Ciri-ciri Perbandingan Dalam Al-Quran
 (Tashbih Fi Al-Quran)
Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah.
Kalam Allah azza wajalla memiliki gaya yang tersendiri. Kalam yang boleh mendamaikan hati yang sedang lara. Kalam yang memberikan ketenangan dan kegembiraan. Kalam yang melembutkan jiwa insan dan setiap ciptaan. Kalam yang penuh syahdu menusuk kalbu. Madah tuhan sungguh agung. Bicara-Nya mengubati kerinduan serta memupuk lagi kecintaan. Kalam Allah itu juga keras bahasanya andai seseorang itu ingkar dan kufur.
Keistimewaan kalam Allah azza wajalla tidak ada kesangsian lagi. Setiap baris dan nahu memainkan irama dan muzik. Tidak ada satu kecacatan walaupun satu baris. Tidak ada perubahan dan kekal selamanya.
Salah satu keunikan madah ini ialah, Dia berbicara dengan tulus dan mulus. Dia membawa para pembaca ke serata alam dan segenap penjuru. Langit, bumi, matahari, bulan, bintang, haiwan dan tumbuhan merupakan tema utama. Memberikan satu gambaran kepada setiap para pembaca untuk menghayati. Dia menggambarkan sesuatu dengan sesuatu untuk memberikan sentuhan baldu terus meresap ke dalam sanubari.
Gaya Bahasa Al-Quran yang unik itu dinamai Tashbih iaitu membawa erti perbandingan. Keunikan konsep ini ialah agar para pembaca mencapai maksud yang tersurat bahkan tersirat kerana setiap tersirat tidak mudah terungkap. Hati yang ikhlas dan jiwa yang bersih sahaja yang mampu melihat perkara itu.
Keunikan ini memberikan gambaran sesuatu dengan sesuatu dengan temanya. Pasaknya bangunan yang tinggi seperti langit. Berterbangan bebas seperti belalang mencari rezeki. Gunung bersila patuh dan taat. Haiwan diperlihat dengan bentuk yang sempurna. Semua ini, memberikan gambaran yang jelas kepada para pembaca yang sentiasa hatinya mencari cahaya petunjuk dan keredhaan.
Tema-tema ini diperhalusi lagi oleh Sang Pencipta. Dia berbicara kepada hamba-Nya. Dia membandingkan satu ciptaan dengan ciptaan yang lain seperti alam semula jadi seperti tumbuhan, haiwan dan tanah atau bumi untuk menambah dan mengukuhkan keimanan.
Bicara Raja Yang Maha Berkuasa. Dia berbicara tentang tumbuhan seperti tandan buah.
Firman Allah azza wajalla dalam surah ayat Yasin ayat ke-39 tentang Tandan:
وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ
Terjemahannya: Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya - (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering.


Pernah kalian melihat tandan pisang? Bagaimana rupanya? Perhatikan dengan mata hati. Pada permulaannya kecil dan sehingga menjadi besar. Buah pisang yang ranum bersandar pada tandan itu. Sungguh indah dan hebat ciptaan-Nya. Cuba lagi perhatikan, seandainya pekebun itu tidak mengambilnya, lama-kelamaan tandan yang hijau it menjadi kekuningan. Dari tandan yang segar menghijau menjadi kuning kekeringan. Itulah dinamakan kitaran hidup. Rembulan begitu juga, dari bulan sabit ke purnama, dari purnama kembali semula ke bulan sabit. Inilah dinamakan fitrah alam. Manusia seperti itu juga, dari alam roh, buaian, kanak-kanak, remaja, dewasa, tua dan kembali menemui Ar-Rahman.
Raja Maha Agung berbicara dalam surah al-Haqqah ayat ke-7 mengenai Pohon Kurma:
سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ
Terjemahannya: Yang diarahkannya menyerang mereka tujuh malam lapan hari terus-menerus; (kalaulah engkau menyaksikannya) maka engkau akan melihat kaum itu bergelimpangan mati, seolah-olah mereka: batang-batang pohon kurma yang (tumbang dan) lompang.
Allah Maha Agung dan Maha Adil, Dia tidak akan menzalimi hamba-Nya sewenangnya dan Dia hanya menghukum bagi sesiapa yang ingkar dan kufur dengan suruhan-Nya.
Ayat ini menjelaskan kepada para pembaca agar menghayati akibat melanggar perintah-Nya. Begitulah yang terjadi kepada kaum Aad iaitu kaum Nabi Hud yang telah mengingkari suruhan dan ajakan Nabi Hud untuk menyembah Allah Yang Maha Esa. Mereka ialah kaum yang sangat hebat kerana telah berjaya membina sebuah peradaban dan bangunan yang hebat-hebat namun mereka yang tidak beriman sombong dengan kurnian yang dianugerah oleh Allah azza wajalla.
Maka, Allah azza wajalla mempersembahkan satu gambaran yang sangat jelas bagaimana azab yang ditimpa oleh kaum Ad seperti batang-batang pohon kurma yang lompang, lemah, tidak bernilai, hancur dan mati bercerai-berai.

Raja Maha Hidup berbicara lagi dalam surah al-Qamar ayat ke-7 mengenai Belalang:
خُشَّعًا أَبْصَارُهُمْ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ كَأَنَّهُمْ جَرَادٌ مُّنتَشِرٌ
Terjemahannya: (Pada saat itu) masing-masing dengan keadaan menundukkan pandangannya kerana ketakutan keluar dari kubur seperti belalang yang terbang bertebaran.
Nah, hayatilah semahu-mahunya ayat ini. Renungilah dengan seikhlas hati. Bermuhasabalah dengan mengulangi ayat ini beberapa kali kelak kalian akan memperoleh sesuatu hikmah yang tersembunyi.
Bayangkanlah keadaan kita kelak di Hari Pembalasan. Pada saat itu, kita dalam ketakutan. Pandangan kita terhenti kerana tidak berani melihat pemandangan di persekitaran. Bilangan umat yang ramai sejak daripada Nabi Adam alaihissalam sehingga Nabi Muhnammad SAW, bilangannya itu tidak terkira dan tidak mampu dihitung dengan ilmu manusia.
Pada saat itu, semua umat berpusu-pusu, ke hulur ke hilir, ke barat dan timur, ke selatan dan utara demi mencari secebis pahala agar ditempatkan syurga Maha Pengampun. Meraba-raba setitis kebaikan supaya terselemat daripada api yang membakar.
Keadaan umat dan kita semua itu seperti belalang. Kenapa belalang? Perhatikan kehidupan belalang pada bulan Oktober, November dan Disember khususnya di Negara yang mempunyai hasil mahsul seperti gandum, jagung dan padi. Berjuta-juta ekor belalang akan menyerang ke ladang itu demi mencari rezeki. Mereka berterbangan bebas untuk mengutip bekalan untuk dibawa pulang. Bagi yang kuat akan selamat manakala bagi yang lemah akan jatuh tersungkur dan mati. Umat dan belalang hampir-hampir serupa pada sudut pergerakan.

Semoga Allah azza wajalla mengampunkan dosa-dosa kita. Amin.

Comments (0)