Bismillahirrahmanirrahim.
Dewasa ini, gejala sosial di Malaysia kian meningkat dari hari ke hari. Acap kali apabila kita membaca surat khabar semestinya kita akan dapati banyak kes-kes dan masalah yang berlaku seolah-olah gejala sosial di Negara kita ini sudah menjadi kebiasaan. Dahulunya, agak sukar untuk kita mengetahui tentang kes-kes dan masalah gejala sosial ni tetapi kini keadaan sudah berubah bahkan gelaja sosial ni bukan sahaja melibatkan warga belia sahaja tetapi terdapat juga dalam kalangan kanak-kanak seperti mencuri, menonton video lucah, merempit dan ada cubaan mencabul. Yang paling agak menyakitkan hati apabila gelaja sosial ini juga berlaku dalam kalangan warga emas seperti datuk rogol cucu.
Kes yang masih segar bernafas seperti pembunuhan pegawai agama islam Pahang iaitu dia dibunuh di dalam rumahnya, kes ragut pelajar wanita di kawasan taman perumahan, kes pembunuhan menembak di merata-rata tempat seperti yang terbaru berlaku “Maut di tembak jarak dekat di George Town”, rasuah pula sudah jadi seperti makanan asasi, zina, pembuangan anak, judi dan sebagainya. Na’uzubillah!
Apakah Negara Malaysia bukan lagi Negara aman? Apakah Malaysia sudah tidak ada keadilan? Apakah rakyat malaysia sudah kehilangan sifat kemanusian? Apakah sudah terhakisnya akhlak rakyat Malaysia?. Tidakkah kita menginginkan sebuah Negara baladun toyyibun warabbun ghafur (Negara yang baik dan Tuhan kamu Tuhan yang Maha Pengampun).

