TAQWA
DAN BEAKHLAK MULIA ASAS KESATUAN DAN KEFAHAMAN GERAKAN
Tema
kali ini dalam Usrah Qiyadah PKPIM UIAM GOMBAK telah mengangkat satu tema iaitu
“Taqwa dan Berakhlak Mulia Asas Kesatuan dan Kefahaman Gerakan”. Perlu
diketahui oleh setiap ahli gerakan bahawa asas untuk menjadi muslim yang sejati
adalah berpegang teguh dengan ajaran al-quran dan sunnah nabi Muhammaad s.a.w.
Oleh itu, tajuk ini adalah hasil perbincangan ahli pimpinan Pkpim Uiam Gombak
berdasarkan al-quran dan hadis nabi Muhammad s.a.w.
Di
dalam hadis 40 Imam Nawawi juga iaitu hadis yang ke 18 bertajuk “Taqwa dan Berakhlak Mulia”. Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan taqwa dan berakhlak
mulia?
عن أبي ذر جندب بن جنادة، وأبي عبد
الرحمن معاذ بن جبل رضي الله عنهما، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: اتق
الله حيثما كنت. وأتبع السيئة الحسنة تمهحها. وخالق الناس بخلق حسن.
Daripada
Abu Dzar Jundub bin Junaadah dan Abu Abdur Rahman Mu’az bin Jabal r.a. daripada
Rasulullah s.a.w, Baginda bersabda: “Bertakwalah kepada Allah di mana sahaja
kamu berada. Susulilah keburukan dengan kebaikan yang akan menghapuskan
keburukan itu. Bergaullah dengan manusia dengan akhlak yang baik.”.( Riwayat
Tarmizi dan beliau berkata: Hadis ini adalah hadis Hasan,”
Di
dalam hadis ini terdapat tiga perkara penting iaitu yang pertama ialah bertaqwa
kepada Allah dimana sahaja kita berada, kedua ialah susulilah keburukan dengan
kebaikan yang akan menghapuskan keburukan itu dan yang terakhir ialah
bergaullah dengan manusia dengan akhlak yang baik.
Perkara
pertama ialah Taqwa. Di dalam al-quran Allah telah berfirman di dalam surah
Aali-Imraan ayat ke-102.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا
تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
Wahai
orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar
taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Ini adalah asas bagi setiap umat
islam untuk sentiasa bertaqwa kepada Allah dan berharap segala kebaikan yang kita
lakukan itu mendapat keredhaan Allah di dunia dan di akhirat. Taqwa kepada
Allah ialah melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala
larangan-Nya. Adapun ciri-ciri orang yang bertaqwa sudah dinyatakan oleh Allah
di dalam al-quran dalam surah al-baqarah ayat 1-5.
Alif, Laam, Miim.( 2 )Kitab
Al-Quran ini, tidak ada sebarang keraguan padanya (tentang datangnya dari Allah
dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang
(hendak) bertaqwa;( 3 ) Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara
yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan
(mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.( 4 ) Dan
juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan
kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu,
serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).( 5 ) Mereka
itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang
yang berjaya.
Di samping itu juga, taqwa itu
bukanlah semata-mata menceritakan tentang halal dan haram, bukanlah hanya
memfokuskan kepada soal ibadat sahaja dan tidaklah hanya ditumpukan kepada
teori ketuhanan tetapi taqwa yang hakiki adalah dimana kita sentiasa berwaspada
setiap masa dalam memastikan apa yang kita lakukan itu tidak melanggar syariat
islam. Boleh jadi belajar ekonomi, sains perubatan, kejuruteraan, pembinaan dan
pembangunan, bermain dan bersukan serta apa sahaja perbuatan dan perkataan yang
kita lakukan tersebut jika apa yang dilakukan kerana Allah ia seolah-olah kita
sudah bertaqwa kepada Allah kerana Allah berfirman di dalam surah Faatir ayat
ke-28
إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
Sebenarnya yang menaruh bimbang dan
takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah
orang-orang yang berilmu.
