Bismillahirrahmanirrahim, alhamdulillahirrabil’alamin. Sesunguhnya Allah Maha Berkuasa di atas setiap sesuatu kejadian yang telah berlaku ataupun belum berlaku. Dialah menciptakan manusia dari tanah, Dialah juga yang menciptakan jin dari api bahkan Dialah juga yang menjadikan malaikat daripada cahaya. Tujuan Allah menjadikan manusia, jin dan malaikat tidak lain tidak bukan hanyalah semata-mata untuk menyembah kepada Allah dengan sepenuh jiwa dan raga. Allah telah berfirman di dalam surah Az-Zariyat ayat ke 56.
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”
            Dasar utama ini yang menjadi pra syarat kepada setiap ummat manusia untuk berjaya di dunia dan mendapat kejayaan di akhirat. Dasar utama ini memerlukan satu keperluan asas yang sangat penting iaitu ilmu. Ilmu adalah cahaya dan hidayah yang akan memberikan kita jalan bagaimana untuk menyembah Allah, tanpa ilmu kita mungkin tersesat dan lebih malang apabila segala ibadah yang kita lakukan itu tidak mendapat apa-apa manfaat melainkan penat dan letih sahaja.
            Demikianlah juga kisah junjungan besar nabi kita nabi Muhammad SAW apabila tibanya baginda SAW diangkat menjadi seoarang rasul, wahyu pertama yang baginda SAW menerima ialah bacalah!. Membaca adalah satu konsep asas yang sangat penting dalam menuntut ilmu. Membaca menjadikan kita orang yang berilmu pengetahuan. Membaca membawa kita lebih dekat dengan Allah. Membaca juga adalah wasilah untuk menyebarkan risalah islamiyyah.
            Jika kita membaca firman-firman Allah dan memahaminya akan menjadikan kita orang yang sangat dicintai Allah. Ketika Allah ingin menjadikan seorang khalifah di muka bumi untuk mentadbir bumi ini. Allah juga telah berkata-kata dengan para malaikat dalam surah Al-Baqarah ayat 30:
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".”
Dalam sebuah kitab al-lughah at-thatbiqi, beliau menyebut bahawa ayat ini adalah asas permulaan bahasa, bagaimana kita menerima bahasa dan menyampaikan maklumat. Perkataan qala disitu adalah membawa erti berkata-kata, berbicara, berfirman dan ia juga boleh diertikan bahawa permulaan informasi adalah dengan berkata-kata.
            Oleh itu, terang lagi bersuluh bahawa untuk menyembah Allah kena ada ilmu dan untuk memiliki ilmu adalah dengan membaca. Kita tidak boleh nafikan hal ini namun kita tidak boleh menolak aspek-aspek lain dalam menimba ilmu seperti mendengar dan melihat.
Para sahabat yang dirahmati Allah,
            Di zaman kontemperori ini, kita telah disajikan dengan pelbagai ilmu. Terdapat ilmu yang bermanfaat dan tidak bermanfaat, ada juga ilmu yang memberikan cahaya dan kegelapan, ada juga ilmu yang membawa kebenaran dan kesesatan. Namun secara fitrahnya, ilmu adalah sifatnya semula jadi dengan erti kata lain ilmu adalah neutral kerana Allah yang menjadikan ilmu tersebut dan tidaklah Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia dan memberikan mudharat kepada ummat manusia khususnya. Inilah apa yang ingin saya jelaskan di dalam makalah yang ringkas ini bahawa ilmu adalah neutral dan saya ingin menegaskan bahawa islam tidak mengklafisafikan ilmu sama ada fardhu ain mahupun fardhu kifayah ataupun ilmu agama dengan ilmu akademik.
            Saya ingin menegaskan bahawa terdapat sebilangan ummat manusia yang cuba memisah dan membahagikan konsep ilmu ini dan mereka boleh dikatakan dalam kalangan golongan sekularisme kerana memisahkan hal dunia dengan agama. Islam itu dalam ­ad-din as-syumul­ agama yang sempurna. Tidak mungkin islam memisahkan hal dunia dengan hal akhirat apatah lagi ilmu.
