu wahai Muhammad)
telah melalui bandar yang telah dihujani (dengan) azab yang
buruk, maka (mengapa mereka masih berdegil), tidakkah mereka selalu dapat
menyaksikannya? (Mereka tidak fikirkan yang demikian itu satu balasan kufur)
bahkan mereka adalah orang-orang yang tidak ingatkan adanya kebangkitan hidup
semula (untuk menerima balasan).
(Surah
al-Furqan 25:49)
Empat belas,
menghantar, mengirim dan mengutus.
Firman Allah azza wajalla:
بَلْ
أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ
bahkan Kami mengirimkan kepada mereka Al-Quran yang
menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran
yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya;
(Surah
al-Mukminun 23:71)
Firman Allah azza wajalla:
بَلْ
أَتَيْنَاهُم بِالْحَقِّ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
bahkan
Kami telah menghantar (Jibril) kepada mereka keterangan (al-Quran)
yang benar, dan sesungguhnya mereka adalah berdusta.
(Surah
al-Mukminun 23:90)
Lima belas,
tiba-tiba dan tidak jangka datang.
Firman Allah azza wajalla:
أَفَأَمِنَ
أَهْلُ الْقُرَىٰ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ
نَائِمُونَ
Patutkah penduduk negeri negeri itu (bersedap hati) serta merasa
aman daripada kedatangan azab secara tiba-tiba Kami kepada mereka
pada malam hari, semasa mereka sedang tidur?
(Surah al-‘Araf 7:97)
Enam belas, menimpa.
Firman Allah azza wajalla:
يَتَجَرَّعُهُ
وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ
وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ ۖ وَمِن وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ
Ia meminumnya dengan terpaksa dan hampir-hampir tidak dapat
diterima oleh tekaknya (kerana busuknya), dan dia sedang ditimpa (penderitaan)
maut dari segala arah, sedang ia tidak pula mati (supaya terlepas dari azab
seksa itu); dan selain dari itu, ada lagi azab seksa yang lebih berat.
(Surah
Ibrahim 14:17)
11:55 PM |
Category:
bahasa arab
|
0
comments
Comments (0)