Maka jelas disini bahawa konsep
taqwa adalah setiap apa yang hamba lakukan itu adalah orang yang berilmu.
Bertepatan apa yang disebut diatas bahawa boleh jadi sesiapa yang mempelajari
sesuatu dan mahir dalam bidangnya serta dia menaruh bimbang dan takut kepada
Allah adalah sebenar-benar makna taqwa yang hakiki.
Tambahan pula, Dr Mustafa al-Bugha
di dalam kitabnya Al-Wafi syarah hadis 40 Imam Nawawi juga menyebut takwa
bukanlah sekadar kalimah yang diucapkan, atau dakwaan tanpa bukti. Tetapi ia
adalah suatu amalan yang berterusan dalam ketaatan kepada Allah dan benar-benar
meninggalkan maksiat terhadap-Nya.
Taqwa juga adalah salah satu bentuk
kunci kejayaan bagi umat islam. Ajaran islam sentiasa mendidiknya umatnya
supaya sentiasa peka dan berusaha melakukan sesuatu pekerjaan dengan sebaik
mungkin serta menjadi satu kekuatan kerohanian bagi setiap jiwa umat islam
apabila mereka melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan mengharapkan keredhaan
Allah dan bertaqwa kepada-Nya. Firman Allah di dalam surah At-Talaq ayat ke
2-3.
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
(3)وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
dan sesiapa yang bertaqwa kepada
Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya
Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang
menyusahkannya (3)Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di
hatinya.
Perkara kedua yang disebut dalam
hadis ialah susulilah keburukan dengan kebaikan yang akan menghapuskan
keburukan itu. Kita harus fahami apakah yang dimaksudkan dengan hadis ini dan
bagaimanakah kebaikan boleh menghapuskan keburukan itu. Dr Mustafa Al-Bugha
ketika memberi definisi perkataan as-saiyiat ialah keburukan ertinya
dosa yang dilakukan. Oleh itu, fahamlah kunci untuk memhapuskan dosa ialah
dengan bertaubat dengan bersungguh-sungguh seperti firman Allah dalam surah
Aali-Imran ayat ke-135.
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا
اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ
يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Dan juga orang-orang yang apabila
melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat
kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada
yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan
perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan
salahnya dan akibatnya.
Apabila seseorang muslim itu
melakukan dosa secara sengaja atapun tidak sengaja maka bersegerahlah memohon
keampunan kepada Allah. Allah itu Maha Pengampun dan Dia akan sentiasa menerima
taubat daripada hamba-Nya. Walaupun dosa itu sebesar-besar gunung dan
sekecil-kecil zahrah pastinya Allah akan mengampunkan dosa jika kita
benar-benar ingin memohon keampunan dari-Nya.
Sebahagian muslim hanya memikirkan bahawa dosa
jika meningalkan solat, tidak berpuasa di bulan ramadhan, tidak mengeluarkan
zakat, tidak beriman kepada rukun iman. Tetapi mungkin lupa bahawa jika
pemerintah yang zalim pun adalah dosa, hakim yang tidak memutuskan amanah juga
adalah dosa, mencuri dan menipu juga dosa, rahsuah dan pecah amanah juga adalah
dosa, melanggar kereta dan lari juga dosa, mengumpat dan fitnah juga adalah
dosa dan sebagainya. Perlu diingat bahawa dosa ini tidak semestinya antara
hubungan kita dengan Allah tetapi ia merangkumi perkara-perkara muamalat sesama
manusia dan juga terhadap makhluk Allah yang lain.
Justeru, apabila kita sudah
melakukan dosa bersegeralah memohon keampunan dan melakukan kebaikan supaya
dengan apa yang kita lakukan mudah-mudahan Allah akan menghapuskan dosa kita
yang lalu seperti firman Allah di dalam surah Hud ayat ke-114
إنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ
Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama
sembahyang) itu menghapuskan kejahatan.
