Bagaimana
memahami konteks hadis
dalam melantik
pemimpin mengikut adat dan zaman.
Sabda
Nabi Muhammad SAW daripada hadith riwayat al-Hakim dan lain-lain. Bahawa Nabi
Muhammad SAW bersabda:
الأمة من قريش
Maksudnya: "Para Pemerintah adalah
daripada kalangan kaum Quraisy".
Ada beberapa perkara yang menarik buat hemat
penulis ketika melihat dan merenungi hadis ini, seolah-olah ada sesuatu yang
memanggil penulis untuk membahaskan hadis ini dalam konteks Negara Malaysia
kerana faktor utamanya ialah Negara ini mempunyai bilangan kaum yang pelbagai
seperti Melayu, Cina, India, Iban, Jawa, Kadazan dan sebagainya.
Maka dengan itu, dalam memahami hadis ini,
perlu diserasikan dengan budaya dan adat di sini tanpa mengetepikan hukum yang
asal namun kita cuba melihat dari sudut pandang yang jauh lebih mendalam agar
dapat meyakinkan bahawa hadis Nabi Muhammad SAW praktikal dan sesuai di setiap
zaman dan tempat.
Saya memetik kata-kata Ibn Khaldun dalam bukunya Muqadimah
ketika mana membahasakan hadis ini, beliau mengatakan bahawa hadis ini membawa erti
ketika zaman itu iaitu zaman Nabi Muhammad SAW, kekuatan dan pengaruh kabilah
Quraisy sangat kuat dan besar. Jadi, disebabkan itu, Nabi Muhammad SAW
menganjurkan para pemimpin dilantik daripada kalangan mereka.
Dan urusan pemerintahan itu, ramainya dipikul
oleh beberapa sahabat Nabi Muhammad SAW yang berbangsa quraisy seperti Saidina
Abu Bakar dan Umar. Kedua-dua mereka memikul amanah yang besar iaitu menjadi
Khalifah selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW. Namun jika kita melihat beberapa
riwayat yang mana ketika Umar hampir-hampir sampai masanya, beliau ingin
melantik Muaz bin Jabal menjadi khalifah sedangkan Muaz itu berasal daripada
Ansar.
Dalam sejarah Islam, pemerintahan berubah dari
satu zaman ke satu zaman dan dari satu kaum kepada satu kaum. Seperti Khilafah
Umawi, selepasnya Khilafah Abbbasi, seterusnya Khilafah Turki. Dan jika kita
membaca lebih mendalam, kita juga menjumpai seperti pemerintahan Saljuk,
Monggol, Fatimiyyah dan sebagainya. Maka, jelas di sini, bahawa pemerintahan
itu bukan daripada kalangan kaum quraisy. Persoalan di sini, adakah berdosa
kerana tidak mengikut sunah Rasulullah SAW? Menurut hemat penulis yang serba
kekurangan ilmu ini, ia tidak berdosa kerana hadis itu tidaklah mengatakan satu
kewajipan. Para sahabat khususnya juga telah memahami hadis itu dengan fahaman
yang sangat bertepatan dengan al-Quran seperti mana firman Allah azza wajalla
dalam surah al-Qasas ayat ke-26:
قَالَتْ
إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ
الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
Maksudnya: “salah
seorang di antara perempuan yang berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambilah
dia memjadi orang upahan (mengembala kambing kita), sesungguhnya sebaik-baik
orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah".
Seseorang pemimpin itu mesti seorang yang kuat
dan amanah. 2 ciri ini adalah asas utama karakter untuk menjadi pemimpin.
Potongan ayat al-Quran di atas juga menjelaskan
kepada kita untuk melantik pemimpin dan urusan itu diberikan kebebasan kepada
para hamba-Nya untuk menyelesaikannya dan tidak ada sama sekali bahawa Allah
azza wajalla menyebut nama, bangsa dan kaum yang khusus.
Unuk memahami hadis ini dengan lebih dekat, Misal
katalah, ada sebuah kampung, ada dua orang pemuda. Orang pertama, dia itu
pengaruhnya besar tetapi kurang soleh. Orang kedua, dia ada pengaruh yang
sedikit tetapi kesolehahan yang hebat tidak dinafikan, menurut hadis ini, maka
didahului orang yang pertama untuk menjadi pemimpin.
Pengajaran yang boleh kita ambil ialah:
Pertama, ada satu PRK Kuala Kangsar, ada 3
parti. PAS telah melantik seorang calon yang bukan dari tempat itu dan bahkan
juga tidak dikenali ramai masyarakat setempat. Parti BN pula melantik telah
seseorang yang sangat dikenali masyarakat di situ, tambahan pula al-Marhum
suaminya juga pernah menjawat jawatan Ahli Parlimen di situ. Menurut analisis
yang ringkas ini, di antara fakor kemenangannya ialah pengaruh yang ramai pada
zaman al-Marhum dan nama calon itu juga telah sangat dikenali ramai. Akhirnya, kemenangan telah berpihak kepada
parti 2. Jadi, faktor pengaruh dan nama juga memainkan peranan yang penting.
