Kisah debat seorang pemain bola dengan guru matematik
mengenai Solat Qasar dan Jamak dengan menyempurnakannya.
Pada tahun 2007, satu pasukan
bola sepak Kicap Tamin akan bermain perlawanan persahabatan dengan sebuah
pasukan bola sepak Kelapa Sawit. Perlawanan di antara dua pasukan akan bermula
selepas waktu asar dan setelah membaca Al-Mathurat berjemaah.
Kicap Tamin berbaju berwarna
putih biru manakala Kelapa Sawit berbaju kuning hitam. Perlawaan kedua pasukan
ini sangat dinanti-nantikan kerana ini merupakan perlawanan pertama bagi kedua
pasukan tersebut.
Perlawanan bermula dengan baik. Kicap
Tamin lebih berhati-hati memerhati gerak lawan dan begitu juga Kelapa Sawit.
Setelah 15 minit masa berlalu. Beberapa cubaan menarik pemain dari Kicap Tamin
berjersi nombor 6 telah merembat bola dengan begitu kencang namun cubaan itu
ditepis dengan hebat oleh penjaga gol lawan. Serangan demi serangan dilakukan
serta terjahan demi terjahan juga dilepaskan. Hampir-hampir bertelegah.
Hampir-hampir wisel separuh masa
pertama tamat untuk ditiupkan, Kelapa Sawit mendapat gol pendahuluan. Sorakan
dari tuan rumah riuh. Satu kampong menyaksikan perlawanan itu. Kicap Tamin
sedikit kecewa dan ketua pasukan bernama Hamid memarahi Shauqi kerana dia tidak
menepis bola itu.
Kesemua pasukan berehat dan
menyusun strategi semula. Kicap Tamin mula berbincang untuk mengatur langkah
dengan lebih kemas dan sistematik. Jurulatih Chor memberitahu kelemahan Kelapa
Sawit. Kicap Tamin terus membuat penukaran beberapa pemain dan posisi. Strategi
daripada bertahan ditukar kepada menyerang dengan meletakkan 3 pertahanan, 4
pemain tengah dan 3 penyerang.
Wisel separuh masa kedua telah ditiup
menandakan perlawanan bermula. Serangan
demi serangan Kicap Tamin telah lakukan. Saat itu, Burung-burung berterbangan
kerana takut terkena rembatan bola yang kencang. Air yang berada di dalam cawan
bergoncang-goncang kerana kelajuan para pemain berlari menyebabkan gegaran bumi
namun Kicap Tamin terus buntu mencari gol penyamaan. Kekentalan pertahanan
lawan yang sangat kebal tidak dapat ditembusi. Kicap Tamin hampir-hampir
berputus-asa. Masa perlawanan berbaki 10 minit. Jurulatih juga mengelap peluh
memikirkan strategi yang baru. Suaranya sudah serik kerana tidak berhenti menjerit-jerit
memberikan arahan dan sokongan.
Sepakan sudut kali ke-10 buat
Kicap Tamin pada masa kecederaan. Masa hanya berbaki 2 minit sahaja lagi. Semua
pemain telah bersiap sedia di hadapan tiang gol lawan termasuk Shauqi turut
serta. “bush” (bunyi sepakan bola dari Ashraff), satu sepakan lencong dan
sangat baik dari Hamid melambung menuju ke tiang gol, Moaz dengan ketinggian
169 melompat setinggi-tinggi mengatasi semua pemain di situ dan dia terus
melompat tinggi dan menanduk bola itu dengan sekuat hatinya sehingga bola itu
masuk dengan begitu laju. “GOALLLLLLL!” Kicap Tamin bersorak!
Pengadit meniup wisel, “pritt…pritt…pritttt”.
Perlawanan tamat. Keputusan berakhir seri 1-1. Semua pemain bersalaman dan
berpelukan antara satu dengan lain. Mereka memuji di antara satu sama lain. Perlawanan
persahabatan yang terbaik pernah mereka beraksi.
Usai sahaja mereka semua berkemas-kemas.
Waktu maghrib pun tidak lama lagi sekitar dalam 30 minit lagi azan akan
berkumandang.