Allah juga telah berfirman di dalam surah Al-Furqan ayat ke-70:
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ
اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
Kecuali orang yang bertaubat dan
beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan
menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah
Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Perkara yang ketiga ialah Akhlak
adalah asas ketamadunan. Suka saya memetik kata-kata Dr Mustafa Al-Bugha,
beliau menyebut: “ dalam wasiat ini rasulullah SAW menyarankan kepada kita satu
perkata yang boleh memperbaiki kehidupan individu dan membolehkan sistem
kemasyarakatan berjalan dengan baik. Perkara tersebut ialah bermuamalah dengan
manusia dengan akhlak yang baik. Iaitu bermuamalah dengan mereka dengan
melakukan kebaikan sepertimana dia suka orang lain bermuamalah dengannya,
sehingga dia menjadi seorang muslim yang disenangi, mengasihi manusia dan
manusia mengasihinya, saling hormat-menghormati dan saling berbuat baik. Ketika
itu setiap individu masyarakat akan bergerak untuk melaksanakan tugas dan
kewajipan masing-masing dengan penuh ketenangan dan keredhaan. Dengan itu,
segala urusan akan berjalan dengan baik, nilai-nilai yang baik akan tertegak
dan tamadun akan berdiri utuh.”
Kita harus faham bahawa melakukan
kebaikan dengan manusia yang lain adalah satu kewajipan dan sunnah rasulullah
SAW. melakukan kebaikan sesame manusia
ini adalah umum iaitu ia mestilah dijaga setiap perlakuan dan perbuatan kita
seperti jika ingin menegur pemimpin, mentaati perintah ibu bapa selagi tidak
melanggar syariat, menasihati para sahabat, memegang rahsia gerakan dan
ahlinya, tidak membuka aib apatah lagi memfitnah, menolong sahabat ketika susah
dan bergembira ketika sahabat bahagia, melakukan kerja yang diamanahkan dan
sebaiknya, menghormati orang tua dan menyayangi orang muda, tidak menimbulkan
provokasi yang melampau, menghargai masa, berkerjasama dalam melaksanakan amar
ma’ruf dan nahi mungkar dan sebagainya.
Nabi Muhammad SAW juga bersabda:
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق.
Sesungguhnya aku diutuskan untuk
menyempurnakan akhlak yang mulia.
Selain itu juga, Imam Ahmad dan Abu
Daud meriwayatkan hadis daripada Rasulullah SAW:
خياركم، أحاسنكم خلقا.
Orang yang paling baik di antaramu
ialah orang yang baik akhlaknya.
Maka jelas disini, berakhlak mulia
dan bergaul dengan manusia adalah satu tuntutan yang wajib yang mesti dilakukan
oleh setiap manusia khususnya umat islam. Kita harus mencontohi rasulullah SAW
kerana baginda adalah qudwah hasanah seperti yang disebut di dalam al-quran
dalam surah Al-Ahzaab ayat ke-21.
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ
يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu
pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang
sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta
ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan
senang.
Namun sekarang, sebahagian manusia
sudah hilang sifat kemanusian. Kita lihatlah persekitaraan kita. Keadaan yang
tidak mendamaikan, banyak berlaku pembunuhan, rompakan dan ragut, rumah
pelacuran yang pesat membangun, memfitnah menjadi satu perkara yang biasa dalam
bidang politik, riba sudah biasa dalam perniagaan, tidak menghormati orang tua,
kes buli di antara pelajar sama ada lelaki dengan lelaki bahkan sekarang
perempuan sesama perempuan. Belum lagi kita sentuh isu Negara dan antarabangsa.
Jadi, kita boleh nampak walaupun
sesebuah Negara itu maju dalam pembangunan, teknologi, ketenteraan, ekonomi dan
politik belum tentu rakyat hebat akhlaknya. Oleh itu, marilah kita sama,
memperbaiki akhlak kita dengan mencontohi rasulullah SAW.
Wallhu A’lam. Terima kasih.
Bersambung…
KESATUAN
DAN KEFAHAMAN GERAKAN
Sambungan…
Muqaddimah
Alhamdulillah,
bersyukur kehadrat Illahi kerana limpah dan kurnia-Nya kita masih dapat merasai
nikmat iman dan ihsan. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad
SAW.