Kedua, Dalam memilih seorang ketua, tidak kira
sama ada jawatan itu besar ataupun dalam persatuan yang kecil. Perlu diutamakan
seseorang yang mempunyai pengaruh yang besar walaupun mungkin dia tidak memiliki
ilmu dan pandangan yang jauh kerana dalam memastikan gerak kerja dan misi
tercapai, perlu ada seorang pemimpin yang sangat dikenali dan mempunyai
pengaruh yang besar.
Dan sangat penting juga peranan para
pengikutnya terutama pemimpin kanan yang tertinggi, mereka perlu dipilih
daripada golongan yang cerdik, waras, soleh dan petah berkata-kata, jika
seandainya ketua itu tidak ada 4 ciri tersebut namun ada 1 iaitu pengaruh, ia
sangat memadai. Ini berdasarkan pengalaman dan pengamatan diri sendiri. Penulis
mendapati, satu persatuan ataupun gerakan akan lebih menonjol jika memiliki
ketua yang besar pengaruhnya walaupun beliau bukanlah daripada intelektualis
yang hebat dan bukan juga daripada kalangan yang spiritualis.
Ketiga, berdasarkan beberapa pengalaman penulis
dalam menyertai beberapa program, ada satu perkara yang sangat dekat dengan
hadis ini. Saya ambil contoh, dalam 1 program sekolah rendah untuk kem
kecemerlangan. Kebanyakkannya daripada mereka bukan dari kelas pertama dan
kedua tetapi kelas yang terakhir dan kedua terakhir. Ketika melantik ketua
program, mereka akan melantik seorang budak yang nakal dan sangat aktif serta
dia mempunyai pengaruh yang besar. Apabila dia dilantik, ramai kawan-kawan
pasti akan mendengar kata-kata dia. Oleh itu, budak seperti itu perlu dilantik
menjadi ketua dan menggunakan dia untuk menjayakan program dengan lebih lancar.
Apabila saya menyertai satu program yang lain,
penggerak program itu tidak mengaplikasi konsep ini, saya melihat kelangsungan
program tidak berjalan dengan baik kerana mereka melantik seorang budak yang
baik, pendiam dan rajin beribadat namun tidak mempunyai ramai kawan sehingga
budak-budak lain tidak mahu mendengar kata-kata ketua itu. Contoh ini
menjelaskan kepada kita bahawa untuk melantik seseorang itu perlu ada dilihat
dari sudut pengaruhnya juga.
Yang terakhir, ada satu cara yang menarik boleh
diaplikasikan terutama zaman sekarang, hebat dengan teknologi dan media massa.
Boleh jadi cara ini membawa kebaikan dan kerosakan. Tetapi ingat! Islam
melarang kita melakukan kezaliman, penipuan dan penindasan. Perlulah
berhati-hati dalam melakukan apa-apa perkara agar tidak bercanggah dengan
prinsip syariat Islam. Prinsip menghalalkan apa-apa cara dalam semua tindakan
tidak boleh diterima seperti merompak untuk orang miskin. Membunuh orang kafir
tanpa ada sebab. Menghina ulama’ tanpa ada bukti. Mengkafirkan umat Islam tanpa
tujuan. Menjual agama untuk kepentingan dunia juga sangat dilarang dan ditegah.
Contoh perkara itu ialah dalam menggunakan
tekonologi dan media massa, Bolehlah nak melobi seseorang yang biasa-biasa pada
asalnya dari sudut akademik, sahsiah dan pengaruh. Kemudian, mereka akan menggunakan
media untuk mengangkat-angkat seseorang itu sehingga terangkat-angkat, bahkan
namanya masyhur, akademiknya dibeli, pengaruh disogok.
Kumpulan mana yang lebih hebat dan pandai dalam
melobi, kemungkinan besar kumpulan dia akan menang.
Yang pasir pun boleh jadi mutiara. Yang tahi
pun boleh jadi bunga kalau kena pada tempatnya dan tekniknya.
Ingat, dalam memilih seorang pemimpin,
pastikanlah yang dipilih itu layak terutamanya kekuatan aqidahnya teguh,
keimanannya fasak, peribadi yang unggul, ilmunya berkualiti dan memenuhi cita
rasa yang berasaskan al-Quran dan sunah.
Kesimpulan
Dalam memahami hadis Nabi Muhammad SAW dalam
konteks yang sesuai dengan tempat dan masa. Ijtihad yang benar perlu
dikemukakan agar orang tidak memperkatakan sunah Rasulullah SAW hanya praktikal
pada zamannya. Ini satu pemikiran yang salah.
Terdapat juga pemikiran yang kolot dan jumud
yang melihat sunah itu tidak boleh berubah sama sekali. Jika melihat hadis ini,
mereka akan mengatakan semua pemimpin yang ada ini adalah tidak sah. Ini juga
satu pemikiran yang batil.
Al-Qardhawi menyebut dalam bukunya Islam
Holistik dan buku Bagaimana Berinteraksi dengan Sunah: "Kita telah
mengetahui bahawa perlaksanaan syariat tidak mengkhususkan hukum bagi satu
generasi, zaman atau umat tertentu".
Wallahu
a'lam.
12:17 AM |
Category: |
0
comments
Comments (0)