Kesan-kesan gejala sosial.
Setiap perkara yang berlaku pasti ada kebaikan dan keburukan namun sebaliknya jika berkaitan dengan masalah sosial. Kesan-kesan negatif lebih banyak berbanding positif. Kesan-kesan yang bakal dihadapi apabila gejala sosial ini berterusan dan tidak dibendung ialah yang pertama dan sangat utama ialah Malaysia akan menjadi Negara yang mundur terutama dari segi ekonomi kerana apabila masalah sosial berlaku para pelancong berasa takut untuk melawati Negara Malaysia. Keduanya ialah keruntuhan akhlak dan etika di antara masyarakat. Ketiganya ialah sistem politik akan menjadi terumbang ambing. Keempat, pendidikan sudah tidak ada nilai-nilai kemanusian. Kelima, berlaku pengkhianatan dari atas dan perpecahan dari bawah.
Maka jelas disini, masalah sosial banyak memberikan kesan negatif terutamanya kepada Negara, masyarakat dan keluarga. Kesan-kesan ini akan mendatangkan natijah yang cukup teruk sama ada jangka masa panjang mahupun jangka masa pendek. Contoh lain, kita boleh dapati apabila rasuah berlaku maka akibatnya ekonomi Negara akan merundum. Begitu juga apabila sistem pendidikan tidak disusun dengan silibus dan cara yang betul keruntuhan akhlak akan terus berlaku terutama dalam kalangan para pelajar. Antara kesan yang lain berlaku penceraian, pembunuhan di merata-rata, kecurian dan rompakan sama ada secara terang-terangan mahupun sembunyi. Semua kesan-kesan ini akan menyebabkan kejatuhan sesebuah tamadun ataupun kemajuan sesebuah Negara. Percaya atau tidak, bacalah sejarah-sejarah islam seperti kisan Firaun ataupun Qarun, bacalah kisah sejarah seperti punca kejatuhan khalifah Umawi, Abbasi dan Turki Uthamniyyah bahkan terokailah sejarah barat seperti kisah Martin Lutter dan Nazi di Jerman dan lain-lain. Kita perhatikan bagaimana mereka jatuh!
Cara mengatasi
Dasar-dasar utama bagi sesebuah pemerintahan Negara adalah memelihara maslahah (kebaikan) ummat dan mencegah mafsadah (kerosakan). Oleh itu, sistem perlu diperbaiki dan dikemaskinikan agar masalah sosial ini dapat dibendung dengan baik kerana masih belum terlambat bagi pemerintah untuk melakukan sesuatu seperti kata-kata Inggeris “better late than never”.
Pelbagai alternatif yang boleh dilakukan antaranya peranan media massa khususnya adalah dengan menapis filem-filem yang tidak ada nilai-nilai moral seperti rempit, pembunuhan, pergaduhan, rogol, kelab-kelab malam, kecurian dan seumpamanya bahkan di samping itu boleh juga menerbitkan cerita-cerita yang berbentuk ilmiah dan cerita yang terdapat nilai-nilai ketamaduan dan budi pekerti. Selain itu, perlu ditekankan pendidikan dan program yang berbentuk keharmonian. Semua agama juga mementingkan tentang kedamaian baik islam, krisitan, hindu, Buddha dan lain-lain. Jadi, maka perlulah diiklankan tentang iklan amar ma’ruf dan nahi mungkar (menyuruh yang baik dan mencegah yang salah) yang sesuai dengan keadaan semasa dan tempat.
Di samping itu, sistem pendidikan perlu menekankan semula aspek spiritualisme dengan lebih mendalam dalam kalangan para pelajar supaya mereka merasakan bahawa pendidikan bukan hanya memfokuskan kepada pangkat dan markah yang tinggi semata-mata tetapi sistem pendidikan yang hakiki ialah perlu selari dengan peningkatan akademik dan akhlak setiap para pelajar. Para pelajar perlu dididik dengan nilai-nilai akhlak yang baik dan etika yang sempurna supaya apabila mereka sudah dewasa mereka dapat menilai mana yang baik dan yang buruk.
Selain itu, peranan ibu bapa perlu tegas dalam mendidik anak-anak sejak dari kecil lagi dengan didikan yang baik kerana kita tahu jelas bahawa apabila pendidikan yang asas dan paling baik adalah pendidikan yang bermula dari rumah. Ibu bapa perlu menanamkan didikan agama supaya apabila anak-anak itu menjadi dewasa mereka dapat membezakan di antara perkara yang baik mahupun buruk.
Namun perlu diingatkan bahawa usaha ini tidak hanya disebelah pihak sahaja tetapi ia memerlukan peranan kedua-dua belah pihak dan paling penting dalam kerjasama daripada semua orang untuk melaksanakannya.
Kesimpulan
Setiap masalah yang berlaku pasti ada jalan penyelesaiannya. Setiap masalah yang berlaku pasti ada hikmahnya. Manusia yang percaya kepada tuhan tidak akan memisahkan hal dunia dengan agama. Manusia perlu kembali kepada jalan asalnya iaitu kembali kepada fitrah. Segala masalah yang dihadapi oleh manusia itu jalan penyelesaiannya adalah agama. Semua agama menyatakan hal yang sama. Dan inilah tuntutan agama! Kita perhatikan firman Allah di dalam al-quran dalam surah Al-Nisa’:59.
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
Maka jelas disini bahawa apabila kita mendapati satu masalah kita perlu kembali kepada hukum-hukum-Nya yang asal. Segala masalah boleh diselesaikan tetapi hendaklah masalah itu diselesaikan dengan cara yang baik dan mudah.
            Kita lihat bagaimana rasulullah SAW dalam mendidik ummatnya. Contohnya dalam permasalahan zina. Baginda SAW tidak terus menjatuhkan hukuman sebatan dan rejam secara terus seperti kisah Ma’iz. Begitu juga kisah Umar yang tidak melaksakanakan hudud potong tangan bagi si pencuri yang mana ketika itu dia tidak ada satu wang pun.
            Adapun terdapat juga penegasan yang sangat ditekankan di dalam al-quran seperti hukum qisas, pembayaran zakat, hukuman bunuh dengan sengaja dan lain-lain.

            Oleh itu, kita harus mengkaji dahulu apakah punca permasalahan gejala sosial yang berlaku. di manakah pokok pangkalnya dan setelah itu apakah cara perlaksanaan untuk membendung daripada gejala sosial terus merebak.

Comments (0)