Bersempena
dengan hari kelahiran PKPIM yang sudah berumur ke-54. PKPIM Uiam Gombak ingin
mengucapkan selamat hari lahir kepada Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam
Malaysia. Semoga gerakan ini terus istiqamah dalam jalannya iaitu menyeru
kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Boleh dikatakan bahawa gerakan PKPIM
Uiam Gombak adalah cucu kerana masih agak baru berbanding penggerak gerakan
PKPIM oleh Atuk Nenek serta Ibu dan Ayah dalam menggalas amanah yang cukup
besar dan lama ini. Sesungguhnya perjuangan mereka cukup besar dan jasa sukar dibalas.
Semoga perjuangan dan jasa mereka mendapat keredhaan Allah di dunia dan di
akhirat. PKPIM Uiam Gombak mengalu-alukan tunjuk ajar dan didikan daripada
kalian bagi meneruskan agenda dakwah ini dapat diteruskan dengan baik dan
efektif. ‘HIDUP BIAR BERJASA’.
Oleh itu, amatlah bertepatan dengan
tema usrah PKPIM Uiam Gombak iaitu kami mengangkat tema “ Taqwa dan Berakhlak
Mulia Adalah Asas Kesatuan dan Kefahaman Gerakan”. Sesungguhnya gerakan yang
hebat dan agung itu bukanlah diukur berapa banyak program yang telah dilaksanakan
dan tidaklah pula dikatakan hebatnya satu gerakan itu jika hanya gah pada
sejarahnya. Hebatnya gerakan itu adalah dimana ia mampu melahirkan kader-kader
islam yang patuh kepada syariat islam dan mempraktikkan sunnah rasulullah SAW dalam
kehidupan seharian serta menyampaikannya kepada masyarakat yang berada
disekelilingnya.
Kalau
kita membaca artikel oleh saudara Fazril iaitu Presiden PKPIM yang bertajuk ‘Memahami
Garis-Garis Besar Haluan Perjuangan’, beliau menyebut bahawa Maratib al-‘Amal
yang pertama iaitu Sakhsiyah Islamiyyah. Maka jelas disini, pembentukan
Sakhsiyah al-Islamiyyah sangat penting bagi setiap ahli gerakan. Bertepatan
dengan ayat al-quran di dalam surah at-Tahrim ayat ke-6: “Wahai orang-orang
yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka”. Selepas
itu diikuti dengan Keluarga Islam, Masyarakat Islam, Daulah Islamiyyah dan
Khilafah Islamiyyah.
Kesatuan
Gerakan.
Perlu difahami bahawa Kesatuan Gerakan itu adalah dimana setiap
ahli gerakan bersatu dalam melaksanakan setiap perkara yang disuruh Allah dan
mencegah apa yang dilarang oleh Allah. Apabila semua ahli gerakan bersatu ia
akan menjadi gerakan itu lebih kuat dan bertenaga kerana dakwah ini memerlukan
kepada satu kumpulan kerana bersesuaian dengan firman Allah SWT dalam surah
Aal-‘imran ayak ke-104:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ
وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
Dan hendaklah ada di antara kamu
satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan
menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang
salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang
yang berjaya.
Begitu juga Allah telah menyuruh
kepada semua umat untuk bertolong-tolong dalam kebaikan dan bertaqwa seperti
firman Allah dalam surah Al-Ma’idah:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى
الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ.
Dan hendaklah kamu
bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu
bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan
bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya
(bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).
Maka jelas disini suruhan Allah
supaya umat islam bersatu dalam melaksanakan tuntutan-Nya dengan penuh
keyakinan bahawa barangsiapa yang membantu menegakkan syariat Allah pasti akan
memperoleh kejayaan di dunia dan akhirat.