            Kita harus jelas bahawa perkataan ilmu menurut kamus dewan juga menghuraikan perkara yang sama yakni pengetahuan dalam perkara dunia dan akhirat sama ada batin dan zahir. Apakah hanya belajar ilmu aqidah, fiqh, bahasa arab, quran sunnah, dan pendidikan islam itu hanya menceritakan tentang akhirat manakala ilmu akademik seperti sains, matemaik, bahasa melayu, bahasa inggeris, sejarah dan sebagainya bukan ilmu yang menghubungkan di antara hamba dengan Penciptanya? Bahkan terdapat sebilangan asatizah mengatakan ilmu seperti sains, perubatan, bahasa melayu dan seumpamanya itu adalah ilmu bukan agama dan ditambahnya sebagai fardhu kiyafah. Bagi saya pendapat itu agak jelek dan dangkal kerana apakah ada dalil khas mengatakan hal sedemikian.
            Bila kita amati satu persatu dalil-dalil Allah akan terbuktilah bahawa ilmu yang ada di muka bumi boleh dikatakan semuanya fardhu ain dan saya akan buktikkan.
Para sahabat yang dirahmati Allah,
            Setiap perkara dan benda yang Allah jadikan mesti dan hikmahnya dan manfaatnya lebih banyak daripada keburukan. Allah Maha Berkuasa terhadap setiap sesuatu. Dia menjadikan ummat manusia sebaik-baik kejadian dan semestinya Dia akan menyediakan segala keperluan yang sempurna bagi ummat manusia untuk mengurus bumi dengan baik. Allah memberikan akal dan nafsu supaya ada timbal balik dalam setiap urusan dan Dia mengurniakan ilmu sebagai panduan supaya akal dan nafsu tidak terikut dengan godaan syaitan. Itulah fungsi ilmu.
            Allah berfirman di dalam surah Al-Mujadalah ayat ke 11:
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.”
Jika kita perhatikan ayat ini dengan pandangan hati, kita akan dapati bahawa orang yang berilmu diangkat darjatnya beberapa darjat. Ayat diatas juga tidaklah menyebut bahawa hanya ilmu aqidah, fekah, bahasa arab, al-quran dan hadis hanyalah orang yang berilmu.
Kita perhatikan firman Allah di dalam surah Fatir ayat ke 28:
“Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.”
Di dalam ayat ini, ada dua perkara yang saya ingin tekankan iaitu pertama, Allah menyebut tentang binatang yang ada pelbagai jenis dan warnya dan kedua orang-orang yang berilmu. Apakah perkaitan kedua ayat ini? Konsep pertama yang boleh kita fahamkan bahawa mesti ada hikmah kenapa Allah mengaitkan binatang dengan orang-orang yang berilmu. Bila kita perhatikan bahawa binatang itu dijadikan ada pelbagai jenis. Al-Jahiz di dalam bukunya  al-haiwan telah membahagikan pelbagai jenis binatang, ada yang terbang, ada yang berkaki, berbulu, dua alam dan haiwan yang boleh menyebut dan tidak. Para ulama’ dahulu sudah mengkaji perkara ini.
Begitu juga ayat selepasnya orang-orang yang berilmu. Di dalam kaedah bahasa arab, perkataan adalah nakirah yakni tidak ada pengkhususan kepada mana-mana orang yang berilmu. Maka jelaslah disini bahawa semua orang yang berilmu sama ada dari bidang agama, politik, ekonomi dan sosial adalah dikategorikan sebagai ulama’ dan Allah telah menekankan satu perkara yang sangat penting iaitu orang-orang yang berilmu adalah orang yang menaruh bimbang dan takut melanggar perintah Allah.
Justeru, semua cabangan profesion tidaklah salah dan tidaklah ada tuntutan seperti fardhu ain atau fardhu kifayah dan tidak ada juga pembahagian seperti ilmu agama dan ilmu dunia.  Yang menjadi kayu ukuran disini ialah konsep penghambaan kepada Sang Pencipta iaitu orang-orang yang berilmu ialah orang yang menaruh bimbang dan takut melanggar perintah Allah. Maka belajarlah dan tuntutlah semua ilmu yang ada yang mana akan menjadikan kamu orang takut kepada Allah. Inilah konsep ilmu yang hakiki.