Mereka pun pulang dan mencari
masjid. Mereka telah berhenti di salah sebuah masjid untuk membersihkan diri
dan menunaikan solat.
“Allahu Akhbar Allhu Akhbar”…Azan
Maghrib sudah berkumandang.
Tanpa melengahkan masa, semua
bergegas mandi untuk persiapkan diri demi bertemu Raja Segala Raja.
Usai sahaja mereka semua bersiap,
Jemaah Masjid tadi pun sudah selesai menunaikan solat.
Mereka pun mula untuk membuat
jemaah baru untuk menunaikan solat selepas bersiap. Tiba-tiba, Moaz melihat
guru matematik iaitu Cikgu Aziz mahu bersolat bersendirian.
Moaz bertanya: " Eh, Cikgu
Aziz, kenapa tidak solat jamak qasar dan berjemaah bersama kami".
(Dengan nadanya yang sombong) Cikgu
Aziz menjawab:" Ah, solat sempurna lagi bagus!”
Moaz itu berasa geram dan
berbisik dalam hati. "Eh, Cikgu Aziz ini tak tahu agama mungkin, sesat la
ni, Allah da bagi rukhsah kenapa la tidak ikut!”
Mereka semua terus mengerjakan
solat Maghrib dan Isyak secara Jamak Qasar. Setelah itu, mereka semua pulang ke
Sekolah…
Hari kian berlalu pergi, angin
membawa diri. Begitulah manusia, apabila usia meningkat, perasaan mula mahu berdikari
dan mencari nasib sendiri.
Moaz sudah berjaya, setelah dia
lulus Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun 2009, dia mengambil keputusan untuk
melanjutkan pelajarannya demi mencari ilmu kerana Allah azza wajalla. Walaupun
keinginan dia untuk melanjutkan pelajaran ke luar Negara tidak kesampaian, dia
tetap redha dan akur dengan keputusan Ibu Bapanya untuk dia terus menuntut ilmu
dalam Negara sahaja.
Hampir 1 dekad mengembara.
Cabaran dan dugaan sebagai seorang penuntut ilmu ditempuhi dengan sabar. Ada waktu
imannya dia kuat, ada ketikanya imannya menurun. Itulah lumrah kehidupan dan
sebagai seorang hamba, memohon keampunan kepada Allah azza wajalla, itulah
rutit pada ¾ malamnya.
Moaz seorang yang bercita-cita
tinggi, dek kerana pengalamannya yang lalu dan akhlah yang tidak baik, sedikit
demi sedikit, cita-citanya kian menurun. Dia masih tidak mengerti apakan aturan
perjalanan hidup ini sebenarnya. Di manakah permulaan dan bilakah penamat. Di saat
jiwanya kecelaruan, hatinya tidak menentu pasti dia akan termenung di sebuah
tasik. Jauh merenung merentasi langit sehingga dia selalu mengingati kata-kata Maryam:
“Alangkah baik kalaulah aku mati sebelum ini…”
Moaz seorang yang suka membaca,
Tafsir seperti Ibn Kathir, Tafsir Al-Qurtubi, Tafsir Misbahu al-Munir, Tafsir
al-Azhar, Tafsir Sofwatu Tafasir, Hadis Shahih Bukhair, Riyadussolihin, 40
Hadis dan sebagainya itu juga hampir sudah dikhatamnya. Buku-buku aqidah,
tauhid, fekah, usul fiqh, bahasa arab, sastera, sejarah, ekonomi, politik, sosial
juga menarik minat dia. Bahkan buku tasawuf juga sering menjadi pendamping dia
pada saat-saat jiwa sedang kacau seperti Al-Hikam dan Ihya’ Ulum ad-Din.
Buku-buku ini banyak mengubah
pola kehidupannya daripada seorang yang suka berdebat kepada seorang yang
pendiam. Buku-buku itu juga telah mempengaruhi corak pemikiran seperti daripada
fanatik kepada lebih terbuka. Benarlah kata para ulama’, apabila semakin banyak
ilmu yang dipelajari, hati akan akan menjadi lebih sayu dan lembut kerana ilmu
yang dituntut itu mendatangkan keberhasilan dalam jiwa penuntut ilmu. Itulah tanda
hatinya telah hampir dengan Sang Pencipta.