Kita juga harus jelas apakah
sebenarnya Kesatuan Gerakan dan apakah matlamatnya. Suka kami memetik kata-kata
dari Dr.Fathi Yakan dalam bukunya ‘Kesatuan Gerakan Islam’:“Kamu semua bukanlah
sebuah persatuan kebajikan, bukan juga parti politik-poilitk tidaklah sebuah
pertubuhan yang ditubuh bagi tujuan yang sempit. Tetapi kamu merupakan semangat
baru yang mengalir dalam jantung umat ini; yang menghidupkan umat dengan
al-Qu’ran. Kamu adalah cahaya yang memancar, yang menghapuskan kegelapan malam
dengan ma’rifat Allah. Kamu juga adalah suara nyaring yang berkumandang mengulangi
dakwah Rasullullah s.a.w. Oleh itu kamu hendaklah merasakan bahawa diri kamu
memikul tanggungjawab yang berat itu setelah semua orang menyisihkannya”.
Inilah perkara asas yang perlu
dilakukan oleh setiap ahli gerakan dan perkara ini juga dikatakan oleh Dr.Abdul
Halim El Muhammady dalam satu program iaitu ‘Seminar Asas Dakwah dan Risalah
Islam’(SEDAR 2) iaitu: “kesan penglibatan dalam harakah islamiyyah ialah
dapat memahami islam dalam perspektifnya yang tepat iaitu Islam sebagai cara
hidup yang syumul bukannya serpihan atau sesuatu yang terpisah daripada
kehidupan”.
Di dalam gerakan PKPIM. Fokus utama
gerakan ini ialah apa yang disebut oleh saudara Fazril Saleh: “cita-cita
kita adalah untuk membina pemimpin-pemimpin umat dalam pelbagai peringkat dan
sektor”. Beliau juga menasihati bahawa menyertai PKPIM bukanlah sebuah lakonan,
PKPIM adalah gerakan, sebuah organisasi perjuangan. Intima’ dengan organisasi
ini adalah pilihan dan kerelaan setiap individu yang menyertainya. Dasar ‘tanpa
paksaan’ adalah suatu kebijaksaan dan menjadi kebitaraan kita selama ini”.
Namun menjadi dukacitanya ahli
gerakan zaman sekarang, sebahagiannya ingin mencari nama, ingin mendapat
kenalan ramai supaya mudah dapat kerja dan projek (networking), ada juga yang
menjadi pengikut tetapi tidak faham, ada pemimpin tapi merosakkan pengikutnya,
ada cuba memecah belahkan umat dan sebagainya. Ini adalah satu kesalahan yang
cukup besar jika ini yang menjadi agenda utama oleh ahli gerakan. Jika ada niat
sebegini maka haruslah bertaubat kepada Allah dan memohon keampunan dari-Nya.
Mudah-mudahan Allah menerima taubat. Insya-Allah.
Perkara yang wajar kita renungi
bersama ialah apakah ciri-ciri Kesatuan Gerakan. Di dalam buku Dr.Fathi
Yakan iaitu ‘Kesatuan Gerakan Islam’
telah menggariskan beberapa ciri-ciri antaranya: *(Hurainnya perlu dirujuk kembali
di buku tersebut)
1.
Revolusineer (perubahan)
2.
Desentralisasi (hijrah)
3.
Fikrah
4.
Rabbaniyyah
Kefahaman Gerakan.
Amatlah penting untuk kita memahami
Kefahaman Gerakan yang kita ceburi kerana setiap gerakan pasti mempunyai visi
dan misinya. Perlu dikaji dan dihadam apakah yang hendak dibawah oleh gerakan
kerana dengan itu kita akan tahu apakah yang perlu dilakukan dengan sebenarnya.
Di dalam PKPIM ada budaya 7 iaitu:
1.
Memugar budaya ilmu dan berakhlak
mulia.
2.
Bersedia untuk belajar, diajar dan
mengajar.
3.
Penghayatan alam kerohanian.
4.
Memperkasa semangat ukhwah.
5.
Menghayat amalan syura, amal jamaiy
dan budaya terancang.
6.
Prihati dan iltizam dengan isu
semasa.
7.
Menghayati ruh jihad fi sabilillah.