Rasulullah SAW telah menerima wahyu yang pertama dari Allah SWT iaitu di dalam surah Al-‘Alaq:1-5
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, - Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, - Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
Bacalah! Inilah perkataan yang pertama yang nabi Muhammad SAW terima daripada Allah SWT. Perkataan ini tidak lain tidak bukan adalah sebagai tuntutan kepada nabi Muhammad SAW untuk belajar membaca dan secara tidak langsung kita sebagai ummat nabi Muhammad diwajibkan ke atas kita untuk melaksanakan segala perintah Allah dan mengikut sunnah rasulullah SAW.
Kita dapat ketahui bahawa kunci kepada ilmu pengetahuan ini adalah dengan membaca seperti yang disebut dalam pepatah arab al-qiraah miftahu al-‘ilmi (membaca adalah kunci pengetahuan). Namun islam datang dengan membawa misi dan visi yang lebih jauh iaitu membaca bukan sekadar untuk menimba ilmu semata-mata tetapi tujuan utamanya adalah untuk mengenali Allah SWT iaitu rab (pendidik) nabi Muhammad SAW.
Perkataan iqra’  diatas tidaklah memfokuskan kepada bidang ataupun ilmu tertentu dan tidaklah pula mengatakan hanya perlu mengenal Allah melalui ilmu agama mahupun fardhu ‘ain namun konsepnya lebih yakni segala setiap sesuatu yang mana apabila di baca dan dipelajari akan mendekatkan kita dengan Allah bahkan mencintai-Nya.
Para sahabat yang dirahmati Allah,
            Seterusnya saya ingin mengupas satu persatu untuk membuktikan bahawa islam tidak membahagi-bahagikan konsep ilmu tetapi islam hanya membezakan orang yang berilmu dengan orang yang berilmu. Islam menjelaskan bahawa semua ilmu bermanfaat dan bagaimana setiap satu-satu ilmu memerlukan antara satu sama lain. Islam juga menititberatkan setiap ummat manusia mempelajari semua ilmu dari pelbagai aspek bahkan islam mendidik ummat manusia supaya merasa rendah diri dan akur apa yang dimiliki.
Allah berfirman di dalam surah Az-Zumar ayat ke 9:
"(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
Perhatikan ayat “adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang yang berakal sempurna”. Tidakkah jelas bahawa Allah telah menyebut bahawa tiada perbezaan antara manusia yang belajar agama dengan manusia yang belajar sains namun Allah hanya membezakan di antara manusia yang berilmu dengan manusia yang berilmu. Bahkan kita perhatikan ayat seterusnya bahawa Allah sangat menekankan satu sistem pendidikan yang cukup displin iaitu setiap ilmu yang dipelajari itu mestilah ada pelajaran, peringatan dan semestinya semua ilmu itu mestilah berkaitan dengan Allah. Maka apabila ilmu itu ada pelajaran dan peringatannya yang tersendiri akan melahirkan ummat manusia yang berakal sempurna dan bijak mengurus kehidupannya.
Firman Allah dalam surah Al-‘Ankabut ayat ke 43:
“Dan misal-misal perbandingan yang demikian itu Kami kemukakan kepada umat manusia, dan hanya orang-orang yang berilmu yang dapat memahaminya.”
            Ayat al-quran juga jelas menceritakan bahawa orang yang beriman sahaja yang dapat memahami apa yang berlaku di persekitaran mereka. Ayat ini juga menceritakan tentang amsal (perbandingan). Para Arab Jahiliyyah dahulu banyak mengunakan perbandingan di antara satu dengan yang lain seperti wanita yang cantik disamakan dengan bulan purnama dan begitu juga ayat al-quran yang lain seperti dalam surah al-Jumaah ayat ke-5:
            “Perumpamaan orang yang diberi tugas membawa taurat, kemudian mereka tidak membawanya adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal.”
Justeru, orang yang betul memahami perumpamaan ini adalah orang yang berakala dan berilmu. Saya ingin kata bahawa ayat ini juga tidak menyebutkan semua orang boleh jadi tidak faham dan mungkin sebahagian sahaja yang faham kerana inilah yang dinamakan ilmu yang mana hanya akan difahami jika dipelajari.
           





             


            

Comments (0)