Pada suatu malam,
Moaz mula membaca buku seperti
Bulugh al-Maram min Adillat al-Ahkam, karya Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani dan
Subulus Salam oleh Imam Ash-Shan'ani.
Ibnu Hajar al-Asqalani lahir pada
lahir pada tahun 773H dan meninggal pada tahun 852 H. Seorang ulama’ yang
sangat besar bermazha syafiee dan pakar dalam bidang hadis dan fiqh. Antara
karya yang terulung ialah Fath Al-Bari iaitu Huraian kepada Shahih Bukhari.
Al-Imam Ash-Shan’ani wafat pada
tahun 1182 H. Beliau seorang ilmuan yang sangat besar. Pakar dalam bidang hadis
dan buku Subulus Salam itu adalah huraian kepada Bulugh al-Maram.
2 Buku ini ialah karya yang hebat.
Ramai ulama’ mengakui kehebatan penyusunan buku ini disusun. Para ulama’ juga membahaskan
buku ini dan mengajarkannya kepada umat. 2 buku ini mengumpul dan menghuraikan
hadis dari sudut hukum serta perlaksanaan.
Pada Bab Jamak Qasar.
Moaz membaca berulang kali. Seperti
di dalam fikirannya ada sesuatu yang dia teringat. Matanya tidak berkelip. Tangannya
kaku. Jantungnya berdegup dengan kencang.
Dia bingung terus apabila
teringat peristiwa yang lalu iaitu pada 10 tahun yang lalu. Dia malu dan
beristighfar kepada Allah azza wajalla agar diampunkan dosa yang lalu yang
tidak dia sengaja lakukan kerana dia
telah berkata sesat kepada orang yang berilmu iaitu Cikgu Aziz.
Air matanya berlinangan. Moaz malu
dengan diri sendiri. Dia terus beristighfar kepada Allah azza wajalla.
(Jauh di lubuk hatinya) Apakah
benar cikgu Aziz itu mengerti hukum-hakam tentang fiqh dan ibadat. Apakah
mungkin Cikgu Aziz belajar ilmu Mazhab Syafie dan Jumhur. Sekali lagi, Moaz
menangis menyedari bahawa dia terlalu terburu-buru bersangka buruk kepada
orang.
Benarlah kata Cikgu Aziz iaitu menyempurnakan
solat tanpa qasar dan jamak adalah lebih utama. Namun, bagi yang mengambil
rukhsah tidaklah salah baginya. Kedua pendapat ini diterima oleh para ulama’.
Sungguh hiba hati Moaz. Dia
berkata kepada diri sendiri: “Aku akan berdiam jika aku tidak tahu…”
Semoga Allah azza merahmati
hamba-Nya yang ingin mencari keredhaan dan keberkatan hidup dunia dan akhirat.Semoga
Allah azza wajalla mengampuni dosa yang dia tidak tahu.
Pengajaran yang boleh diambil.
1. Jangan mudah menghukum sesuatu
jika tidak ada ilmu padanya.
2. Jika mendapati sesuau
kemusykilan, terus mencarinya dan jangan berhenti.
3. Kefahaman akan datang kemudian
mengikut tahap kematangan cara kita berfikir dan peningkatan umur serta ilmu
yang dituntut.
4. Jangan pandang rendah kepada
sesiapa pun.
5. Terus belajar dan menuntut
ilmu, setidaknya untuk diri sendiri dahulu dan mengajarnya kepada kaum kerabat.
6. Impian dan harapan harus mesti
berusaha untuk mengecapinya. Masanya tidak ketahui namun jangan pernah berhenti
dan jangan sesekali berputus-asa.
7. Al-Imam Al-Syafie berkata: "Siapa
yang mempelajari Al-Quran, besar harga dirinya. Siapa yang mempelajari hadis,
tinggi martabatnya. Siapa yang mempelajari bahasa, lembut hatinya. Siapa yang
mempelajari ilmu hisab, tajam pandangannya. Dan siapa yang tidak memelihara
dirinya, tidak bererti ilmunya"
12:44 AM |
Category: |
0
comments
Comments (0)