Selain itu, kita juga sangat maklum
dengan 4 Kebitaraan Mahasiswa ataupun nama lainya adalah Modul Pembangunan
iaitu:
1.
Idealisme.
2.
Intelektualisme.
3.
Aktivisme.
4.
Spiritualisme.
Ini adalah beberapa prinsip asas
gerakan PKPIM. Adapun yang dibincang dalam Usrah Qiyadah PKPIM Uiam Gombak
adalah kefahaman sebelum memahami gerakan iaitu terdapat tiga perkara yang
telah digariskan oleh Dr.Fathi Yakan iaitu:
1.
Aqidah yang benar. Beriman dengan
rukun islam dan melaksanakan rukun islam. Ini adalah tuntutan yang terpenting
bagi umat islam. Apabila asas ini sudah mantap kefahamannya maka setiap apa
yang kita lakukan pasti bertepatan dengan syariat islam. Apabila terdapat
sebuah gerakan yang jauh daripada aqidah yang benar maka kita perlu menolaknya.
2.
Penyatuan dan kesatuan ikatan.
Boleh dikatakan disini bahawa setiap ikatan yang dilakukan itu mesti bertepatan
dengan syariat islam dan sunnah rasulullah SAW. Kita harus jelas perkara ini
sangat penting kerana terdapat sebahagian gerakan yang lain lebih mengangkat
filsuf bukan islam berbanding nabi Muhammad SAW sedangan rasulullah adalah
Qudwah Hasanah. Oleh itu, kita harus mengikuti gerakan yang memperjuangkan apa
yang dibawah oleh rasulullah SAW.
3.
Kekuatan diri dan senjata.
Selain itu, Dr. Maslee Malik juga
dalam bukunya ‘Risalah Pemuda Islam’ juga menyebut mengenai Kefahaman Gerakan
antaranya:
1.
Memahami islam dengan syumul dengan
dalilnya.
2.
Kefahaman yang benar-benar dalam
ajaran islam dan apa yang di bawa oleh rasulullah SAW.
3.
Perlu merujuk buku tafsir muktabar
seperti Tafsir Ibnu Kathir, Tasfir Al-Azhar dan lain-lain.
4.
Perlu juga merjuk kepada kitab
hadis yang shahih seperti kutub sittah seperti Hadis Bukhari, Hadis Muslim dan
sebagainya.
5.
Kena fahami ayat-ayat ahkam, perlu
juga dikuasai sirah serta ilmu fiqh.
6.
Jangan bertaklid atau taasub serta
hanya menunggu disuap sahaja.
Perlu jelas bahawa Kefaham Gerakan
sangat penting bagi ahlinya supaya ahli gerakan itu tidak cuba untuk melakukan
sesautu yang lain tetapi tidaklah bererti ia tidak boleh namun mesti sesuai
dengan gerakan tersebut.
Kesimpulan.
1.
Kunci kekuatan umat islam adalah
taqwa dan berakhlak mulia.
2.
Asas gerakan juga mesti berpandukan
konsep taqwa dan berakhlak mulia.
3.
Kesatuan gerakan dan kefahamannya
perlu seiring dengan taqwa berakhlak mulia bagi setiap ahli gerakan.
4.
Setiap ahli gerakan perlu betaqwa
kepada Allah iaitu melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang
dilarang.
5.
Setiap ahli gerakan perlu berakhlak
mulia seperti akhlak nabi Muhammad SAW.
6.
Setiap ahli gerakan perlulah
menghormati syura kepimpinan dan pemimpinnya.
7.
Setiap ahli gerakan perlulah saling
bantu membantu dalam melaksanakan program seperti usrah dalam kalangan qiyadah
dan begitu juga program lapangan.
8.
Semoga Allah merahmati umat islam
dan gerakan yang cuba menegakkan syariat islam. Amin
9.
Semoga Allah menyatukan seluruh
umat islam dalam menujuk keredhaan Allah.
Wallahu A’lam.
Sekian Terima
Kasih.
PKPIM/MDPI
Uiam GOmbak
7:07 PM |
Category: |
0
comments
Comments (0)