Bismillah.
Retorik: Yang Indah Itu Bahasa
"Kemampuan melafazkan pertuturan yang menghasilkan kesan dan impak yang dikehendaki penutur pada pendengarnya". (Makna Balaghah)
Selepas saya membaca buku ini, saya berfikir beberapa perkara yang bermain-main dalam minda saya sehingga tidak menemui jawapan yang adil bagi diri saya. Minta tolong!
Sebelum itu, saya ringkaskan sikit pengenalan buku ini.
Buku ini sangat baik dan bagus kerana dia telah mengupas permasalahan retorik yang ramai di antara kita tidak dapat memahami maksud retorik dengan jelas dan maknanya yang sebenar sehingga orang ramai mula menganggap retorik hanyalah bahan jenaka semata-mata seperti 'Kata-kata kau hanyalah retorik semata-mata'. Alhamdulillah, buku ini telah mengupas isu dengan baik sekali. Pada hakikatnya, apa yang saya hendak daripada buku ini lain tetapi saya dapat ilmu yang baharu juga.
Buku ini mengandungi 5 bab, bab 1 mengemukakan persoalan definisi retorik yang terdiri daripada 4 bentuk iaitu Balaghah, Ethos, Pathos dan Logos. Bab 2, menghuraikan sejarah perkembangan sejarah retorik Yunani, Rom, zaman pertengahan, zaman moden dan kontemperori. Bab 3 pula, menyingkap rahsia fungi dan unsur perbahasan retorik dan aplikasinya. Bab 4 membahaskan teknik kepengarangan iaitu cara berdiskusi, berdebat, bentuk wacana, teknik penulisan dan jenis-jenis falasi. Bab terakhir pula mengupas tentang kesedaran retorik dalam kehidupan seharian.
Berbalik permasalahan yang saya hadapi:
1) Setiap bahasa ada keunikan dan keindahan yang tersendiri. Setiap bangsa pasti akan mengangkat bahasanya dan memujanya dengan setinggi-tinggi penghargaan. Keistimewaan bahasa Arab adalah anugerah yang tertinggi disebabkan turunnya Al-Quran dalam bahasa Arab, seandainya al-Quran tidak diturunkan dalam bahasa Arab, bahasa Arab itu tiadalah nilai namun takdir Allah azza wajallah telah mengangkat bahasa Arab yang mesti wajib kita beriman dan meyakininya.
2) Kerana berlakunya hal keindahan bahasa Arab ini bermula pada zaman jahiliah sebelum kemunculan risalah muhammadiah solllahu'alaiwassala iaitu pada zaman imru qais yang dicatat dalam sejarah 400-500M lebih kurang, sedangkan retorik Yunani dan Rom sebelum masihi sudah wujud. Ini membuktikan bahawa bukan orang Arab sahaja yang hebat dan menjaga bahasa mereka melalui syair dan sebagainya.
3) Ianya juga bukti bahawa, Yahudi dan Rom lebih maju dalam medan tatabahasa dan retorik berbanding Arab. Arab beruntung disebabkan Al-Quran. Kalau tidak, mereka seperti biasa sahaja bahasanya.
4) Sedangkan, jika kita mentelaah syair jahili, mereka juga ada perdebatan di antara mereka tentang bahasa dan retorik. Ini menunjukkan bahasa Arab itu ada kelemahan bukan saya mengatakan al-Quran. Untungnya bahasa Arab disebabkan al-Quran telah mewarnai keindahan bahasa Arab.
5) Dan bila kita baca lagi lanjut perbahasan mazhab lughah juga begitu, masih ada perdebatan dan kritikan terhadap bahasa yang digunakan. Sekali lagi saya maksudkan bukan al-Quran.
6) Apa yang hendak saya katakan, belajar bahasa Arab bukan semata-mata nak pandai berdebat dan berturur dalam Arab tetapi ada maqsad lebih utama iaitu memahami al-Quran kalam Allah azza wajalla.
7) Ya, memang benar melalui bahasa Arab, tetapi bahasa al-Quran dan retoriknya menjangkaui ilmu lughah itu tersendiri. Kalau baca lanjut lagi, kita akan menemui perbahasan yang saya masih terkapai-kapai ketika para ulama' menyebut bahawa ada bahasa lain dalam al-Quran. Walaupun pendirian saya sebelum ini bersandarkan qaul al-Syafie bahawa semua al-Quran dalam bahasa Arab. (sedikit sebanyak ada bisikan)
8) Selamat menuntut ilmu, semoga dikurniakan hidayah dan pedoman bahkan tidak tersesat.
9) Saya tutup dengan sebuah kata-kata daripada penulis buku Retorik: Yang Indah Itu Bahasa: "Betapa berbakat pun seseorang pemidato, keberkesananya tidak terlepas daripada bimbingan dan asuhan guru retorik. Dengan kehadiran guru retorik ini, pemidato berpeluang melihat keupayaannya melalui tunjuk ajar dan penilaian jujur gurunya". Betapa pentingnya memiliki guru, pendidik dan pengajar! Kata al-Syafie, "Suhbatul Ustaz" (berdamping dengan guru)
.
In Sya Allah.
6:31 AM |
Category:
intelektualisme
|
0
comments
Comments (0)